شناسهٔ خبر: 58643567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست پرسش و پاسخ فیلم مطرح شد؛

در «کاپیتان» از واقعیت بیماری سرطان فاصله گرفتیم

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کاپیتان» با حضور محمد حمزه‌ای (کارگردان)، سیدصابر امامی (تهیه‌کننده)، امیرمحمد عبدی (نویسنده)، حبیب خزاعی‌فر (آهنگساز) و دیگر عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت پس از نمایش این فیلم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست کارگردان فیلم اظهار داشت: من دوست دارم در حوزه‌های متفاوت و ژانرهای متنوع را تجربه کنم. در این چند ماه، سعی کردم به قصه‌هایی فکر کنم که مربوط به آدم‌هاست و شرایط اجتماعی را به تصویر می‌کشد‌. تا اینکه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری را آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم که این موضوع را کار کنیم.

وی در ادامه گفت: بچه‌ها عالی بودند، امیرحسین دو ماه تمام هر روز دو و نیم سه صبح از مهرشهر کرج می آمد و نیمه شب به خانه برمی گشت و حتی کلی وزن کم کرد و تلاشش عالی بود. همیشه معتقد هستم که فیلمنامه اساس فیلم است و متن می‌تواند لوکیشن و جزییات را تعیین کند. برای پیدا کردن بازیگران کودک، از کوچه و خیابان‌ها شروع کردیم و حتی زمین‌های فوتبال را گشتیم. تااینکه به ذهنم رسید تا کودکی که در فیلم «ملاقات خصوصی» بازی کرده را پیدا کنیم. در نهایت برای نقش اصلی امیرحسین بیات را پیدا کردیم و تولید را شروع کردیم.

فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: موقع نگارش فیلمنامه «کاپیتان» صرفا به باورپذیری آن فکر نمی‌کردم. من در زندگی‌ام فرصت تحصیلات نداشتم و هر آن چیزی که روی کاغذ میاورم از تجربه زیسته و بانک عاطفی است.

 حبیب خزاعی فر آهنگساز نیز متذکر شد: این کار برایم خیلی چالش نداشت. تصویر به من خیلی ایده می دهد و برای کودک معمولا به سراغ همین سازها می رویم خیلی نمی خواستم تلاش کنم که از بیننده اشک بگیرم. احساس کردم نمی طلبه که که کار بیرون زدگی داشته باشد.

امیرحسین بیات بازیگر کودک نقش اصلی فیلم گفت: من ۱۳ سال دارم و اصالتا زنجانی هستم. محل زندگی کنونی‌ام در کرج است‌. زمانی که برای این نقش تست دادم، نمی‌دانستم انتخاب خواهم شد یا نه. در فیلم «کاپیتان» نقش عیسی را بازی کردم و سختی‌های زیادی برایم داشت. در تمام دو ماه فیلمبرداری، درس‌ و مدرسه را کنار گذاشتم تا بتوانم وقت مناسب را برای نقشم بگذارم.

وی ادامه داد: خاله من به دلیل بیماری سرطان فوت کرد. این مسئله انگیزه‌ای به من داد تا در طول فیلمبرداری بتوانم کاراکتر عیسی را درک کنم. اوایل بسیار استرس داشتم اما کم کم رفع شد.

ییات افزود: درباره اینکه چطور با بچه های بازیگر دیگر فیلم آشنا شده، اظهار داشت: من در تست گریم کم کم با همه بچه ها آشنا شدم. بابام می پرسید که می خواهی چه کار کنیم. من فکر نمی کردیم اینقدر زیاد می شویم بعد دیدیم زیاد و زیادتر شدیم. رفته رفته با هم رفیق شدیم مثل پروانه شایان و ... سر تمرین می رفتیم شوخی ها به جا بود و من فراموش نمی کنم که به من گفتند.

وی افزود: اگر می خواهی پیشرفت کنی باید تمرکز کنی قبل از پلان تمرکز کن. منم دیکر قبل از پلان ها با کسی حرف نمی زدم و همه چیز درست شد.

شایان دارمی‌پور یکی دیگر از بازیگران کودک «کاپیتان» درباره نقش خود ذکر کرد: من بازی را از پیام بازرگانی آغاز کردم و سپس فیلم کودک را تجربه کردم. «کاپیتان» اولین فیلم بلند من است. من ۹ سال دارم و تهران به دنیا آمده‌ام اما اصالتا آبادانی هستم. 

وی افزود: کارگردان فیلم دا بسیار دوست دارم زیرا به من کمک می‌کرد و انرژی منفی منتقل نمی‌کرد. محمد حمزه‌ای سر فیلمبرداری درست رفتار می‌کرد. در یکی از سکانس‌ها با امیرحسین بیات (کاراکتر عیسی) دعوا می‌‌کردم در حالی که ما پشت صحنه با هم دوست بودیم و فقط جلوی دوربین دعوا کردیم.

