شناسهٔ خبر: 58647018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بین گروه خونی ما و بیماری ها چه رابطه ای وجود دارد؟

تحقیقات جدید نشان داده است بیماری های خاص در برخی گروه های خونی شیوع بیشتری دارند و این موضوع می تواند به ما در کنترل بیماری ها کمک کند.

صاحب‌خبر -
  • گروه‌های خونی را بشناسیم
  • سرطان، گروه خونی B، A و AB
  • بیماری قلبی،گروه خونی B، A و AB
  • سکته مغزی، گروه خونی A
  • مالاریا، گروه خونی O
  • کووید ۱۹، همه به جز O
  • نباید نگران باشیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، گروه‌های خونی، ژنتیکی هستند و چیزی نیستند که بتوانیم آن‌ها را تغییر دهیم. به‌ نوشته نشریه پزشکی مدیکال‌اکسپرس، در تحقیقات جدید مشخص شده گروه‌های خونی خاص بیشتر در معرض خطر برخی بیماری‌ها نظیر بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها هستند. شناخت این ارتباط می‌تواند به ما در کنترل بیماری‌ها کمک کند.

گروه‌های خونی را بشناسیم

چهار گروه خونی اصلی وجود دارد: B، A، AB و O. گروه خونی ما بر اساس آنتی‌ژن‌های خاصی است که پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند و در قسمت بیرونی گلبول‌های قرمز وجود دارند. برای مثال فردی که گروه خونی B دارد، آنتی‌ژن‌های B را روی گلبول‌های قرمز خون خود دارد. این بدان معنی است که بدن او سایر آنتی‌ژن‌های B را ایمن می‌شناسد و به آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد. اما اگر بدن این فرد با آنتی‌ژن A از مثلاً خون تزریق‌شده مواجه شود، فوراً سعی می‌کند آن را مانند عفونت از بین ببرد.

سرطان، گروه خونی B، A و AB

تاثیر گروه خونی بر بیماری ها

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی A بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌های معده هستند. دکتر ریموند کومنزو، هماتولوژیست و  استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس در ماساچوست می‌گوید: «عفونت‌های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری در بیماران دارای گروه خونی A شایع‌تر است و این عفونت‌ها می‌توانند باعث زخم معده، التهاب و گاهی اوقات منجر به سرطان شوند. هلیکوباکتر پیلوری همچنین ممکن است با نرخ بالاتر سرطان پانکراس در گروه‌های خونی B، A و AB مرتبط باشد.»

این سه گروه خونی ممکن است بر خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها نیز تأثیر بگذارد. در بیمارانی که دارای گروه خونی B، A یا AB هستند، ژن ABO می‌تواند در افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، به‌ویژه سرطان‌های ریه، سینه، کولورکتال و دهانه رحم نقش داشته باشد.

بیماری قلبی،گروه خونی B، A و AB

با‌توجه به اعلام انجمن قلب آمریکا، گروه‌های خونی B، A و AB با خطر بیشتر حمله قلبی ناشی از بیماری عروق کرونر نسبت به گروه خونی O  مواجه  هستند. این گروه‌های خونی همچنین با نرخ بالاتر اختلالات انعقادی در ارتباط اند.

سکته مغزی، گروه خونی A

احتمال سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A قبل از ۶۰ سالگی بیشتر از افراد دارای گروه خونی O است.

مالاریا، گروه خونی O

گروه خونی

در مطالعات آزمایشگاهی، به‌نظر می‌رسد پشه‌ها ترجیح می‌دهند از افراد دارای گروه خونی O تغذیه کنند، اگرچه سایر عوامل ژنتیکی هم  در این امر نقش دارند. خوشبختانه، داشتن گروه خونی O به محافظت از افراد در برابر شدیدترین آثار مالاریا، یک بیماری منتقل شونده از طریق پشه، کمک می‌کند.

کووید ۱۹، همه به جز O

در یک مطالعه بزرگ روی بیماران اروپایی، تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ها نشان داد که بیماران دارای گروه خونی O کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری کووید قرار دارند.

نباید نگران باشیم

به‌گفته دکتر کومنزو، درک این که چگونه گروه‌های خونی مختلف ممکن است در این خطرات نقش داشته باشند، می‌تواند به بهبود نحوه تشخیص و مدیریت بیماری‌های مختلف در جمعیت عمومی کمک کند. در ضمن افراد نباید ناگهان نگران خطرات خاص مرتبط با گروه خونی خود باشند چون تفاوت در خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در این گروه‌های خونی با گروه‌های خونی دیگر بسیار کم است. در نتیجه افراد باید روی عوامل خطرقابل کنترل، تمرکز کنند.

راه‌های زیادی وجود دارد که افراد دارای این گروه‌های خونی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌ها را به حداقل برسانند و این کار با ورزش، رژیم غذایی سالم، سیگار نکشیدن و تغییرات سالم در شیوه زندگی امکان‌پذیر است.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما