شناسهٔ خبر: 58647936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

آمریکایی که حاج‌قاسم را می‌کُشد، آمریکایی که جایزه می‌دهد/ پیشنهاد جالب شاعر تاجیک برای پیشرفت زبان فارسی

"اجرای قانون کالابرگ، نظارت بر بازار و تثبیت مسکن"؛ 3 تکلیف فوری است که اگر دولت عزمی برای ورود به حل مشکلات مردم داشته باشد؛ بایستی به آنها بپردازد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آماده‌باش دنباله داخلی آمریکا برای یک جایزه موسیقی

آمریکایی که حاج‌قاسم را می‌کُشد، آمریکایی که جایزه می‌دهد

آمریکایی که حاج‌قاسم را می‌کُشد، آمریکایی که جایزه می‌دهد/ پیشنهاد جالب شاعر تاجیک برای پیشرفت زبان فارسی

محمدعلی ابطحی، از دستگیرشدگان فتنه 88 و فردی که گفته بود: "اصلاحات روحانی است"؛ طی یادداشتی پیرامون جایزه موسیقی یک فستیوال آمریکایی به یکی از حامیان اغتشاشات اخیر نوشته است: شروین حاجی پور را امروز همه می شناسند. جایزه تاثیر گذاری را که در گرَمی گرفت بیشتر شناخته شد. در روزهای اولیه پس از رفتن مهسا امینی که بغض ها و تحقیرهای غیر خودی ها بیرون ریخت و همه را شوکه کرد، یک صدای آرامی از جوانی مثل خیلی از جوانان خوش صدا و موسیقی دان وطن بدون داشتن امکانات ویژه از گوشه یکی از شهرهای شمال بلند شد. خواسته های آن روزهای جوانان را که معمولا با توییتر و با کلی امید و صادقانه می نوشتند لیست کرد و برای همه آن شعرش را با صدای ملیحش خواند. شعری که دغدغه عادی جوانهای دیار ما بود. این قدر هم همه جانبه بود که حتی ازدرختان ولی عصر و پیروز و توله هایش هم یاد کرد. شعر و آواز و موسیقی شروین خیلی ساده بود. اما با سرعت عجیبی به عمق دلها رفت.

به گزارش جماران، او می‌افزاید: خواسته هایی که شروین آن را خواند نه براندازی بود. نه خشونت بود. بسیاری از آنها را سال هاست که مصلحان دلسوز در داخل و خارج آن را تکرار می کنند و موفقیت ملک و ملت در اجرای آنها است. دلیل اصلی وایرال شدن این موسیقی و شعر هم این بود که همه، دردهایی را که برمی شمرد میفهمیدند. لمس کرده بودند. بارها آن را خواسته بودند. محتوای اصلی اش داشتن یک زندگی معمولی بدون خوردن قرص های اعصاب بود.

ابطحی در بخش پایانی یادداشت خود نیز می‌نویسد: من نه شروین حاجی پور را دیده ام و نه میشناختمش. اما بارها و بارها کار آخرش را گوش کرده ام. به تک تک خواسته هایش دقت کرده ام. و آرزو داشتم او تاثیر گذار کشور خودمان بود. اما حیف که واسطه ای برای ترجمه خواست این نسل با حاکمیت وجود ندارد. اینها نسل متفاوتی هستند و به جبر زمان دیر یا زود باید بر صدر بنشینند.[1]

*بخش زیادی از قشر "مصلحان اجتماعی" یا همان خواص در ایران دچار کژکارکردی هستند و این کژ کارکردی نیز عملا منجر به معاضدت برای دشمن شده است.

مثال واضح این قضیه نیز همین اظهارات ابطحی در دفاع از فردی است که صراحتا در خون‌های بر زمین ریخته شده نقش دارد و با ترانه‌ای که منتشر کرد؛ موجب تشجیع اغتشاشگران و فریب‌خوردگانی شد که هیچ مطالبه منطقی‌ای نداشتند و اعتراضشان هم به جا نبود.

یعنی ابطحی به جای اینکه دو سمت غلط ماجرای جایزه گرَمی برای یک اقدام مشوّق اغتشاش (دشمنی آمریکا و اقدام غلط شروین حاجی‌پور) را مورد تبیین و حلّاجی قرار دهد؛ اتفاقا به عنوان پیوست داخلی اقدام آمریکا وارد صحنه شده است و همچنان به اغتشاشگران پشتگرمی می‌دهد.

البته از بازداشت‌شدگان فتنه 88 انتظاری هم جز همین کینه‌های فروخفته که هر از گاهی به صورتی رخ می‌نماید، نیست.

لکن اما این انتظار از مردم عزیز ایران و خاصّه جوانان هست که هرگز مسیر عقلانیت را گم نکنند و از تزویر دشمنی که در داخل و خارج؛ امنیت و آزادی و آینده‌ی آنها را هدف گرفته است غفلت نکنند.

مردم باید بدانند آمریکایی که به امثال شروین حاجی‌پور جایزه می‌دهد؛ همان آمریکایی است که ملت ایران را تروریست می‌نامد، اگر بداند مردم ایران یک نیاز ویژه دارند بلافاصله آنرا تحریم می‌کند و برای کشتن و ترور افتخارات ایران مثل "شهید سلیمانی" هم از هیچ جنایتی فروگذار نیست.

اکنون بهتر مشخص می‌شود که چرا گفتیم ابطحی بعنوان پیوست داخلی آمریکا وارد صحنه شده است...

