شناسهٔ خبر: 58646111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جواد منصوری در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد:

شعارهای انقلاب اسلامی واکنش مردم به وابستگی و استبداد رژیم شاه بود

تهران- ایرنا- زندانی سیاسی دوران ستمشاهی، سردادن شعارهای «نه شرقی نه غربی و استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» در جریان انقلاب را واکنش مردم به وابستگی رژیم پهلوی به قدرتهای بزرگ و استبداد داخلی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

جواد منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سیاست خارجی وابسته رژیم پهلوی گفت: پادشاهان دوران قاجار و پهلوی به دلیل نداشتن پایگاه مردمی برای حفظ موجودیت خود باید به دولت‌های قدرتمند متکی و وابسته می‌شدند تا با استفاده از حمایت آنها بتوانند به سلطنت ادامه دهند؛ به‌ ویژه خاندان پهلوی که اساساً با طراحی دولت انگلیس تاسیس شد و با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی به سلطنت رسید.

کارشناس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: مردم به این دلیل شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» را در جریان انقلاب اسلامی سر می‌دادند که گرفتاری و غارت ثروت مملکت را به دلیل تسلط بیگانگان بر امورات کشور و ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها هم وابستگی رژیم پهلوی به قدرت‌های بزرگ می‌دانستند.

منصوری شعار «نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی» را خواست مردم انقلابی به عدم وابستگی و استقلال از شرق و غرب عنوان کرد و افزود: برخی با مقایسه سرسپردگی رژیم پهلوی با دوران صلابت و استقلال جمهوری اسلامی، غیرمنطقی می‌گویند این شعار به معنی قطع ارتباط با جهان است در حالی که بنیانگذار بزرگ جمهوری اسلامی ایران به صراحت فرمودند که می‌خواهیم با جهان حتی با آمریکا ارتباط داشته باشیم؛ البته زمانی که به آمریکا می‌رسند می‌فرمایند که «اگر آدم بشود» و منظور امام(ره) از چنین بیانی این است که آنها با تایید منافع، هویت، امنیت و تمامیت ارضی ایران، نخواهند که بر ما مسلط شوند و کشور را چپاول کنند.

وی عنوان کرد: ملت ایران با تحلیل صحیح از واقعیت موجود به این نتیجه رسید که نخستین گام برای استبداد و قطع وابستگی به قدرتهای بیگانه سرنگونی رژیم وابسته شاه است.

سفیر پیشین ایران در پکن تصریح کرد: شعار دیگر و مهم مردم ایران، آزادی بود که به معنای نفی دیکتاتوری است و به عنوان راهبرد سیاست داخلی انقلاب به شمار می‌رود. به این معنا که سرنوشت کشور باید براساس رای ملت و با حضور آحاد مردم مشخص شود نه اینکه اقلیت، کشور را در اختیار بگیرد و اکثریت کاملا محروم باشند.

منصوری خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی عملاً یک اقلیت، کل کشور را اداره می‌کرد و حتی نتیجه انتخابات صوری آن دوران، از قبل مشخص می‌شد و برگزاری انتخابات صرفا اقدامی ظاهری بود که اسناد آن موجود است. در یک دوره طولانی سه نفر از جمله نخست‌وزیر، قبل از انتخابات لیست نمایندگان مجلس را برای تایید محمدرضا پهلوی تهیه می‌کرد. اگر شاه نظری داشت عنوان می‌کرد در غیر اینصورت همان افراد لیست، به عنوان نماینده انتخاب می‌شدند.

وی یادآور شد: در جریان انقلاب مردم همچنین نوع نظام مطلوب خود یعنی جمهوری اسلامی را که مبتنی بر قوانین اسلام و رای مردم است اعلام کردند و در همه پرسی ۱۲ فرودین ۱۳۵۸ به آن رای دادند.

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره سیاست خارجی مستقل جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت، گفت: انقلاب اسلامی ایران به دلایل متعددی می‌تواند الگوی بسیاری از مردم جهان قرار گیرد؛ قطع وابستگی، مقابله با سلطه قدرت‌های بزرگ و اداره کشور براساس رای مردم موضوع بسیار مهمی است.

منصوری افزود: قدرتهای سلطه‌گر زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید اجازه ندادند این جنبش مردمی شناخته و به الگوی ملل آزاده تبدیل شود. بنابراین جنگ تبلیغاتی بزرگی را از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون علیه اسلام، تشیع، امام(ره)، ارزش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های انقلاب طراحی و اجرا کردند و سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی را در ارتباط با این موضوع انجام دادند.

وی بیان کرد: به جرأت می‌گویم که هجمه‌های تبلیغاتی علیه کشور، ملت ایران و انقلاب اسلامی در تاریخ بی‌نظیر است دلیل آن هم این است که نمی‌خواهند مردم جهان با واقعیت‌های انقلاب اسلامی آشنا شوند و به عنوان الگو معرفی شود و به قدرتی برسد که بتوانند روی پای خود بایستند.

منصوری خاطرنشان کرد: از صبح ۲۳ بهمن ۵۷ تاکنون و به اعتقاد من تا صد سال دیگر، در مرحله اول همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرند که از تحقق اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی جلوگیری کنند و در مرحله بعد هم با بی‌ثبات‌سازی و گرفتار کردن کشور در مسائل مختلف، تغییر سیاسی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی، آمریکا و انگلیس برای این کشور تصمیم‌گیری می‌کردند. ما در این زمینه سند داریم که برنامه‌های اساسی رژیم پهلوی صددرصد توسط آنها طراحی و اجرا می‌شد و رژیم هم عملا نقشی در تصمیم‌گیری‌ها نداشت و حتی وزارت خارجه هم کاری با این موضوع نداشت.

منصوری، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی را کشورهای اسلامی و همسایگان عنوان کرد و افزود: باید حداکثر توان‌ خود را حفظ روابط، همکاری و تعامل با این کشورها بگذاریم و برای حل مشکلات به یکدیگر تلاش و همواره سعی کنیم روابط دوستانه‌ای با کشورهایی که اهداف سلطه‌جویانه، سودجویانه و جنگ‌طلبانه را دنبال نمی‌کنند داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در پکن اظهار کرد: این سیاست ثابت در قانون اساسی تصریح شده و همواره سعی در اجرایی کردن این سیاست داریم. در حال حاضر هم دولت به صراحت اعلام می‌کند که دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ما در درجه اول با همسایگان و بعد با جهان اسلام و سایر کشورها است و سعی می‌کنیم روابط حسنه با آنها داشته باشیم.

منصوری ادامه داد: قدرتهای بزرگ هیچ تمایلی ندارند که ایران روابط خوبی با همسایگان و کشورهای اسلامی داشته باشد چرا که جمهوری اسلامی اعلام کرده که حامی مستضعفین است صرف نظر از اینکه مسلمان یا غیرمسلمان باشد. اما قدرتهای استعماری نمی‌خواهند که جمهوری اسلامی با این شعار شناخته شود. بنابراین تلاش بزرگی با هزینه فوق‌العاده برای تضعیف روابط ایران با دیگران در حال اجرا است. به عنوان نمونه صدها هزار نیرو و پایگاه‌ نظامی، مراکز تجاری و تبلیغاتی، اطلاعاتی، رسانه‌ای و فرهنگی گسترده در کشورهای اطراف از سوی قدرت‌های بزرگ طراحی شده تا مانع توسعه و تعمیق روابط با همسایگان شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: قدرت استکباری شعار محاصره ایران با دشمنانش را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند و به عبارتی تمام تلاش‌شان این است که کشورهای همسایه با ما روابط دوستانه‌ای نداشته باشند.

نظر شما