شناسهٔ خبر: 58632418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان امور مالیاتی خبر داد:

تامین ۴۵ درصد درآمدهای دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده

قزوین - ایرنا - معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی گفت: ۴۵ درصد درآمدهای دولت از محل مالیات مربوط به ارزش افزوده است که نقش پررنگ این نوع درآمد را در تامین مالی کشور می رساند..

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، داوود منظور روز سه شنبه در همایش مشارکت مردمی در نظام مالیاتی کشور که در دانشگاه بین المللی امام (ره) برگزار شد، افزود: سال گذشته نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده بودند و در سال جاری همچنین ۱.۵ میلیون اظهار نامه جدید مالیاتی به ثبت رسید.

این مسوول گفت: با تلاش های انجام شده و در راستای شفاف سازی نظام مالیاتی کشور و گسترش عدالت مالیاتی، ۹ میلیون واحد به سامانه مودیان مالیاتی در کشور افزوده شد که پیش از این مالیاتی پرداخت نمی کردند و در عوض شاهد صفر شدن مالیات یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد صنفی بودیم.

منظور یادآور شد: ۸۸ درصد مالیات مشاغل را از پنج درصد مشاغل که به طور عمده پزشکان، وکلا، طلافردشان و آهن فروشان هستند، دریافت می کنیم و بسیاری از اصناف کم درآمد هم مالیات دریافت نمی شود.

شناسایی ۲ فرار بزرگ مالیاتی به میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان

وی ادامه داد: ما برروی فرارهای مالیاتی بزرگ تمرکز کرده ایم و در همین رابطه مالک ۲۴ شرکت که پنج روز بود مالیات نمی داد را با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شنایایی و در حال وصول آن هستیم و یا یک واردکننده خودرو با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات داده نشده را شناسایی و با مزایده خودروها در حال وصول مالیات آن هستیم.

رییس سازمان امور مالیاتی یادآور شد: تلاش داریم تا با ایجاد قانون، مالیات های مربوط به سوداگری مسکن، خودرو، طلا و ارز رفتارهای اقتصادی جامعه را کنترل و از سمت فعالیت های سوداگرانه به سمت فعالیت های مولد هدایت کنیم.

وی اظهار کرد: تلاش داریم تا با اصلاح قوانین، مقررات، بخشنامه ها و همچنین کنترل و پیشگیری از فرارهای مالیاتی، درآمدهای مالیاتی کشور که منابع پایدار مالی برای توسعه و آبادانی به شمار می روند را افزایش دهیم.

منظور با بیان اینکه مردم را باید با فرهنگ مالیاتی بیش از پیش آشتی دهیم، خاطرنشان کرد: ما به هیچ عنوان در پی گسترش چتر مالیات و پهن کردن تور آن هستیم البته و به طور حتم پرداخت مالیات براساس توانمندی در پرداخت و میزان درآمدها خواهد بود.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر معافیت های مالیاتی عادلانه نیستند و برخی افراد از معافیت های گسترده بهرمند و برخی نیز از آن بی بهره هستند، گفت: در پی اصلاح و ساماندهی این رویه هستیم.

ضرورت ساماندهی معافیت های مالیاتی/ معافیت های مالیاتی ۳۴۰ هزار تومان اما درآمدها ۳۰۶ هزار میلیارد تومان

منظور ادامه داد: مجموع ارزش معافیت های مالیاتی سال گذشته در کشور ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که مجموع درآمدهای مالیاتی کسب شده ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بود که این مساله ضرورت اصلاح معافیت ها را می رساند.

وی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور فرصت های زیادی دارد تا جایی که می توان با اتکا به درآمدهای مالیاتی، کل بودجه دولت را تامین کنیم که این یک شعار نیست بلکه براساس مطالعات آن را مطرح می کنیم.

این مسوول اضافه کرد: پارسال شاهد رشد ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور و امسال نیز شاهد رشد ۵۵ درصدی آن بودیم و برای سال آینده نیز بدون تغییر در پایه و نرخ ها و حتی با وجود کاهش هفت درصدی نرخ مالیات بر صنعت، درآمد ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته ایم که از محل اصلاح فرایندها و جلوگیری از فرارهای مالیاتی وصول خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قزوین در حوزه تحقق درآمدهای مالیاتی عملکرد درخشانی داشته است، گفت: در این زمینه شاهد رشد ۶۵ درصد درآمدهای مالیاتی طی سال گذشته و ۶۱ درصدی طی سال جاری در این استان بودیم.

منظور اظهار کرد: از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده نیز سال گذشته ۹۶۰ میلیارد تومان به دهیاری ها و شهرداری های این استان پرداخت شد و امسال نیز یک هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان در این حوزه پرداختی داشته ایم.

به گفته وی، از محل مالیات بر ارزش افزوده همچنین ۴۳ میلیارد تومان برای توسعه ورزش و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تقویت بهداشت و درمان استان قزوین پرداخت شده است.

منظور با بیان اینکه اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را که در دولت قبل اهمیتی برای اجرای آن وجود نداشت را کلید زده ایم، اظهار کرد: براساس این قانون، تمامی اطلاعات معاملات شرکت ها در قالب ارسال صورتحساب الکترونیک ثبت و در این خصوص شفاف سازی می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات ۴۰۰ شرکت بورسی و در پی آن ۵۰ هزار شرکت خریدار و معامله کننده به دنبال اجرای این قانون جمع آوری شده و تاکنون ۱۲ میلیون صورتحساب به اررش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان ثبت شده است، اظهار کرد: با اجرای این قانون شاهد تسهیل در امور مودیان، جلوگیری از فرار مالیاتی و عدالت در پرداخت مالیات خواهیم بود و این اقدام جلوی پنهان کاری و پدیده فاکتور فروشی را خواهد گرفت.

در پایان این مراسم از نرم افزار همراه (اپلیکیشن) رادیو مالیات با هدف گسترش فرهنگ پرداخت مالیات و تمبر یادبود این همایش رونمایی شد.

نظر شما