به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عبدالمالکی گفت: مهمترین مسئله صنعت تایر، قیمتگذاری دستوری است که از دستوری خارج و به عبارتی مصلحتی و باعث شده حاشیه سود شرکت ها به 3 و 4 درصد برسد. بنابراین درخواست می شود محصولات تایر از قیمت گذاری دستوری خارج و در اختیار شرکت ها گذاشته و یا اجازه داده شود تایر در بورس عرضه شود.
وی افزود: مسئله دوم ، اثر قیمتگذاری دستوری در صادرات و کاهش عرضه و سو استفاده و قاچاق است. سومین مشکل این است که بانکها حاضر به سرمایهگذاری نیستند. چون حاشیه سود صنعت کم بوده و سرمایه در گردش هم مناسب نیست اما عرضه در بورس کالا سبب کاهش قیمت ها و التهاب بازار می شود.
این فعال صنفی ادامه داد: صنعت تایر متشکل از 12 شرکت بورسی و غیربورسی با تولید حدود 300 هزار تن در سال است. تولید داخل به ازای هر کیلو کمتر از یک دلار و واردات بیش از 3.5 تا 4 دلار ارزبری دارد. نیاز داخل در خصوص تایر سواری حدود 25 تا 26 میلیون حلقه تایر در سال بوده و در 10 ماه گذشته 18.6 میلیون حلقه لاستیک سواری تولید شده است.
عبدالمالکی گفت: قیمت محصولات هم در حالی سال گذشته بدون تغییر ماند که در سال جاری درخواست 70 درصد شده و پیشنهاد سازمان حمایت هم حدود 60 درصد بود اما ستاد تنظیم بازار این عدد را به 30 درصد تغییر داد.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام
نظر شما