شناسهٔ خبر: 58650281 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فوتبال جام باشگاه‌های جهان؛ الهلال شگفتی ساز شد

در دور نیمه نهایی نوزدهمین دوره فوتبال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۲‏، نماینده آسیا برای سومین بار فینالیست شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، الهلال به دیدار پایانی رقابت‌های فوتبال جام باشگاه‌های جهان صعود کرد.

<div id="video-display-embed-code_9208744"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3746844/9208744?width=650&height=350"></script></div>

نخستین بازی مرحله نیمه نهایی، دیشب در ورزشگاه تَنجیر مغرب برگزار شد و الهلال عربستان با پیروزی ۳ - ۲ مقابل فلامینگوی برزیل، به مسابقه پایانی راه یافت.

در این بازی، سالم الدوساری دوبار و ویتو برای نماینده آسیا گلزنی کردند و دو گل فلامینگو را "پدرو" به ثمر رساند. فلامینگو به علت اخراج گِرسون، نیمه دوم را ۱۰ نفره بازی کرد.
امشب در دیگر بازی مرحله نیمه نهایی، از ساعت ۲۲ و سی دقیقه، رئال مادرید اسپانیا و الاهلی مصر به مصاف هم خواهند رفت. دیدار‌های پایانی و رده بندی این رقابت‌ها هم شنبه برگزار می‌شود.

این دوره با تاخیر به فوریه ۲۰۲۳ موکول شد و رقابت‌ها به مدت ۱۱ روز در دو شهر رباط و طنجه برگزار می‌شود.

در این دوره تیم‌های رئال مادرید اسپانیا (قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)، فلامینگو برزیل (قهرمان جام لیبرتادورس)، سیاتل سندرز آمریکا (قهرمان لیگ قهرمانان کونکاکاف)، الهلال عربستان (قهرمان لیگ قهرمانان آسیا)، الوداد مغرب (قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا و میزبان) ‏، اوکلند سیتی نیوزیلند (قهرمان لیگ قهرمانان اقیانوسیه) و الاهلی مصر (نایب قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا) به رقابت می‌پردازند. مغرب برای سومین بار پس از سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میزبان جام باشگاه‌های جهان شد. طبق روال هر دوره دو قهرمان آمریکای جنوبی و اروپا از دور نیمه نهایی وارد مسابقات شدند.
نتیجه و برنامه ادامه مسابقات به این شرح اعلام شد:
نیمه نهایی:
(۴) فلامینگو برزیل ۲ - ۳ الهلال عربستان در طنجه
برای تیم فلامینگو پدرو سانتوس در دقایق ۲۰ و ۱ + ۹۰ گلزنی کردند و گل‌های تیم الهلال را سالم الدوسری در دقایق ۴ (پنالتی) و ۹ + ۴۵ (پنالتی) و لوسیانو ویه تو ۷۰ به ثمر رساندند. تیم فلامینگو در دقیقه ۸ + ۴۵ با اخراج گرسون ده نفره شد. در تیم فلامینگو گابریل باربوسا مهاجم مطرح برزیلی به طور کامل بازی کرد و آرتورو ویدال هافبک کهنه کار شیلیایی از دقیقه ۸۱ به میدان آمد. در تیم الهلال با مربیگری رامون دیاس آرژانتینی آندره کاریو هافبک پرویی و موسی ماریگا مهاجم سنگالی به طور کامل بازی کردند و اودیون ایگالو تا دقیقه ۵۸ و ویه تو تا دقیقه ۷۰ در میدان حاضر شدند.
برنامه - چهارشنبه ۱۹ بهمن:
(۵) رئال‌مادرید اسپانیا - الاهلی مصر در رباط
رده بندی:
(۶) فلامینگو برزیل - بازنده دیدار (۵)
فینال:
(۷) الهلال عربستان - برنده دیدار (۵)
در این دوره تیم‌های الوداد مغرب و سیاتل سندرز آمریکا با شکست در دور دوم پنجم مشترک و تیم اوکلندسیتی نیوزیلند با شکست در دور اول هفتم شد.
در جدول گلزنان سالم الدوسری هافبک عربستانی تیم الهلال و پدرو مهاجم برزیلی تیم فلامینگو با ۲ گل صدرنشین مشترک هستند.
در ۴ بازی برگزار شده تا کنون ۱۱ گل به ثمر رسید و میانگین ۲.۷۵ گل در هر بازی ثبت شد.

در دوره قبل در سال ۲۰۲۱ تیم‌های چلسی انگلیس، پالمیراس برزیل و الاهلی مصر اول تا سوم شدند. به تیم قهرمان ۵ میلیون دلار، نایب قهرمان ۴ میلیون دلار، تیم سوم ۲.۵ و تیم چهارم ۲ میلیون دلار جایزه نقدی اهدا می‌شود.

در تاریخ جام باشگاه‌های جهان تیم رئال مادرید با ۴ قهرمانی رکورد دار است و تیم‌های بارسلونا با ۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی دوم و کورینتیانس برزیل و بایرن مونیخ آلمان با ۲ بار قهرمانی سوم مشترک هستند. تیم چلسی با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی پنجم است و تیم‌های سائوپائولو و اینترناسیونال برزیل، میلان و اینتر ایتالیا، منچستریونایتد و لیورپول انگلیس هر کدام یک بار قهرمان شده اند.

از ایران تا کنون فقط تیم سپاهان اصفهان در سال ۲۰۰۷ در این رقابت‌ها شرکت کرده است که پس از پیروزی ۳ - ۱ بر وایتاکره یونایتد نیوزیلند در دور پلی آف، در یک چهارم نهایی ۱ - ۳ مغلوب اوراوا ردز ژاپن شد و از دور مسابقات کنار رفت. 

نظر شما