شناسهٔ خبر: 58630686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رونمایی از ۲ ماهواره جدید سازمان فضایی کشور

بر اساس اعلام رئیس سازمان فضایی کشور از نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» و نمونه پروازی ماهواره «طلوع ۳» رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – «طلوع ۳» و «ناهید ۲» ماهواره‌هایی هستند که همه آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و آماده پرتاب هستند. این ماهواره‌ها امروز در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شدند.

رئیس سازمان فضایی در این رابطه گفته است: ماهواره طلوع ۳ یک ماهواره سنجشی بومی با دقت عکس رنگی ۱۰ متر و عکس سیاه و سفید ۵ متر است و ماهواره ناهید ۲، یک ماهواره مخابراتی است که با ساخت آن وارد صنعت ارتباط فضاپایه می‌شویم که بعد از آن باید به یک سکوی استانداردی برای ارسال و دریافت داده‌های مخابراتی در باندهای مختلف فرکانسی برسیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید که به همین مناسبت ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی نامیده شد، تصریح کرد: هم اکنون به قابلیت پرتاب ماهواره های زیر ۲۰۰ کیلوگرم دست پیدا کرده‌ایم و در مسیر صنعتی‌شدن فناوری فضایی از تولید تک سازی ماهواره به سمت انبوه سازی آن در حال حرکتیم.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه در برنامه دهساله فضایی که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد، چشم انداز تعریف شده دستیابی به صنعتی شدن فناوری فضایی است، خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون به آن در صنعت فضایی دست یافتیم باید تثبیت شود و ضمن افزایش محصولات ساخته شده، هزینه را کاهش دهیم.

وی با اشاره به شروع فرایند ساخت ماهواره‌های راداری در برنامه ۱۰ ساله فضایی افزود: استفاده از فناوری فضایی باید برای افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند. بنابراین در برنامه ۱۰ سال پیش‌رو علاوه بر بومی‌سازی که هم اکنون وجود دارد باید ضریب نفوذ فناوری‌های فضایی در زندگی مردم افزایش پیدا کند که با حضور بخش خصوصی ضمن افزایش اقتصاد فضاپایه، امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

نظر شما