شناسهٔ خبر: 58647628 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

روش درمان جدید سرطان تخمدان

بر اساس یک مطالعه، درمان با سلول‌های T- CAR نوع خاصی است که در آن سلول‌های T سیستم ایمنی برای حمله به سلول‌های تومور برنامه‌ریزی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

درمان با سلول T نوع نسبتا جدیدی از ایمنی درمانی است که شامل استخراج سلول‌های ایمنی بیمار از خون و تزریق آن‌ها در آزمایشگاه با یک ژن جدید است که به طور خاص به مولکولی به نام گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) روی سطح سلول‌های تومور حمله می‌کند.

سلول‌های T تهاجمی هستند و مانند موشک‌های هدایت شده به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند.

ایزابل ماگالهیس دکترای بخش انکولوژی و آسیب شناسی در موسسه کارولینسکا می‌گوید: این درمان در حال حاضر برای بیماران مبتلا به سرطان خون در دسترس است و ما می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا می‌توانیم از این روش برای درمان سرطان تخمدان استفاده کنیم یا خیر.

محقق محقق جوناس ماتسون می‌گوید: تومور‌ها اغلب در محیطی به وجود می‌آیند که برای حضور سلول‌های T به دلیل سطح پایین اکسیژن نامطلوب است.

محققان می‌خواستند سه نوع مولکول CAR را که برای حمله به یک پروتئین خاص به‌نام مزوتلین برنامه ریزی شده بودند، آزمایش کنند؛ بنابراین چندین بار سلول‌های سرطانی تخمدان را در معرض سلول‌های T برنامه‌ریزی‌شده CAR در لوله‌های آزمایش قرار دادند و آزمایش‌های متعددی روی موش‌ها انجام دادند.

هر سه سلول T-CAR به طور قابل توجهی، طول عمر موش‌های مبتلا به سرطان را در مقایسه با گروه کنترل طولانی‌تر کردند و نوع سلول موسوم به M۱xx CAR T موثرترین آن‌ها بود.

در موش‌هایی که سلول‌های T آن مولکول خاص را بیان می‌کنند، تزریق شد کاهش اندازه تومور را مشاهده کردند و حتی بیشتر از بقیه عمر کردند و در برخی از موارد موش‌ها درمان شدند.

در چندین موش، هیچ سلول توموری باقی نمانده بود که بتوانیم آن را شناسایی کنیم و درمان کامل صورت گرفته بود. این اثر بیش از سه ماه پس از شروع درمان ادامه داشت.

روش درمان جدید سرطان تخمدان

این شواهد نشان می‌دهد ایمونوتراپی شامل سلول‌های CAR T که به پروتئین مزوتلین حمله می‌کنند، یک روش امیدوارکننده برای سرطان تخمدان است.

پروفسور ماتسون می‌گوید: امیدوارم این کشف راه را برای یک مطالعه بالینی هموار کند. هدف ما پیش‌بینی شرایط بهینه برای تولید سلول‌های  T از نوع  CAR  است که قادر به نفوذ و حمله به تومور و زنده ماندن در بدن زنان مبتلا به سرطان تخمدان هستند.

 

نظر شما