شناسهٔ خبر: 58644265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستان جیرفت خبر داد:

برخورد دستگاه قضا با سودجویان و متعرضان به آثار تاریخی

جیرفت- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب جیرفت خواستار توجه و حمایت همه دستگاه‌های اجرایی از آثار باستانی و صنعت گردشگری شد و با اعلام حمایت دستگاه قضا در حفاظت از میراث فرهنگی، نسبت به برخورد با سودجویان و متعرضان به آثار تاریخی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری جیرفت، افشین صالحی نژاد عصر سه‌شنبه در دیدار با ریس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت اظهار کرد: معرفی آثار باستانی منطقه باعث رشد و توسعه زیرساخت های فرهنگی و گردشگری و رشد فرهنگی، اجتماعی و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد امنیت پایدار می شود.

مطالبه ما از کشور ثبت آثار تاریخی و ملی جیرفت است و مسئولان فرهنگی باید برای معرفی تمدن جیرفت به جهان پای کار بیایند.

وی ضمن اشاره به قدمت جیرفت و نظریه آغاز تمدن جهان از این منطقه و تمدن هفت هزار ساله این شهر باستانی افزود: آثار تاریخی و میراث فرهنگی به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه پایدار جوامع شناخته می‌شوند و به رونق صنعت گردشگری کمک می‌کنند.

صالحی نژاد خطاب به کارکنان میراث فرهنگی جیرفت افزود: در راستای ثبت، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و محوطه های باستانی شهرستان جیرفت، مطابق با دستورالعمل اقدامات راهبردی ریاست محترم قوه قضاییه که به صراحت این موضوع را جزو حقوق عامه اعلام کرده دستگاه قضایی شهرستان در کنار شما است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرسیتان جیرفت ادامه داد: آثار ملموس (همچون بناهای باستانی و تاریخی) و غیر ملموس (شامل آئین ها و مراسم ها) در واقع سرمایه های ارزشمند یک ملت و کشور محسوب می شوند که در هر دوره ای متناسب با شرایط جامعه منبع درآمد و اشتغال مردم نیز بوده است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی منبع آگاهی انسان از شیوه زندگی و کار گذشتگان و نیاکان خود است و از همین رو بی توجهی و نابودی این آثار به معنای از بین بردن ابزار و وسیله آگاهی از زندگی گذشتگان است.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: از مسئولان، هنرمندان، رسانه ها و خیرین فرهنگی درخواست دارم که برای ثبت، اشاعه، انتشار و حفظ و مرمت بناهای باستانی پای کار بیایند.

محمد سالاری رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جیرفت هم در زمینه مشکلات زیرساخت های گردشگری و ساماندهی آثار ملی جیرفت کهن توضیح داد و گزارشی از وضعیت آثار و بناهای قدیمی و تعداد آنها ارائه کرد.

نظر شما