شناسهٔ خبر: 58643870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

شیرابه ها روزانه سطح زیادی از جنگل هیرکانی را نابود می کند

بهشهر- معاون محیط زیستی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تولید روزانه هزار و ۲۰۰ مترمکعب شیرابه زباله سطح زیادی از جنگل های هیرکانی را نابود می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حشمتی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه پایگاه اطفای حریق میانکاله با بیان این که یکی از اصلی ترین مشکل در حوزه محیط زیست مربوط به دانش کم است، افزود: مازندران با داشتن ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، بیش از یک میلیون هکتار جنگل هیرکانی و فسیل زنده، وجود ۲۲ درصد مناطق حفاظت شده ظرفیت‌های بی شماری دارد.

وی با اظهار این که در حوزه اقلیم نیز مازندران غنی است و از اقلیم جلگه‌ای، کوهستانی و جنگلی دارد، گفت: زیست مرزها ارزشمندترین اکوسیستم‌های کشور هستند و بیشترین تنوع زیستی را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: توسعه ناپایدار در اکوسیستم‌های منطقه‌ای و بین المللی تأثیر دارد و امروز شاهد ریزگردهایی هستیم که منشأ خارجی دارند و باید در بهبود کانون‌های گرد و غبار اقدام شود.

حشمتی با عنوان این که مازندران دارای ویژگی‌های منحصربفردی است، افزود: سرانه میزان زباله در استان هزار گرم است و این میزان در کشور ۶۰۰ گرم است.

وی با بیان این که ۴۶ درصد کشور زیرپوشش تصفیه فاضلاب قرار دارد و این میزان در مازندران ۱۳ درصد است، گفت: روزانه سه هزار تن زباله از ۵۵ هزار تن زباله کشور مربوط به مازندران است و این نشان می‌دهد برنامه‌ای در این بخش وجود ندارد.

معاون محیط زیست انسانی با اشاره به پراکنش و دفن زباله در جنگل‌های استان گفت: روزانه هزار و ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در استان مازندران تولید می‌شود و هر مترمکعب زباله حجم زیادی از اکوسیستم را نابود می‌کند.

وی با انتقاد از نبود بازچرخانی آب در استان یادآور شد: تلاش می‌کنیم سدهایی اضافه شود که هکتارهای زیادی از جنگل‌های هیرکانی را زیرآب می‌برد و در نهایت مشکل آب استان را حل نمی‌کند.

وی با عنوان این ارزش خدماتی اکوسیستم‌های تالابی در جهان طبق محاسبات سازمان ملل بسیار بالا است، گفت: مهاجرت پرنده امید به تالاب مازندران از دیگر ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود.

فرهنگ سازی برای گردشگری مسئولانه

حشمتی با اظهار این که زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری و افزایش درآمد باید ایجاد شود، گفت: هرچند اعتقاد داریم برای توسعه پایدار باید کارخانه ایجاد شود اما منفعتش از گردشگری زیاد نیست.

این مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که زباله در استان مدیریت نمی‌شود، گفت: باید نگاه را نسبت به منابع ارتقا دهیم و زمانی که نیازها برای اهداف مشخص مهیا نشود، دچار بحران می‌شویم.

وی پایگاه اطفای حریق را راهکاری برای ارتقای تعامل و ارتباط با محیط زیست دانست و گفت: غفلت از آموزش و فرهنگ سازی از دیگر چالش‌های حوزه محیط زیست است و اگر گردشگری مسئولانه را تعریف کنیم بسیاری از مسائل در حوزه محیط زیست حل می‌شود.

حشمتی با اشاره به شروط توسعه پایدار اظهار داشت: توسعه پایدار نباید برهم زننده نظم اجتماعی باشد و علاوه براین حقوق نسل‌های آینده را باید حفظ کند و این نشان می‌دهد عقب ماندگی‌هایی در حوزه توسعه وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: علاوه بر ایجاد اشتغال، سلامت و حفظ زیستگاه‌ها، تنوع زیستی باید مدنظر قرار گیرد.

نظر شما