شناسهٔ خبر: 58646566 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

روایت تولمی از نمایش «قوی‌تر» | واگویه‌های یک زن و جدال انسان و عروسک

جواد تولمی گفت: جذابیت‌های عروسک و فانتزی‌های درونی آن از ویژگی‌های نمایش «قوی‌تر» است که آن را از حالت روتین خارج می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «قوی‌تر» اثر آگوست استریندبرگ با ترجمه فرهاد ناظرزاده کرمانی و طراحی و کارگردانی جواد تولمی از امروز ۱۹ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر با بازی آرزو صراف‌رضایی، صداپیشگی مریم قلهکی و عروسک‌گردانی آنا نمکچیان اجرا می‌شود.

جواد تولمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «قوی‌تر» گفت: نمایشنامه را دهه هفتاد و دوران دانشجویی خواندم که آن زمان هنوز به چاپ هم نرسیده بود. قابلیت‌های خاص و امکان اجرا با شیوه‌های مختلف در متن یافتم و علاقه‌مند شدم آن را به صورت عروسکی روی صحنه آورم. در نهایت آن را سال ۹۹ برای شرکت در بخش بزرگسالان سیزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک آماده کردم اما از آنجا که این رویداد آن زمان به دلیل شیوع ویروس کرونا آنلاین برگزار شد، چندان دیده نشد.

این کارگردان درباره جذابیت‌‌های این نمایشنامه برای اجرا عنوان کرد: «قوی‌تر» یک مونولوگ بسیار جذاب و داستان جدال میان دو زن و همسر یکی از زن‌هاست. نمایشنامه مضمونی عاشقانه با تم خیانت دارد اما من نگاهی دیگر داشته و تصویری سوررئال‌تر روی صحنه نمایش داده‌ام. این نمایش جدال میان انسان و عروسک است.

او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه آگوست استریندبرگ اذعان کرد: به احترام استاد فرهاد ناظرزاده‌ کرمانی چندان تغییری در نمایشنامه نداده‌ام و تنها زاویه نگاه من به اثر متفاوت بوده است. این نمایشنامه اجراهای بسیاری در ایران و دیگر کشورها داشته و به جرات می‌گویم ما این نمایش را با جذابترین شیوه اجرایی روی صحنه آورده‌ایم.

تولمی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «قوی‌تر» یادآور شد: فضا کاملاً سوررئال و متکی است به نور، موسیقی و دیالوگ‌های نمایشنامه که به صورت مونولوگ بیان می‌شود. این نمایش واگویه‌های زنی است در ارتباط با مسائل خانوادگی و عاطفی که در همه جوامع بشری مشترک است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم این کار مخاطب خاص خود را پیدا و خواسته تماشاگران را برآورده کند. جذابیت‌های عروسک و فانتزی‌های درونی آن از شاخصه‌های این نمایش است که آن را از حالت روتین خارج می‌کند.

نمایش «قوی‌تر» با حال و هوایی فانتزی عروسکی با محوریت زن، به بررسی مواجهه ذهنی و رؤیاپردازانه یک زن با رویدادهای فردی، خانوادگی و اجتماعی پیش او می‌پردازد. رویدادهایی که در چارچوب مثلثی عشقی روی می‌دهند؛ در این میان تشخیص فرد قوی و پیروزمند میدان نه تنها مشکل بلکه دور از ذهن تصویر می‌شود.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سامانه تیوال تهیه کنند.

نظر شما