شناسهٔ خبر: 58645920 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رئیس زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی:

گسل آناتولی 850 کیلومتری با گسل خوی فاصله دارد

صاحب‌خبر -

علی بیت الهی، رئیس کارگروه ملی شبکه زلزله‌نگاری کشور در گفت‌وگو با ایلنا درباره زلزله‌های شدید در ترکیه و ارتباط احتمالی آن با وقوع زلزله در ایران گفت: پوسته خشکی کره زمین یک مجموعه به‌هم‌پیوسته هستند. وقتی مرز خاکی ایران به کشور ترکیه متصل است، شرایط زمین‌شناسی، جغرافیایی، تکنونیکی و لرزه‌خیزی در محدوده‌های مرزی مشترک تقریباً یکسان است و مسئله این است که ادامه این گسل‌ها در چه سمت و سویی و تا چه محدوده‌ای پیش رفته‌اند وگرنه این شرایط یکسان زمین‌شناسی بین مرزهای مشترک در کشورهای همسایه یک امر طبیعی است.

زلزله بی‌سابقه در ترکیه
وی بابیان اینکه وقوع این زلزله و این رخداد طبیعی در تاریخ 80 ساله ترکیه بی‌سابقه بوده، گفت: این رویداد طبیعی از نظر بزرگی زلزله و همچنین از نظر بزرگی پس‌لرزه‌ها در تاریخ ترکیه بی‌سابقه بوده است. 6 پس‌لرزه بالای 6 ریشتر بعد از زلزله اصلی رخ داد که هر کدام از این پس‌لرزه‌ها خود یک زلزله بزرگ محسوب می‌شدند که مخرب هم هستند. وقتی پس‌لرزه 7.4 ریشتر باشد و زلزله اصلی با بزرگی 7.8 ریشتر باشد که به گزارش سایت لرزه‌نگاری خود ترکیه بزرگی زلزله اصلی 8 ریشتر بوده است. رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: البته در کانون زلزله تراکم جمعیتی بالا نبود اما اطراف آن بافاصله حدود 40 کیلومتری شهر غازی استپ با جمعیت بالای یک‌میلیون نفر و ساختمان‌های قدیمی همراه با ساختمان‌های نوساز، واقع‌شده است که در معرض این زلزله قرار گرفت و گسلی که منجر به این زلزله شد، گسلی با حد فاصل صفحه‌های تکنونیکی است یعنی بین صفحه عربی و اوراسیا مرز مشترکی وجود دارد که در این مرزها زلزله‌های متعددی رخ می‌دهد. ادامه این روند در ترکیه، گسل آناتولی شرقی است که در تلاقی با یک گسل بحر‌المیت یک گره تکنونیکی ایجاد می‌کنند موجب این زلزله بزرگ اخیر شد.
ارتباط گسل ترکیه با گسل‌های ایران
بیت الهی درباره ارتباط گسل ترکیه با گسل‌های ایران تأکید کرد: رد این گسل مسبب و سازوکار تکنونیکی این محدوده مرکزی زلزله را که تعقیب می‌کنیم،‌ در فعالیت‌های تکنونیکی به صفحاتی تقسیم‌شده که این زون مرکز زلزله یک صفحه تکنونیکی است که اساساً ارتباطی به محدوده البرز و آذربایجان ایران ندارد. امتداد گسل شمال تهران و گسل شمال تبریز یک محدوده کاملاً مجزایی محسوب می‌شوند. اینکه بگوییم فعالیت این گسل آناتولی شرقی و بحرالمیت می‌تواند گسل شمال تبریز را فعال کند بی‌ربط است و اساساً این دو گسل از نظر شکلی هم ارتباطی به هم ندارند. شبیه این است که گفته شود زلزله ترکیه می‌تواند باعث وقوع زلزله در چین شود. ممکن است در ایران هم زلزله‌ای رخ دهد اما ربطی به گسل مسبب زلزله در ترکیه ندارد. وی گفت: گسل مسبب زلزله خوی یک گسل شناخته با عنوان سیاه‌چاله- خوی است که کاملاً متفاوت از گسل مسبب زلزله ترکیه است و فاصله این دو گسل بیش از 850 کیلومتر است و به هم دیگر ربطی ندارند.

نظر شما