شناسهٔ خبر: 58631037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را بشناسیم

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، که به شهر فرودگاهی امام خمینی نیز، معروف است، در کلان‌شهر، تهران در کشور ایران، اقدام به ارائه خدمات هواپیمایی می‌کند.

صاحب‌خبر -
شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را بشناسیم
 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، که به شهر فرودگاهی امام خمینی نیز، معروف است، در کلان‌شهر، تهران در کشور ایران، اقدام به ارائه خدمات هواپیمایی می‌کند. تهران، یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری و مراکز بزرگ صنعتی و تجاری، در خاورمیانه است و فرودگاه امام خمینی (ره)، قطب اصلی هوایی و ترانزیت منطقه است. این فرودگاه، در جنوب غربی تهران قرار دارد و پروازهای ورودی و خروجی با بلیط ارزان هواپیما (https://www.alibaba.ir/cheap-ticket) یا حتی پروازهای گران از شهر تهران را، مدیریت می‌کند.
 
فرودگاه امام خمینی همچنین، خواستگاه اصلی ایرلاین‌های ایرانی از جمله: ایران ایر، کاسپین، ماهان ایر و مرا ایرلاینز است. این شرکت‌ها، در مقاصدی در خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپا، کشورهای مشترک المنافع، شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی، با پرواز سیستمی و چارتر فعالیت می‌کنند. شرکت بین المللی امام خمینی، فرودگاه امام خمینی را اداره می‌کند که یک نهاد دولتی، تحت کنترل وزارت راه و شهرسازی ایران است.

شهر فرودگاهی امام خمینی چیست؟
با تقویت جایگاه ایجاد شده در هوانوردی و بهبود حمل و نقل بار و مسافر با حمل‌و‌نقل هوایی، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بر اساس ماده 166 قانون اساسی، به وسعت 14000 هکتار، به شهر فرودگاهی تبدیل شد. این شهر فرودگاهی، قصد دارد، نقش موتور اقتصادی کل کشور را ایفا کند.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) همچنین، در نظر دارد توسعه و ساخت ترمینال‌های جدید را در زمینی به مساحت 4000 هکتار ایجاد کرده و همچنین، بهبود زیرساخت‌های هوانوردی را برای پاسخگویی به تقاضاها و پیش‌بینی رشد ترافیک انجام دهد.

فرودگاه امام خمینی، سالانه قادر به جابجایی حدود 6.5 میلیون مسافر است؛ اما در سال 2016، به دلیل ازدحام جمعیت، بیش از نه میلیون مسافر را جابه‌جا کرد. بنابراین، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش بینی می‌شود تردد مسافر، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، تا سال 2046، به 60 میلیون مسافر و پس از آن به 110 میلیون مسافر، افزایش یابد.



تاریخچه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
فرودگاه امام خمینی (ره)، واقع در جنوب کلانشهر تهران، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی است. به منظور حفظ منافع زیست محیطی و توانایی آن در انجام عملکردهای روزانه، توسعه فعالیت‌های گردشگری در این شهر فرودگاهی، مورد توجه قرار گرفت.
 
ساخت این فرودگاه، در سال 1356 و پیش از انقلاب اسلامی ایران و با راهنمایی طراحان آمریکایی، آغاز شد. پس از انقلاب، این پروژه رها شد و سپس، با کارشناسان مسئول داخلی، دوباره شروع شد. این فرودگاه، در 8 می 2004 افتتاح شد، اما به دلیل تغییر در مدیریت، در 28 اکتبر 2007، به بهره‌برداری رسید.

این فرودگاه 135 کیلومتر مربعی، دارای دو باند است و میزبان بسیاری از خطوط هوایی ایرانی است. این فرودگاه، پس از فرودگاه مهرآباد تهران و مشهد، سومین فرودگاه پرتردد ایران، از نظر تعداد مسافر است.

فرودگاه امام خمینی، از حدود 50 شرکت هواپیمایی بین‌المللی و ایرانی، پرواز دریافت می‌کند که بیشتر آنها، تهران را به استانبول (ترکیه)، نجف (عراق) و دبی (امارات متحده عربی)، متصل می‌کنند. این فرودگاه، دارای یک ترمینال چندین ترمینال است که 1 الی 3 ترمینال دیگر، در سال آینده، افتتاح خواهند شد.