***

کالابرگ، نظارت بر بازار و تثبیت مسکن؛ 3 تکلیف فوری دولت

آمریکایی که حاج‌قاسم را می‌کُشد، آمریکایی که جایزه می‌دهد/ پیشنهاد جالب شاعر تاجیک برای پیشرفت زبان فارسی

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه طی سخنانی در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته‌ی مجلس گفته است: کمیسیون برنامه گزارش جامعی را در خصوص هدفمندسازی یارانه و تبصره 14 قانون بودجه سال جاری ارائه کرد. اقدام دولت در تفکیک هزینه‌های یارانه‌ای و جدا کردن بودجه‌هایی که با هدفمندسازی مرتبط نبود از تبصره 14 و انتقال آن به بودجه عمومی کار شایسته‌ای در راستای اصلاح ساختار بودجه بود.

به گزارش ایسنا، او اما در ادامه تصریح می‌کند:

"نکته حائز اهمیت این است که همراه با پرداخت یارانه نقدی که در سال آینده 315 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است باید کالابرگ الکترونیکی عملیاتی شود و این درخواست مجلس شورای اسلامی از دولت است تا کسانی که کارت یارانه دارند به اندازه اعتبار در کارت بتوانند 12 قلم از کالاهای مورد نیاز خود را با نرخ دولتی خریداری کنند. تثبیت قیمت کالاهای اساسی از مواردی است که باید مورد توجه باشد.[2]

*"گرانی" در ابعاد مختلف، جان مردم را آزرده است. از بازار قیمت‌های کالاهای اساسی تا خودرو و مسکن و...

در این فضا اگرچه لازم است که دولت نسبت به انجام قوانین مهمی مثل کالابرگ؛ اهتمامی ویژه داشته باشد (همانطور که میرتاج‌الدینی هم تصریح دارد) و در ادامه با نظارت کارا بر بازار نسبت به جلوگیری از لجام‌گسیختگی قیمتی اقدام کند اما ضروریست که قوه عاقله دولت نسبت به امر مهم مسکن نیز اهتمامی ویژه به خرج دهد.

دقت شود که اگر با معضل "گرانی بیقاعده" که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند؛ برخورد عقلانی صورت نگیرد؛ مسئله شبیه به یک مکعب روبیک خواهد شد که اگرچه مزاج آن گرانی است اما شعوب و ابعاد آن مختلف خواهد بود. همانطور که نبود یک نظارت ساده اما کارا بر بازار و یا عملی نشدن وعده‌های وزیر اقتصاد موجب شد که همه بازارها اعم از مسکن و خودرو و... دچار تلاطم قیمتی شوند.

اولویت ورود جهادی به حل مشکلات اقتصادی شامل 4 گام زیر است که به ترتیب هستند و بایستی فی‌الفور اجرا شوند:

1_ اجرای قانون کالابرگ مجلس

2_ نظارت کارا بر بازار برای کنترل قیمت‌ها

3_ اجرایی کردن مصوبه سران قوا برای ایجاد سقف نسبت به قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن.

(جالب است که این مصوبه با اینکه در جلسه شورایعالی هماهنگی سران قوا تصویب شد اما هرگز اجرا نشده و سبب مضحکه خاص و عام را فراهم است)

***

پیشنهاد جالب شاعر تاجیک برای پیشرفت زبان فارسی

آمریکایی که حاج‌قاسم را می‌کُشد، آمریکایی که جایزه می‌دهد/ پیشنهاد جالب شاعر تاجیک برای پیشرفت زبان فارسی

عسگر حکیم‌اُف، شاعر تاجیکستانی و معاون اول رئیس مجلس عالی تاجیکستان در مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفته است: فارسی تاجیکی و دری شاخه‌ها و لهجه‌های زبان فارسی هستند.

او همچنین می‌افزاید: علم اقتصاد، سیاست و شاخه‌های دیگر، هر کدام اصطلاحاتی دارند و پیشنهاد بنده این است که بین ایران و افغانستان و تاجیکستان کمیته‌ای تشکیل شود برای گردآوری اصطلاحاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی بین این سه کشور مشترک است تا اصطلاحات موجود در کشورها را همگون سازد.

آقای حکیم‌اُف تصریح می‌کند:‌ این کار سبب افزایش بار علمی کشورها و همچنین فهم و درک متقابل بیشتر و صمیمیت بیشتر بین سه کشور می‌شود؛ البته صحبت‌هایی شده مبنی بر اینکه در آینده نزدیک صداوسیمای سه کشور شبکه‌ مشترکی ثبت کنند.[3]

*زبان فارسی یکی از عوامل بی‌بدیل خون‌شریکی، همدلی و همکاری بین مردمان چند کشور مهم غرب آسیاست.

خاصّه اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز در قلب تپنده این زبان قرار دارد و حاکمیت عقلانی و هژمونی بزرگ ایران موجبات قوام‌یابی بیشتر آن همدلی را فراهم ساخته است.

جای خوشوقتی است که خاصّه در سالیان اخیر به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ فعالیت‌های مختلفی در عرصه‌های داخلی و خارجی برای صیانت از زبان فارسی و تنقّح و پیشرفت آن انجام شده است.

لکن توجه به پیشنهاداتی نظیر آنچه که آقای حکیم‌اُف پیرامون "تشکیل کمیته مشترک برای یکسان‌سازی واژه‌های علمی مشترک" ارائه کرده است نیز می‌تواند در این زمینه سودمند باشد و به بالندگی بیشتر ایران و زبان فارسی کمک کند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1584006

2_ isna.ir/xdNj8t

3_ https://www.ibna.ir/vdciprapqt1ap52.cbct.html

نظر شما