شناسهٔ خبر: 58632705 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز اجرای فاز دوم طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان از سال ۱۴۰۳

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اذن رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌هایی که منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌شود گفت: امیدواریم که احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان در بودجه سال آینده قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار داشت: نمی‌توان جلوی کشت محصولات آب‌بر را گرفت اما می‌توان از تولید آنها در کشور حمایت نکرد و با حمایت از تولید محصولات اساسی، تولید کشور را به این سمت هدایت کرد.

وی افزود: راندمان آبیاری در کشور به 46 درصد ارتقاء یافته که با اقدامات در حال انجام برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، این عدد ارتقاء نیز می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در کشور، گفت: اینکه چاه‌های غیربرقی و غیرمجاز در کشور وجود دارد و از طرفی آب به صورت غیرحجمی به کشاورزان تحویل داده می‌شود نمی‌توان برآورد درستی از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی داشت. خواسته ما نیز از وزارت نیرو‌ آن است که آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده شود.

نیازی تصریح کرد: در بسیاری از موارد 20 درصد آب تحویل شده به کشاورزان در مسیر دچار افت و پرتی می‌شود اما نمی‌توان تمام حجم آب تحویل شده را به حساب کشاورزان گذاشت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، وزارت نیرو مکلف شده که آب را به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون حفاظت از خاک که تازگی به تصویب رسیده است صنایع یا افرادی که به هر نحو به خاک آسیب بزنند و فعالیت آنها پسماندی برای خاک داشته باشد باید خسارت پرداخت کنند.

نیازی در ارتباط با سهم چاه‌های غیرمجاز از آب مصرفی در بخش کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه عمق چاه‌های غیرمجاز کشاورزی کم است، عملا سطح برداشت آنها نیز پایین است و برآورد می‌شود که یک دهم آب بخش کشاورزی از طریق چاه‌های غیرمجاز استفاده شود.

این مقام مسئول در ارتباط با دلایل عدم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری احیاء اراضی ایلام و خوزستان، گفت: اجرای این طرح نیازمند دستور خاص است و زمان آن معلوم نیست و شاید تا 10 سال نیز طول بکشد.

وی افزود: کل بودجه معاونت ما 3400 میلیارد تومان است و در صورتیکه دیگر پروژه‌ها را نیز تعطیل کنیم در چندین سال هم نمی‌توان آن را اجرا کرد و باید بودجه‌ای خاص اختصاص یابد.

نیازی در ارتباط با اختصاص بودجه به بخش آب و خاک در طرح مولدسازی گفت: در قانون بودجه 1401 اجازه داده شده بود که 30 همت از اموال وزارت جهاد کشاورزی فروخته و در طرح‌های آب و خاک استفاده شود اما با توجه به اینکه این امر محقق نشد برای سال آینده باقی ماند.

وی اضافه کرد: همچنین اجازه تهاتر برای تامین نیاز پروژه‌های آب و خاکی به ما داده شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا پروژه 550 هزار هکتاری احیاء اراضی ایلام و خوزستان معروف به طرح مقام معظم رهبری روی زمین مانده است و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای اجرای آن ندارد، گفت: این طرح اکنون تحت مطالعه است و امیدواریم از سال 1403 به آن بودجه اختصاص دهند.

نیازی افزود: برای بودجه 1402 به این طرح اعتباری اختصاص داده نشده است اما با این وجود وزارت جهاد کشاورزی پیگیر است که در سال 1402 این طرح اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب به طرح‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری در آن مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی اجازه مجلس شورای اسلامی را داده‌اند چرا وزارت جهاد کشاورزی از این محل اقدام نمی‌کند گفت: با توجه به این اذن رهبر معظم انقلاب می‌توان برای سال 1403، این پروژه را اجرا کرد و در حال پیگیری از دستگاه‌های مختلف هستیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: طرح 550 هزار هکتاری اراضی ایلام و خوزستان اکنون در مرحله مطالعه و تحقیق قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما