شناسهٔ خبر: 58647315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بررسی تحولات اخیر در روابط رژیم‌صهیونیستی و سودان

نتانیاهو و گدایی مشروعیت

پنجشنبه گذشته «الی‌کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفری کم‌سابقه به خارطوم پایتخت سودان، پیش‌نویس توافق صلح میان طرفین را با «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور در میان گذاشت. در پی آن، کوهن به‌صراحت اعلام کرد تل‌آویو و خارطوم در سال جاری میلادی توافق صلحی را در واشنگتن امضا خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​در همین زمینه روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز از نزدیک بودن سفر یک مسئول عالی‌رتبه سودانی به فلسطین اشغالی به منظور فراهم‌سازی مقدمات لازم برای امضای توافق صلح خبر داد.
البته پیوستن خارطوم به توافقات آبراهام (عادی‌سازی روابط) مسئله جدیدی نیست و در اکتبر ۲۰۲۰ در مکالمه تلفنی میان ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان مورد اشاره قرار گرفته بود، اما چرا در بازه زمانی فعلی، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند مسئله عادی‌سازی با سودان را تا این حد مهم جلوه دهد و نتانیاهو و البرهان چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

نتانیاهو در تنگنا
«جعفر قنادباشی» سفیر پیشین ایران در لیبی در گفت‌وگو با قدس درباره تحرکات اخیر بین تل‌آویو و خارطوم با اذعان بر این مسئله که نیاز شدید نتانیاهو برای در دست گرفتن اوضاع داخلی که به واسطه مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود در سرزمین‌های اشغالی و از بین رفتن موازنه قوا در منطقه به‌شدت از کنترل خارج شده، موجب فعال شدن این سیاست از سوی نتانیاهو شده، تأکید کرد: اعلان عادی‌سازی روابط با دو کشور سودان و چاد - رژیم‌های برآمده از کودتا و زور سرنیزه - که جایگاه خاصی در منطقه ندارند و از بحران مشروعیت نداشتن هم رنج می‌برند تنها یک تلاش مذبوحانه از سوی دو رژیمی است که در داخل با بحران مشروعیت مواجه هستند و تلاش می‌کنند این بحران مشروعیت داخلی را در خارج از مرزها جبران کنند. 
این کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به اینکه نتانیاهو تلاش می‌کند طرح گذشته خود موسوم به صلح آبراهام را پی بگیرد و در واقع ماشین عادی‌سازی رژیم را از توقف خارج کند، افزود: البته این بدان معنا نیست که قرار است اتفاق خاصی در روابط میان دو طرف رخ دهد. از زمان روی کارآمدن «عبدالفتاح برهان» دیکتاتور سودان، این رفت و آمدها وجود داشته ولی در حال حاضر اراده برای علنی کردن روابط تنها از سوی رژیم اسرائیل است، نه سودان یا چاد و ممکن است موجبات مخالفت و اعتراضات شدید را در این کشورها فراهم کند. بنابراین آنچه اتفاق افتاده از سوی سودانی‌ها نیست بلکه اسرائیلی‌ها مشتاق هستند چنین اقداماتی انجام دهند.

پروژه عادی‌سازی عملیاتی نمی‌شود
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با قدس، موضوع پیشبرد اهداف اسرائیل در قالب پروژه عادی‌سازی را دلیل اصلی رویکرد اخیر رژیم صهیونیستی در قبال سودان و سایر کشورهای عربی آفریقایی دانست و افزود: یکی از موضوعات مهم، نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی به‌خصوص در حوزه‌های جمعیتی بوده و سودان یکی از این کشورهاست. درواقع با توجه به پیشینه سودان و جمعیت این کشور، اسرائیل تمام تلاشش را معطوف به نفوذ در سایر کشورهای آفریقایی از طریق سودان کرده است. صدرالحسینی در پاسخ به این پرسش که اساساً بستن قرارداد با رژیم صهیونیستی از سوی دولت گذار سودان که هنوز مشروعیت داخلی هم ندارد تا چه میزان دارای اهمیت است، گفت: مردم سودان جزو پیشتازان آرمان فلسطین بوده و هستند و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار بسته تا با کودتا و روی کار آوردن دولت‌های وابسته، به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان در این کشور، نفوذ خود را در آن افزایش دهد. اما نفرت عمیقی که مردم سودان به واسطه اقدامات این رژیم در قبال فلسطین و جهان اسلام دارند این کشور را به یکی از مراکز مهم مخالفت با رژیم صهیونیستی تبدیل کرده و بعید به نظر می‌رسد پروژه عادی‌سازی وارد مرحله عملیاتی شود.

مردم حرف خود را در خیابان می‌زنند
علی هاشم السراج، تحلیلگر سیاسی سودانی نیز در پاسخ به این پرسش قدس که مقامات سیاسی و مردم سودان در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی چه رویکردی دارند، با تأکید بر این مسئله که مردم خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیستند و این مسئله تنها از سوی «عبدالفتاح البرهان» دنبال می‌شود، تصریح کرد: سودان در حال حاضر یک دولت قانونی ندارد و این عادی‌سازی هم در پارلمان تصویب نشده است. بنابراین این چیزی است که «برهان» شخصاً دنبال می‌کند تا خود را از پیامدهای سرکوب تظاهرات‌کنندگان نجات دهد.
هاشم السراج افزود: اسرائیل هم همیشه از موقعیت‌ها استفاده می‌کند و از آنجایی که اکنون سودان دولت قانونی ندارد و بدون دولت است، این رژیم تلاش می‌کند از این فرصت برای عادی‌سازی روابط با آن استفاده کند. اما موضع مردم سودان در برابر عادی‌سازی آن چیزی است که با حضور در خیابان و برپایی تظاهرات اعلام می‌کنند.

خبرنگار: سید احمد موسوی

نظر شما