شناسهٔ خبر: 58646975 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

جزییاتی از سهم ۱۵ درصدی شرکتها از عرضه خودرو در بورس و ادعای...

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۲ با اعلام جزییاتی درباره سهم تنها ۱۵ درصدی ایران خودرو و سایپا و... از عرضه خودرو در بورس کالا، مدعی آثار مثبت این رویه جدید شد!

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی طغیانی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا به خانه ملت اعلام کرد:  پیشنهادی در تبصره ۶ لایحه بودجه برای بهبود بازار خودرو مطرح شد که با موافقت نمایندگان کمیسیون به تصویب رسید اما باید توسط نمایندگان در صحن مجلس، تصویب و به تأیید شورای نگهبان برسد.

طبق این مصوبه "شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شدند براساس برنامه تولیدی که وقف بند ۵ ماده ۵۸ قانون اصل ۴۴ که به تصویب شورای رقابت می رسد از ابتدای سال ۱۴۰۲، محصولات را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت هم موظف است حداکثر تا پایان فروردین قیمت جدید خودروها را بر اساس تحلیل هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت‌های تولیدی مورد تایید حسابرس، محاسبه و در بازه حداکثر سه ماهه مجدداً بروز رسانی کند".

"شرکت بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها واریز کند تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد."

با این مصوبه ، وضعیت نابسامان عرضه کالا در بورس کالا همچون قرعه کشی، تعیین تکلیف می‌شود و خودروسازان موظف شدند عرضه محصولات را از طریق بورس کالا انجام دهند که می‌تواند اثر بسیار مناسبی در آرامش بازار و نزدیک شدن بازار آزاد به قیمت خودروسازان داشته باشد.

همچنین تا حد زیادی زیان خودروسازان با در نظر گرفتن هزینه ها در این مصوبه لحاظ شده است. البته این موضوع بخش هزینه ای دارد که مشخص می‌کند با مابه تفاوت، چه اتفاقی رخ خواهد داد. لذا این موضوع در بررسی بخش هزینه‌ ای این پیشنهاد، مصوب خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما