شناسهٔ خبر: 58644850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

شروط گزینش برای معلم شدن / شرکت در انتخابات ۱۰ امتیاز مثبت

جزییات تاثیر چادری نبودن و عدم شرکت در نمازجمعه، راهپیمایی و انتخابات در گزینش جدید معلمان

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش به سوالات مطرح درخصوص جنجال ایجادشده پیرامون رد صلاحیت شدن تعدادی از معلمان در گزینش این وزارتخانه و اخراج آنها توضیح داد.

سید امیرمحمد خرازانی نماینده وزیر در گزینش معلمان و دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش به سوالات درخصوص کم‌وکیف گزینش معلمان جدیدالورد در امسال و ادعاهای معلمانی که رد صلاحیت شده‌اند، پاسخ داد.

شما می‌گویید به مصاحبه‌گران اعلام شده که در جلسه مصاحبه اگر فرد مصاحبه‌شونده دچار "استرس" شد به او فرصت بدهند اما مواردی را شاهد بودیم که خلاف این رویه اقدام شده است؛ در یک مورد به یکی از معلمان که در جلسه گزینش استرس بسیاری داشته و این موضوع را به مصاحبه‌گر منعکس کرده است، گفته‌اند اگر استرس دارید در پرونده شما بنویسیم به دلیل استرس شدید فاقد صلاحیت عمومی برای معلم شدن!

اگر از طرف مصاحبه‌گر چنین برخوردی شده، این کار اشکال دارد و نباید اینگونه رفتار کنند.

بیشتر بخوانید:

ماجرای رد صلاحیت معلمان در گزینش به دلیل سهل‌انگاری در نماز | ضوابط گزینش در آموزش و پرورش چیست؟

چگونه این قبیل تخلفات احتمالی مصاحبه‌گران را شناسایی می‌کنید تا از جریان مصاحبه و حضور در فرآیند گزینش حذف شوند؟

از معلمان حاضر در جلسات گزینش نظرسنجی می‌کنیم.

پس اگر فرد مصاحبه‌گر در جلسه گزینش درباره اینکه مثلا آیا نماز قضا دارید یا خیر سؤالی بپرسد، این شیوه مصاحبه‌ از نظر شما غیرشرعی و خلاف قانون است؟

بله! اجازه طرح این پرسش را ندارند اما می‌تواند بپرسد آیا نماز می‌خوانید یا خیر یا اینکه از چه زمانی شروع به نماز خواندن کردید. ممکن است فرد مصاحبه شونده خودش بگوید نمازم قضا می‌شود و مصاحبه‌گر این موضوع را یادداشت کند. در برخی موارد هم شاهد حضور افراد با لباس غیرمتعارف همچون شلوارهای نامناسب در جلسه گزینش بودیم یا اینکه در تحقیقات اثبات شده است فرد از سیگار، قلیان و مواد مخدر استفاده می‌کند و حتی موردی وجود داشت که وقتی فرد برای آزمایش رفت، اعتیاد به ماری جوانای او تأیید شد!

آیا سیگار و قلیان می‌تواند باعث رد گزینش شود؟

خیر! فقط به دلیل استفاده از سیگار و قلیان، فرد رد گزینش نمی‎شود اما کسر امتیاز خواهد داشت.

آیا جلسات مصاحبه و گزینش به صورت صوتی ضبط می‌شوند؟

خیر! اما این موضوع ضرورت دارد و باید جلسات مصاحبه ضبط شوند.

اگر جلسات گزینش ضبط شود و بعداً فردی بگویید مصاحبه‌گر در جلسه گزینش رفتار یا پرسش نامناسبی را مطرح کرد به آسانی از طریق گوش دادن به صوت می‌توان متوجه خطای مصاحبه‌گر و حذف او از روند گزینش شد. آموزش و پرورش سال‌هاست مشغول گزینش معلمان است و استفاده از سیستم صوتی برای ضبط جلسات مصاحبه حداقلی‌ترین اقدامی است که باید انجام می‌شد.

بله، به تمام مدیران هسته‌های گزینش اعلام کردیم باید سیستم صوتی تهیه کرده و مصاحبه گزینش را ضبط کنند اما حتماً از افراد برای ضبط مصاحبه اجازه بگیرند.

اگر ضبط مصاحبه را به اجازه فرد مصاحبه‌شونده مشروط کنید برخی افراد ممکن است به دلیل تصورات نادرستی که دارند با موضوع موافقت نکنند در حالی که ضبط جلسات مصاحبه به نفع خود فرد مصاحبه‌شونده است.

اگر در مصاحبه گزینش اشکالی وجود داشته باشد حتی اگر ضبط نشود در مرحله مصاحبه مجدد یا بررسی پرونده در هیات مرکزی گزینش مشخص خواهد شد همچنین روند مصاحبه‌ها مورد بررسی مدیر هسته گزینش قرار می‌گیرد و اشکالات به مصاحبه‌گر تذکر داده می‌شود.

طی دو سال گذشته شاهد محدودیت‌های تحمیلی به دلیل کرونا بودیم و حتی ابلاغیه صادر شد تا افراد در تجمعات حضور نیابند با این وجود برخی معلمان رد صلاحیت شده مدعی هستند که عدم حضور آنها در تجمعات به عنوان دلیل رد گزینش آنها بوده است! آیا این مسئله صحت دارد؟

برای حضور در تجمعات ۲ سال کرونا مدنظر نیست البته افرادی که در نماز جمعه، راهپیمایی و انتخابات شرکت نمی‌کنند، کسر امتیاز می‌شوند و ممکن است در بخش‌های دیگر امتیاز بیاورند و حداقل امتیاز مورد نظر یعنی ۵۶ را کسب کنند.

شرکت در انتخابات چند امتیاز دارد؟

هر کدام از موارد ۱۰ امتیاز دارد. همچنین پوشش چادر امتیاز است اما نپوشیدن چادر دلیلی برای رد گزینش نیست، بلکه باعث می‌شود امتیاز فرد کمتر شود. البته برای مشاغلی مانند مربی پرورشی که جزو رشته‌های خاص است امتیاز چادر بیشتر است.

چرا قبل از برگزاری آزمون استخدامی اعلام نمی‌کنید برای رشته‌های خاص مانند مربی پرورشی ضوابط خاص مطرح است تا اگر فردی شرایط خاص آن را ندارد، رشته مربی پرورشی را انتخاب نکند؟

در دفترچه آزمون استخدامی اشاره شده است که فرد باید ضوابط عمومی و اصلح را دارا باشد اما جزییات ذکر نشده است. قانون گزینش و آیین نامه اجرایی آن در فضای مجازی موجود است و داوطلبان قبل از شرکت در آزمون استخدامی درباره فرآیند گزینش اطلاعات لازم را کسب کنند همچنین به داوطلبان توصیه می‌کنم وقتی به گزینش دعوت می‌شوند حتماً مستندات لازم برای احراز صلاحیت خود را به همراه بیاورند. هم‌اکنون دوره‌های آموزشی برای مصاحبه‌گران را آغاز کرده‌ایم و باید برای احراز صلاحیت افراد از ابزارهای روز استفاده کرد.

مشکلاتی هم که در استخدام امسال انجام شد به دلیل این بود که اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی با تأخیر به‌دست ما رسید و پس از آن افراد بدون مجوز گزینش به کلاس درس رفتند در حالیکه طبق قانون برای شروع به کار افراد موافقت گزینش نیاز است و در شرایطی که گزینش در حال بررسی افراد بود آنها به عنوان معلم به کلاس درس فرستادند.

تکلیف افرادی که در گزینش رد صلاحیت شدند چیست؟ هم‌اکنون به افراد گفته شده است در گزینش رد شده‌اید اما به کلاس درس بروید و این باعث شده است افراد بدون حقوق و ابلاغ در کلاس درس تدریس کنند.

افرادی که پرونده آنها به هیات مرکزی گزینش در تهران ارسال شده است، مجدد مصاحبه می‌شوند و در صورت نیاز، مجدد تحقیقات انجام خواهد شد که این روند حداقل دو ماه زمان نیاز دارد البته استفاده از این افراد در کلاس درس قانونی نیست و وقتی گزینش به فردی اعلام می‌کند با پرونده او موافقت نشده است، دیگر نمی‌تواند شاغل باشد.

تکلیف پرداخت حقوق این افراد که ۳ ماه تدریس کرده‌اند، چه می‌شود؟

پیش از این اعلام کرده بودیم این افراد نباید به کلاس درس بروند و بهتر است اکنون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع و امور اداری وزارت آموزش و پرورش پاسخگو باشند.

برای امسال پیشنهاد دادیم آزمون استخدامی قبل از اسفند برگزار شود و خرداد ماه اسامی پذیرفته‌شدگان را به گزینش ارائه دهند تا ۳ ماه فرصت بررسی داشته باشیم همچنین هیات عالی گزینش کشور به تازگی مصوب کرده است تا دانشگاه فرهنگیان برای دوره ابتدایی پذیرش نیمه‌متمرکز داشته باشد و دانشجومعلمان بهمن ماه وارد دانشگاه شوند تا فرصت کافی برای بررسی پذیرفته شدگان وجود داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما