شناسهٔ خبر: 58630299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

هشدار عضو کمیسیون تلفیق بودجه نسبت به شکاف طبقاتی

سلطان سازی با مولدسازی رخ می‌دهد

صباغیان بافقی: اجرای مولدسازی به شکاف بیشتر طبقاتی ختم خواهد شد. این مصوبه به خاطر این است که مجلس ضعیف است و دولت می گوید نگاه بالغ به تو ندارم

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: «اجرای مولدسازی به شکاف بیشتر طبقاتی ختم خواهد شد. این مصوبه به خاطر این است که مجلس ضعیف است و دولت می گوید نگاه بالغ به تو ندارم. ما سلطان شکر، روغن و... داریم و کسانی هستند که رانت هایی برای خودشان ایجاد کرده اند که طبیعتا در این مسیر قرار خواهند گرفت و این مصوبه قانونگذاری را از مسیر خود خارج خواهد کرد.»  

اینها جملات محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه است که درباره مصوبه مولدسازی دارایی های دولت که در سران قوا تصویب شده است عنوان کرد. او معتقد است :با اجرای این مصوبه شکاف طبقاتی بیشتر خواهد شد، و با این کار مجلس که در راس امور است به حاشیه رفته و در واقع مردم کنار گذاشته می شوند.

وی در نشست تفحص عدالت در مولدسازی دارایی های گفته است نه تنها در مولدسازی و مصوبه سران قوا، قانون گذاری طبق اصل ۷۱ قانون اساسی در حوزه کار مجلس است و طبق آن کسی دیگر نمی تواند قانونگذاری کند و این قانونگذاری و موارد قبلی که شورای عالی داشته خلاف این اصل قانون اساسی است. بلکه برای دو سال قوانین مجلس را هم موقوف الاجرا کرده است.

وی افزود: با این مصوبه، نظارت مجلس را قطع کرده و رسیدگی قوه قضائیه را کنار گذاشته که این موضوع از همه مباحث خطرناک تر است و بدعت و رویه است که ۷ نفر افراد از قوای مقننه، مجریه و قضائیه این مصوبه را داشته اند و این مبنای درستی نیست.

 به گفته نماینده بافق، با این اقدامات مجلس که در راس امور است کنار گذاشته می شود و با این کار در واقع مردم کنار گذاشته می شوند. بحث دیگر خود مولدسازی است که آن هم اشکال دارد.

صباغیان در رابطه با اینکه یکی از راه های تامین بودجه برای دولت فروش اموال مازاد است، تصریح کرد: تامین بودجه و فروش اموال بحث قانونی خود را دارد. درآمد راهکار خود را دارد و اینکه به صرف درآمد به همه چیز پشت پا بزنیم درست نیست.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد: در خصوص مولدسازی و فروش اموال، اصل ۴۴ داریم که این را اجرایی کنند. با طرح مولدسازی تفکیک قوا و نظارت مجلس از بین رفته است و قوانین مصوب لغو شده و همچنین رسیدگی قوه قضائیه کنار گذاشته شده است. بعید می دانم در طول بیش از صد سال قانونگذاری در کشورمان چنین اتفاقی افتاده باشد. باعث تاسف ما است که نماینده قوه قضائیه و رئیس ۲ مجلس این مصوبه را پذیرفته است.

صباغیان خاطرنشان کرد: اگر می خواهند این مصوبه را قانون کنند و عجله دارند طرح دوفوریتی یا سه فوریتی ارائه کنند تا ظرف ۷۲ ساعت به قانون تبدیل شود که اینگونه مجلس هم نابود و خرد نمی شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: طرح مولدسازی جای سوال است و آقایان می گویند زمین های مازاد وزارتخانه ها را بفروشیم. مگر این هنر است؟ اگر می خواهند کاری کنند شرکت های دولتی را که امروز حیاط خلوت عده ای شده است بفروشند که اکثر آنها زیان ده هستند. رئیس مجلس نیز اعلام کردند که می خواهند املاک را بفروشند اما سوال این است که کدام ملک را به چه کسی می خواهند بفروشند؟ اگر ملکی را فروختند راه سوال کردن هم وجود ندارد. مگر همین املاک و شرکت ها نبودند که به حدی فاجعه در این قضیه دیدیم که رئیس سازمان خصوصی سازی شرکتی را خودش به خودش فروخت. همان آدم ها که هستند و آنها را تغییر ندادیم. تنها کاری که کردیم این بود که دستگاه های نظارتی و قضایی را از دخالت منع کردیم.

نماینده مردم بافق در مجلس اظهار کرد: اگر قرار است ملکی را بفروشیم از طریق راهکار قانونی آن که قانون آن را نیز داریم بفروشیم، اما قانون را کنار گذاشته اند و مصوبه ای را ایجاد کرده اند و می گویند کسی هم حرفی نزند. اموالشان را به مزایده بگذارند. ما نمی توانیم دستگاه ها را مکلف کنیم که اموال مازاد خود را بفروشند، این نشانه ضعف دولت است. دستگاه و دولتی که نتواند قانون را اجرا کند آیا می تواند این قانون را درست اجرا کند مطمئنا دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت اجازه تشکیل هیات ۷ نفره را داده، گفت: به خاطر اینکه مجلس ضعیف است و دولت می گوید نگاه بالغ به تو ندارم. اما مجلس ده ها کمیسیون تخصصی دارد، راهکار وجود دارد و مراحل قانونگذاری باید طی شود.

صباغیان بیان کرد: دولت همین حالا هم می تواند این موضوع را در قالب لایحه بدهد. به نظرم این موضوع آسیب به خود نظام وارد می کند و مجلس را به حاشیه می راند. این قانون حتما درست اجرا نخواهد شد، چراکه همان آدم ها هستند که می خواهند بفروشند و بخرند. ما سلطان شکر، روغن و... داریم و کسانی هستند که رانت هایی برای خودشان ایجاد کرده اند که طبیعتا در این مسیر قرار خواهند گرفت و این مصوبه قانونگذاری را از مسیر خود خارج خواهد کرد.

وی در خصوص بحث مصونیت قضایی هیات ۷ نفره مولدسازی دارایی های دولت، عنوان کرد: این مانند آن است که دست و پای کسی را ببندند بعد به او بگویند از خودت دفاع کن. وقتی می گویند کسی حق ندارد دخالت کند و ۵ سال انفصال از خدمت می گیری چه کسی نظارت خواهد کرد. با این اقدام دستگاه های نظارتی را مصلوب الید کرده اند که اگر دخالت کنند با آنها برخورد می شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید اصل ۴۴ اجرا شود، چراکه اصل مترقی نظام است. ولی در ساختار قانونی که تعریف شده قانون مجلس هم هست و سیاست های کلی هم وجود دارد اما قرار دادن فروش همه اموال، املاک و شرکت ها در اختیار چند نفر درست نیست.

صباغیان با بیان اینکه ۹۵ درصد مصوبه مولدسازی دارایی های دولت را قانونگذاری می دانم، گفت: با این کار مجلس کنار گذاشته شده و بنای دیواری را می گذارند که کسانی که در آینده سر کار می آیند روی آن آجر می چینند.

نظر شما