شناسهٔ خبر: 58631931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نیکزاد در جمع بندی گزارش بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها:

گزارش های بودجه سال جاری براساس قانون مصوب ارائه شود/شهریور 1400 ماخذ قیمت کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیک است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود ماخذ قیمت ها شهریور سال ۱۴۰۰ باشد که این مهم در کشور عملیاتی نشده و این خلاف قانون است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی نیک زادثمرین در نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: ما دیگر لایحه نداریم، شما نماینده نیز بوده اید، در حال حاضر قانون داریم و قانون فصل الخطاب است و باید گزارش ها طبق قانون بودجه 1401 ارائه شود.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطابق با حکم بند (ص) تبصره یک دولت موظف بوده در صورت حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به پرداخت مابه التفاوت آن به صورت کالابرگ اقدام کند. قرار بود ماخذ قیمت ها شهریور سال 1400 باشد که این مهم در کشور عملیاتی نشده و این خلاف قانون است.

وی افزود: اطلاع دارم که برخی از وزارتخانه های ذیربط اعلام می کنند که مردم از این موضوع استقبال نکرده اند، این اظهارنظر را قبول نداریم. کالابرگ الکترونیک به صورت پایلوت در برخی از استان ها در حال انجام است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق بند ب ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه و تبصره آن دولت دریافت و پرداختی های قانون هدفمندی یارانه ها را به همراه لایحه بودجه سالانه و درج منابع و مصارف در قالب ردیف های مستقل و جداگانه باید ارائه می کرد اما متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده به این حکم توجه نشده است.

نیکزاد با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 1402، 56 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته شده اما براساس برآوردهای صورت گرفته این موضوع حداقل به 100 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، ادامه داد: طبق مفاد جز 6 بند الف تبصره 14 سازمان هدفمندی یارانه ها مکلف بوده منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت و مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده های نفتی را به مبلغ 48.5 هزار میلیارد تومان به یارانه نان اختصاص دهد در صورتی که طبق تکلیف ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده منابع دریافتی از مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده نفتی باید در بودجه شهرداری ها مورد استفاده قرار بگیرد. اختصاص آن به یارانه نان جای کار دارد.

وی عنوان کرد: در جلسه گذشته اعلام کردید از 10 درصد که مجوز آن را دریافت کرده اید قصد دارید آن را اعمال کنید اما مطابق بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 از محل تبصره 14، 23 هزار میلیارد تومان و 13 هزار میلیارد تومان مانده سال 1400 است که در جهت حمایت از تولید و اشتغال باید تا پایان دیماه سال جاری پرداخت می شد که این موضوع نیز محقق نشده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ردیف 8 جدول مصارف تبصره 14 قانون بودجه سال جاری 24 هزار و 500 میلیارد تومان در جهت حمایت از تولید در بخش انرژی به ویژه بهره گیری از ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بهینه سازی مصرف سوخت باید پرداخت می شد که این موضوع نیز انجام نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون را مبنا قرار دهید، شما اعلام می کنید لایحه دولت 340 هزار میلیارد تومان بوده و مجلس آن را به 640 هزار میلیارد تومان افزایش داده یک قانون است. شما برای سال 1402 حدود 660 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده اید. در منابع و مصارف تبصره 14 سال آینده را از اکنون انضباط مالی لحاظ شود تا بعدا اعلام نکنید که در لایحه بودجه سال 1402 چه چیزی را پیشنهاد کردید.

وی گفت: طبق ماده 29 باید برای صدا و سیما ترمیم حقوقی لحاظ می شد که این موضوع نیز انجام نشده است. همچنین مسائل حوزه تامین و توزیع دارو نیز مورد توجه قرار گیرد./

پایان پیام

نظر شما