شناسهٔ خبر: 58633413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

یک متخصص تغذیه در گفت و گو با مفدا یزد؛

بدن توان مقابله با آلودگی هوا را ندارد

یک متخصص تغذیه با اشاره به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا گفت: بدن ما آستانه تحمل و توان مقابله معینی دارد و اگر مواد مورد نیاز آن را تامین و تغذیه مناسبی داشته باشیم بدن تا یک حدی می تواند نقش دتوکسیفیکیشن و خنثی سازی سموم را داشته باشد، لذا اگر سموم بیشتر از حد تحمل بدن باشد بدن توان مقابله با آن را ندارد.

صاحب‌خبر -

دکتر حسن مظفری PH. D تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار مفدایزد در مورد راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا اظهار کرد: بدن ما برای مواد مضری که از خارج وارد بدن و موادی که حاصل متابولیسم بدن است مسیر هایی برای مقابله دارد به عنوان مثال گلبول های قرمز بعد از چند روز لیز و متلاشی می شود و محتویات آن ها مانند هموگلبین بیرون می آید و متابولیزه شده و موادی مانند بیلی روبین به وجود می آید که سمی است لذا بدن برای مقابله با آن ها مکانیسم هایی دارد که در نهایت باعث می شود از طریق سیستم صفراوی دفع شود البته راهکار های دیگری مانند مدفوع، ادرار ،تعریق، مو، ناخن، تنفس و غیره نیز وجود دارد.


وی تصریح کرد: برای دفع مواد سمی، بدن باید سالم باشد و سیستم های بدن درست کار کنند و اثرات مواد آلوده را خنثی کند البته بدن یک ظرفیتی دارد و اگر آلودگی زیاد باشد بدن ممکن است نتواند با آن ها مقابله کند بنابراین باید سلامت بدن حفظ شود که بخشی از آن تغذیه است، یعنی باید مواد مختلف به آن برسانیم تا مشکلی پیش نیاید، چراکه اگر به بدن به اندازه کافی مواد لازم را نرسانیم بیشتر مورد تهدید است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بسیاری از ویتامین ها و مواد انتی اکسیدان بدن را در این امر یاری می کنند خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال ویتامینE به دلیل نقش اکسیدانی به بدن کمک می کند که اغلب در فراورده های گیاهی است، همچنین ویتامین هایCکه در سبزیجات و میوه جات تازه است و ویتامین A که در مواد غذایی رنگی یافت می شود البته گاهی اوقات افراد دچار کمبود هایی هستند که تنها اصلاح رژیم غدایی کفایت نمی کند که باید مکمل هایی را استفاده کنند بنابراین بخشی از این مواد ویتامین ها و برخی از آن ها املاحی مانند آهن و روی هستند که در مقابله با آلودگی ها بدن را کمک می کنند.


وی افزود: برخی رژیم هایی غذایی نامناسب باعث ایجاد محرومیت هایی می شود که بدن در یک هوای آلوده آسیب پذیری بیشتری دارد چون برخی مواد لازم به بدن نرسیده و نقش حفاظتی بدن کاهش پیدا کرده است.

دکتر مظفری یادآورشد: البته پروتئین ها هم می توانند در حفاظت بدن کمک کنند بخصوص شیر، تا بدن کمتر دچار مشکل شود و با رعایت این اصول تغذیه ای و اصول سلامت فردی می توانیم آثار زیانبار این آلودگی ها که روز به روز دارد بیشتر می شود را کاهش دهیم.

این متخصص تغذیه در پایان یاد آور شد: از انجایی که بدن ما آستانه تحملی دارد و توان مقابله معینی دارد یعنی حتی اگر مواد مورد نیاز آن را تامین و تغذیه مناسبی داشته باشیم بدن تا یک حدی می تواند نقش دتوکسیفیکیشن و خنثی سازی سموم را داشته باشد و اگر بیشتر شود از حد تحمل بدن خارج می شود و بدن توان مقابله با آن را ندارد که لازمه آن این است که راهکار هایی اندیشه و اجرا شود که میزان این آلودگی ها در هوا کاهش یابد.

خبرنگار: محمد سبحان ابوئی
دانشجوی علوم تغذیه

برچسب‌ها:

نظر شما