شناسهٔ خبر: 58631278 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شبیه‌سازی تمام فصل ها در یک آزمایشگاه

یک آزمایشگاه بزرگ، شرایط آب و هوایی مختلف را برای آزمایش خانه‌های آینده شبیه‌سازی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هنگامی که کولاکی از برف ریز بر روی دو خانه تازه ساخته شده در آزمایشگاهی عظیم می‌ریزد، دما به زیر صفر می‌رسد. با وجود شرایط یخبندان، این دو خانه‌ی دارای انرژی کارآمد به دلیل استفاده از فناوری گرمایش و عایق پیشرفته، دنج و گرم باقی می‌مانند.

این مکان یک آزمایشگاه علمی است که برای کمک به سازندگان خانه در جهان برای کاهش انتشار کربن، صرفه جویی در انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوایی طراحی شده است.

این مرکز که در آزمایشگاهی شبیه به یک انبار غول پیکر در محوطه دانشگاه سالفورد (Salford) در نزدیکی مرکز منچستر واقع شده است، ماه گذشته افتتاح شد.

باران، باد، آفتاب و برف را می‌توان با دما‌های بین ۴۰ درجه سانتی‌گراد تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد با استفاده از یک مرکز کنترل بازسازی کرد.

پروفسور ویل سوان (Will Swan)، رئیس آزمایشگاه «Energy House» می‌گوید: آنچه ما در اینجا تلاش کرده‌ایم به دست آوریم این است که بتوانیم شرایط آب و هوایی را که حدود ۹۵ درصد از جمعیت زمین تجربه می‌کنند، شبیه‌سازی کنیم.

وی افزود: این مرکز شامل دو اتاق است که می‌توانند آب و هوای متفاوتی را به طور همزمان شبیه‌سازی کنند. این اتاق‌ها انواع مسکن را از سراسر جهان آزمایش می‌کنند تا دریابیم چگونه خانه‌هایی با انتشار صفر خالص و کم مصرف ارائه دهیم.

دو خانه‌ای که در این مرکز قرار دارند، اساسا بریتانیایی هستند و برای چند سال باقی خواهند ماند. پس از آن سایر سازندگان می‌توانند فضایی را در این آزمایشگاه اجاره کنند تا املاک خود را در معرض توجه قرار دهند.

اولین خانه این پروژه توسط شرکت املاک بریتانیایی «Barratt Developments» و شرکت فرانسوی و چندملیتی تولیدکننده مصالح «سن گوبن» (Saint-Gobain) ساخته شد.

این خانه با آجر‌های تزئینی که روی یک قاب از صفحات چوبی و عایق پوشیده شده و صفحات خورشیدی روی سقف آن قرار دارد.

دانشمندان در حال بررسی کارایی انواع مختلف سیستم‌های گرمایشی از جمله پمپ‌های حرارتی منبع هوا هستند. در اتاق نشیمن، یک مدار آب گرم در امتداد پایینی دیوار‌ها قرار دارد و گرمای بیشتری نیز از طریق فناوری مادون قرمز تامین می‌شود.

آینه‌ها نیز به عنوان رادیاتور‌های مادون قرمز عمل می‌کنند و همزمان حسگر‌های متعددی بر اینکه کدام اتاق در حال استفاده است، نظارت می‌کنند. ساکنان می‌توانند این فناوری را از طریق یک سیستم کنترلی که شبیه به رابط الکسا است مدیریت کنند.

سازندگان تخمین می‌زنند که این فناوری پیشرفته به معنای یک چهارم شدن مبلغ قبض انرژی یک خانه متوسط در بریتانیا است و این یک موهبت برای مشتریانی است که از قیمت‌های بالای انرژی رنج می‌برند.

این فناوری سهم مهمی در تلاش‌های بریتانیا برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

یک گزارش پارلمانی نشان داد که در سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از گرمایش ساختمان‌ها و خانه‌ها است که سهمی مشابه تمام خودرو‌های بنزینی و دیزلی است که در جاده‌های بریتانیا رانندگی می‌کنند.

تام کاکس (Tom Cox)، مدیر فنی «Saint-Gobain» در انگلیس می‌گوید: یکی از فناوری‌های کلیدی که ما روی این خانه امتحان می‌کنیم، تقریبا مانند یک سیستم مدیریت ساختمان برای ساختمان‌های مسکونی است. این تقریبا شبیه به الکسای سیستم انرژی خانه است و می‌توان آن را تا آنجایی که ساکنان بخواهند خودکار کرد.

بنابر اعلام تک‌اکسپلور، اکنون دانشمندان و شرکت‌ها با داشتن آزمایشگاه بزرگ خود، دیگر مجبور نیستند منتظر نوسانات شدید آب و هوا بمانند.

کاکس افزود: ما می‌توانیم شرایط آب و هوایی که یک سال به وقوع پیوستن آن زمان می‌برد را در عرض یک هفته آزمایش کنیم. هدف نهایی ما ایجاد محیطی است که راحت، مقرون به صرفه و از نظر تجاری قابل ارائه باشد.

نظر شما