شناسهٔ خبر: 58630487 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گردش خون در بدن و راه‌های افزایش آن

سلامت خون و جریان خون به عوامل متعددی بستگی دارد و عادت‌های سبک زندگی و مصرف غذا‌ها و مکمل‌ها در گردش خون بدن موثر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با تغییر سبک زندگی می‌توان سلامتی قلب و بدن را تضمین کرد. 

روش تغییر عادت های سبک زندگی

* ورزش هوازی 

ورزش هوازی (پیاده روی، دوچرخه سواری، دو و شنا) از بهترین ورزش‌ها برای سلامت قلب و عروق است و جریان خون را متناسب نگه می‌دارد. افراد برای داشتن بدن سالم باید ورزش‌های زیادی انجام دهند تا ضربان قلب آن‌ها بتواند به خوبی عمل کند و جریان خون مناسبی داشته باشد. همچنین ورزش باعث می‌شود که افراد بعد از جراحی به خوبی ریکاوری شوند.
* رژیم غذایی
داشتن رژیم غذایی سالم نیز برای سلامت قلب و جریان خون موثر است. برای داشتن رژیم غذایی سالم باید با خودداری از مصرف چربی و نمک زیاد، روی مصرف فیبر به اندازه کافی تمرکز کرد.
منابع رژیمی فیبر شامل میوه ها، سبزیجات و حبوبات هستند و رژیم‌های غذایی با فیبر بالا کلسترول را بهبود می‌بخشد. این غذا‌ها چربی کم و سدیم کمی دارند.

* هیدراته نگه داشتن بدن
آب در بدن باعث بهبود جریان خون می‌شود. زمانی که بدن دچار کم آبی شود، خون می‌تواند اکسیژن را به اندازه کافی به اندام‌های بدن و بافت‌ها برساند و در نتیجه بهتر است با نوشیدن به اندازه کافی آب، از مصرف نوشیدن‌های شیرین خودداری کرد.

* وزن سالم
اضافه وزن عاملی برای مشکلات قلبی است و پمپاژ خون بدن را سخت می‌کند. افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی دارند. چربی زیاد بدن همچنین می‌تواند ورزش کردن را سخت کند و مشکلات قلبی عروقی ایجاد کند.

* بالا رفتن از پله‌ها
بالا رفتن از پله ها، ورزش عالی است که به کشش عضلات کمک می‌کند و این باعث می‌شود که ساق پا وضعیت بهتری داشته باشد و جریان خون را بهتر به بالای بدن برساند.

* ریلکس کردن
یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود جریان خون ریلکس کردن است. ریلکس کردن استرس را از بدن خارج می‌کند. زمانی که ذهن آرام باشد، رگ‌ها و ماهیچه‌ها هم آرام می‌شوند و در نتیجه جریان خون بهبود می‌یابد، فشار خون آرام می‌شود و کاهش می‌یابد.

*نفس عمیق
نفس عمیق اکسیژن زیادی را به بدن وارد می‌کند و در نتیجه استرس کم‌تر احساس می‌شود، بدن احساس آرامش خواهد داشت و شفاف‌تر فکر می‌کند. فوائد دیگر نفس عمیق، این است که ذهن را روشن، عضلات را آرام و سلامت ذهن را ایجاد می‌کند.

* ترک سیگار
ترک سیگار با تاثیر گذاری روی سلامت کلیه، جریان خون را نیز بهبود می‌بخشد. استفاده از نیکوتین عاملی برای مشکلات گردش خون، بیماری‌های ریوی، سرطان ریه و همچنین ورم قوزک پا است که همه این‌ها نشان دهنده جریان خون ضعیف در بدن هستند.

* ماساژ
التهاب ماهیچه‌ها عاملی برای مشکلات اکسیژن رسانی به بدن است و جریان خون دچار مشکل می‌شود. ماساژ درمانی به بهبود عضلات کمک می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد و سموم بدن را نیز دفع خواهد کرد.

نظر شما