شناسهٔ خبر: 58633122 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد؛

ضرورت برخط‌سازی تمامی داده های تولیدی هواشناسی/سامانه متادیتا در حال بهره‌برداری است

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تولید «داده» مهمترین رکن و بنیادی ترین اصل در سازمان هواشناسی است و در چهار سال اخیر اقدامات گسترده‌ای برای تولید باکیفیت و بهنگام «داده» در سازمان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در جلسه تخصصی روسای شبکه دیدبانی هواشناسی استان های کشور در تهران اظهار کرد: در چهار سال اخیر اقدامات گسترده‌ای برای تولید باکیفیت و بهنگام «داده» در سازمان انجام شده و استراتژی‌ها و فرایندهای تولید «داده» بهبود یافته است تا داده‌ها با فرمت، زمان و کیفیت مناسب تولید، ارسال و بهره‌برداری شود.

وی در ادامه با اشاره به مسئله تغییر اقلیم و پیامدهای آن گفت: تغییر اقلیم ضرورت تولید داده برخط و با کیفیت را بیش از گذشته نمایان کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: راه‌اندازی سامانه متادیتا و ارزیابی و به روز رسانی سامانه «ICS» از اقدامات کلیدی سازمان برای تولید داده باکیفیت و برخط است که در حال بهره‌برداری است.

تاج‌بخش با بیان اینکه مبانی کار سازمان مبتنی بر داده است، تصریح نمود: اگرچه تا کنون دستاوردهای مهم و قابل توجهی در حوزه شبکه دیدبانی سازمان حاصل شده اما برای رفع نیازها و مشکلات اقدامات زیادی باید انجام شود.

وی گفت: کنترل و نظارت بر داده یکی از مهمترین وظایف شبکه دیدبانی در استان است به ویژه نظارت بر تولید داده های جوی در فرودگاه‌ها که اهمیت زیادی در تامین سلامت پرواز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: در ایران به دلیل اینکه عمده مسیرهای پروازی کمتر از ۲ ساعت است، گزارش های «متار»، اساس کار کاربر هوانوردی است بنابراین اهمیت تولید این گزارش‌ها و نظارت بر آنها به دلیل حساسیت‌های این بخش، دوچندان است.

تاج‌بخش در بخش دیگری بر ضرورت توسعه متناسب شبکه دیدبانی وضع هوای کشور تاکید کرد و گفت: باید توزیع شبکه‌های ایستگاهی هواشناسی در کشور متناسب با استانداردهای بالادستی باشد، طوریکه نه در استان‌های کوچک تعداد ایستگاه‌ها زیاد و نه در استان‌ها پهناور، تعداد ایستگاه‌ها کم باشد.

نظر شما