ارغوان شعبانی بازیگر نقش پروانه گفت: سلام به همگی. من ارغوان شعبانی هستم. خیلی خوشحالم که در جمع تان هستم. من واقعا آرزوی دریا را دارم و از نزدیک دیدمش. موقعی که در قشم ساحل را دیدم خوشحال شدم و این برایم لذت بخش است. اولین باری که اقای حمزه ای را دیدم واقعا با من خیلی مهربان بود و از روز اول ارتباط خیلی خوبی گرفتم.

پرهام غلام‌لو بازیگر کودک در ادامه نشست خبری بیان کرد: من ۱۰ سال دارم و خیلی خوشحال هستم که در جمع‌ شما هستم. من تمامی بچه‌ها را سر صحنه دیدم و با هم دوست شدیم. من و شایان و امیرحسین در لوکیشن بیمارستان مدام بازی می‌کردیم. شایان دارمی‌پور رفیق صمیمی من است و بسیار دوستش دارم.

در ادامه این نشست تهیه‌کننده فیلم بیان کرد: این نکته را بگویم که سرمایه‌گذار این اثر بنیاد سینمایی فارابی است. ما فیلمی درباره بیماری سرطان ساخته‌ایم و پیشنهادم این است که صرفا به موضوع فیلم در این نشست بپردازیم.

کارگردان خاطرنشان کرد: من نگاه رئالیستی به موضوع فیلم نداشتم اگر نگاه صرفا واقعی داشتیم محال بود بچه‌ها بتوانند با بیماری سرطان اینچنین جست و خیز کنند.

حمزه‌ای در ادامه اظهار داشت: ما با نویسنده در مرحله پیش‌تولید مدام با هم گپ می‌زدیم و برای هر نقش بسیار تامل می‌کردیم. سختی کار برای ما این بود که این کودکان بازیگر را بتوانیم جلوی دوربین ببریم.

حمزه‌ای درباره لحن کوچه و بازاری نقش عیسی بیان داشت: عیسی کاراکتر و موقعیت اجتماعی دارد که مادر بالای سرش نبوده و پدرش مدام سرکار است و او کمی خودساخته است و این خودساختی در لحن و شخصیت فیلمش دیده می‌شود.

کارگردان «کاپیتان» با اشاره به لهجه ترکی و فارسی کاراکتر عیسی تشریح کرد: زمانی که امیرحسین بیات را انتخاب کردم، می‌دانستم که بازیگر خوبی است منتها مشکلی که داشتم، لهجه ترکی بود. سعی کردیم که لهجه‌اش را از بین ببریم اما نتوانستیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به کاراکتر پژمان بازغی (بازیگر مقابل نقش عیسی) لهجه ترکی را اضافه کنیم.

حمزه‌ای در جواب به این سوال که چرا در برخی از سکانس‌ها پژمان بازغی لهجه آذری‌اش از بین می‌رود، توضیح داد: پژمان بازغی می‌توانست به خوبی لهجه آذری را دربیاورد. در دو سکانس کاستی وجود دارد که به ایشان مربوط نیست. این نبود لهجه در دو سکانس به دلیل این بود که آن سکانس‌ها را در اوایل فیلمبرداری گرفتیم و آن زمان هنوز شک داشتیم که لهجه این کاراکتر در چه میزانی باشد. در نسخه بعدی با صداگذاری این مشکل را حل می‌کنیم.

این کارگردان درباره میزان بیان واقعیت بیماری سرطان در فیلم گفت: من در داستان فیلم از شکل واقعی ماجرا فاصله گرفتم، من هم فضای بیماری های سرطانی می شناسم چون پدرم را با این بیماری از دست دادم. اگر می خواستیم از واقعیت نعل به نعل سرطان را در فیلم دنبال کنیم اساسا «کاپیتان» شکل نمی گرفت. من قدری تخیل کردم و جز در چند صحنه، در فیلم به بیماری نزدیک نمی‌شویم.

وی افزود: بچه های مبتلا به سرطان این شرایط و پویایی ندارند و پدر و مادر همراهشان است ولی ما به بهانه های مختلف همراه ها را از داستان خارج می کردیم تا داستان، داستان بچه ها باشد.

تهیه‌کننده فیلم خاطر نشان کرد: فیلم «کاپیتان» حاصل تلاش شبانه‌روزی بچه‌هایی است که با تمام وجود برای تک‌تک صحنه‌ها وقت گذاشتند. این فیلم سراسر درباره امید و زندگی است. قصه «کاپیتان» از دل بیماری سرطان بیرون آمده است. ما در فیلم سعی کردیم زحمات پرستاران و کادر پزشکی را نشان دهیم و همچنین به مقام پدر در خانواده تاکید کردیم.

حمزه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا فیلم ساختن با محوریت کودکان را ادامه خواهد داد یا خیر، تصریح کرد: کار کردن با کودکان بسیار شیرین بود و این بازیگران هم درجه یک بودند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم فعلا فیلم ساختن را در این حوزه ادامه دهم و نیاز دارم که فعلا از این فضا فاصله بگیرم.

نظر شما