شناسهٔ خبر: 58646885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:

۱۲۶۸ سرپرست خانوار خراسان رضوی تحت پوشش گروه‌های همیار بانوان هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شهرهای خراسان رضوی ۱۲۶۸ سرپرست خانوار تحت پوشش گروه‌های همیار بانوان هستند.

صاحب‌خبر -

مسعود فیروزی در حاشیه آئین افتتاح همزمان گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار خراسان رضوی که در شرکت تعاونی صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی منور ترشیز روستای عشرت‌آباد کاشمر برگزار شد، در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار از آن دسته فعالیت‌های سازمان بهزیستی هستند که خدمات و ضریب نفوذ خدمات را از سطح به عمق می‌برد.

وی با بیان اینکه گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار به عنوان یک فعالیت توانمندسازی استقلال اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه هدف ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: تاکنون در خراسان رضوی ۲۰۶ گروه همیار بانوان تشکیل شده که ۱۲۶۸ زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارند که با بعد خانوار حدود ۴۵۰۰ نفر در این پروسه از نظر توانمندسازی و اقتصاد مستقل شدند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با دهه مبارک فجر ۹ گروه همیار بانوان سرپرست خانوار در شهرهای مختلف خراسان رضوی افتتاح و شروع به کار می‌کنند، یکی از این گروه‌ها گروه همیار شرکت تعاونی صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی منور ترشیز در کاشمر است که ۷ نفر را تحت پوشش دارند و در راستای هنرهای دستی شامل فرت بافی، حصیربافی و ...فعالیت می‌کنند.

فیروزی با اشاره به اینکه این گروه همیار در همین شروع به کار از درآمد قابل قبول و قابل توجهی برخوردار است، گفت: تلاش می‌شود با ارائه تسهیلاتی از سوی میراث فرهنگی بخش دیگری از فعالیت‌هایشان به بوم گردی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: هرچند کرونا بسیاری از کسب و کارها را با مشکلاتی جدی مواجه نمود و تعدادی از گروه‌های همیار با کاهش درآمد مواجه شدند و تعدادی هم نتوانستند فعالیت خود را آغاز کنند اما اکنون با حمایت سازمان بهزیستی این اتفاق می‌افتد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: از بین گروه‌ها، ۱۶گروه در سال ۹۸ و ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا غیرفعال شدند که در حال حاضر مجددا نسبت به احیاء آنها و جایگزینی مشاغل جدید اقدام شده است.

ضرورت ایجاد بازار یکپارچه فروش محصولات تولیدی گروه‌های همیار زنان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون در خراسان رضوی ۱۲ دوره برای افزایش توانمندی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار برگزار شده است، همچنین تقریباً تمامی گروه‌های همیار بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه کارفرمایی هستند.

وی با بیان اینکه تقریباً دو سوم گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار در خراسان رضوی سواد زیر دیپلم دارند که هم نقطه قوت و هم ضعف محسوب می‎شود، اذعان کرد: نقطه قوت چون برای افرادی که در بازار کار جایی برایشان تعریف نشده بود با حضور در کنار هم به ایجاد شغلی می‌پردازند اما از سویی پائین بودن تحصیلات موجب شده گاهی مواقع اخذ برخی مجوزها و مهارت‌ها را برایشان سخت می‌کند.

فیروزی در ادامه به برخی از چالش‌های پیش روی گروه‌های همیار بانوان اشاره کرد و گفت: متأسفانه جامعه شناخت درست و حمایتی از زنان سرپرست خانوار عضو گروه‌های همیار ندارد.

وی حمایت بیشتر نظام بانکی کشور را از گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار علاوه بر تبصره ۱۶ ضروری دانست و افزود: برخی افراد عضو گروه همیار به دلیل ضعیف بودن بنیه اقتصادی توان تأمین سهم آورده اولیه خود را ندارند.

فیروزی بر ایجاد بازار یکپارچه فروش محصولات تولیدی گروه‌های همیار زنان که می‌تواند در بستر الکترونیک و استارتاپی باشد تأکید کرد و گفت: اگر یک بستر یکپارچه و زنجیره‌ای برای فروش محصولات گروه‌های همیار در سرتاسر کشور اتفاق بیفتد می‌تواند موجب رونق بازار این گروه‌ها شود.

انتهای پیام                                                                                          

نظر شما