موقعیت مکانی فرودگاه امام خمینی کجاست؟
فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، در 30 کیلومتری جنوب غربی تهران و در نزدیکی شهرهای رباط‌کریم و اسلامشهر قرار دارد و به عنوان جایگزین فرودگاه مهرآباد طراحی شده است. این فرودگاه میزبان بیش از 40 شرکت هواپیمایی با 700 پرواز در هفته، به 30 کشور جهان است.

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی، خود را به فرودگاه برسانید، می‌توانید از مسیر بزرگراه تهران - ساوه استفاده کنید. همچنین می‌توانید، برای رسیدن به این شهر فرودگاهی، از خطوط مترو استفاده کنید که ایستگاه جدید متروی فرودگاه امام خمینی (ره)، با یک پل عابر پیاده به ترمینال، فرودگاه متصل می‌شود و در حال حاضر، بخش بین فرودگاه امام خمینی (ره) و ایستگاه شهر آفتاب در خط یک، از ساعت 6:40 صبح، قابل استفاده است.

از فرودگاه امام خمینی، اتوبوس‌های ویژه نیز، در ساعات مختلف، از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد، حرکت می‌کنند و در میدان آزادی و حرم مطهر، توقف می‌کنند.



امکانات رفاهی فرودگاه امام خمینی
مسافران ورودی و خروجی، هر آنچه که برای ادامه سفر خود نیاز دارند را، در ترمینال‌های فرودگاه امام خمینی، پیدا خواهند کرد. شرکت‌های تاکسی و کرایه اتومبیل، صرافی، غرفه‌های اپراتور تلفن همراه و دفاتر فرودگاه، همگی بصورت شبانه‌روزی، آماده ارائه خدمات، به تمامی افراد هستند.

همچنین می‌توانید، بعد از اینکه پرواز یا ملاقات خود را ترتیب دادید، یک میان وعده در یکی از کافه‌های فرودگاه، میل کنید. کافه تهران، با صبحانه و میان وعده های سبک، کافه امیر، با انواع نوشیدنی‌ها و دسرها و قهوه‌ها و فست فود ایرانی برگرلند، از جمله رستوران‌هایی هستند که در فرودگاه امام خمینی و در تمامی ساعات روز، به مشتریان خود، سرویس می‌دهند. لازم به ذکر است که قبل از پرواز نیز، می‌توانید سوغاتی بخرید یا به فروشگاه‌های صنایع دستی فرودگاه، مراجعه کنید.
 
اگر مجبور به اقامت در فرودگاه در زمان‌های طولانی بین پرواز‌هایتان هستید و یا اینکه اقامت راحت در چند قدمی فرودگاه را ترجیح می‌دهید نیز، می‌توانید در یکی از دو هتل نزدیک فرودگاه بین المللی امام خمینی، اتاق رزرو کنید. هتل های 4 ستاره Ibis و 5 ستاره Novotel در یک ساختمان قرار دارند و توسط یک پل عابر پیاده، به ترمینال فرودگاه متصل می‌شوند.

 خبر خوب این است که همه این هتل‌ها، امکان اقامت کوتاه مدت 3 یا 6 ساعته را نیز، به مسافران ارائه می‌دهند. در صورت لزوم، این هتل‌ها این فرصت را به شما می‌دهند که در طول سفر کمی استراحت کنید و یا اینکه اقامت 24 ساعته را به شما ارائه می‌دهند. با انتخاب این هتل‌ها می‌توانید، قبل از ادامه سفر، از اقامتی راحت لذت ببرید و خدمات درجه یک را تجربه کنید.

در پایان
فرودگاه امام خمینی، به عنوان دومین فرودگاه شهر تهران، پس از فرودگاه مهرآباد، شناخته می‌شود. این فرودگاه، با ظرفیت دادن به تعداد زیادی از پرواز‌های خارجی، توانسته از ایرلاین‌های ایرانی و خارجی بسیاری، میزبانی کند. اگر قصد سفر، به کشور‌های خارجی را دارید، می‌توانید با خرید تور‌های علی بابا، از طریق فرودگاه امام خمینی، به کشور‌های زیادی در سراسر جهان، سفر کنید و خاطرات به یاد‌ ماندنی بسازید.

نظر شما