شناسهٔ خبر: 58626911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شمخانی به روسیه سفر کرد/ گام جدید تهران و مسکو برای ایجاد جهش در همکاری‌های راهبردی اقتصادی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای و گفتگو با مقامات عالی روسیه صبح امروز تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای و گفتگو با مقامات عالی روسیه صبح امروز تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

نشست مسکو از فردا چهارشنبه و با حضور دبیران، مشاوران و نمایندگان نهاد امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان برای بررسی تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان برگزار می شود.

شمخانی در سفر به مسکو نشست دو جانبه ای نیز با همتای روسی خود برای بررسی مسائل دو جانبه و پیگیری پروژه های مشترک اقتصادی، فناوری، تجاری میان دو کشور خواهد داشت.

سلسله نشست‌های گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ پایه‌گذاری شده و چهار دوره قبلی آن در تهران،دهلی نو ودوشنبه برگزار شده است.

گام جدید تهران و مسکو برای ایجاد جهش در همکاری‌های راهبردی اقتصادی

یکی از برنامه‌های اصلی پیش‌بینی شده در این سفر، دیدار و گفتگوی شمخانی با مقامات عالی روسیه و پیگیری توافقات دوجانبه است.

اگرچه هنوز خبری در خصوص جزییات این بخش از برنامه‌های سفر شمخانی به روسیه منتشر نشده، اما با توجه به سفر نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه به ایران در آبان‌ماه سال جاری و تمرکز گفتگوهای طرفین بر پیگیری توافقات میان دو کشور، به طور قطع ملاقات با پاتروشف برای تداوم رایزنی‌های آغاز شده در تهران یکی از برنامه‌های اصلی سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به روسیه خواهد بود.

از دی‌ماه سال گذشته و پس از سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به روسیه و توافقات جامعی که میان روسای جمهور دو کشور برای ارتقاء مناسبات تجاری، اقتصادی و فناوری به سطوح راهبردی به‌عمل آمد، به صورت منظم مقامات ارشد ایران و روسیه با هدف عملیاتی‌سازی و پیگیری توافقات در تهران و مسکو با یکدیگر ملاقات داشته‌اند.

موضوعاتی چون تکمیل دالان راهبردی شمال-جنوب با سرمایه‌گذاری روسیه، توسعه همکاری‌های ترانزیتی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد، نفت و انرژی، ایجاد سازوکارهای اختصاصی برای مبادلات پولی و بانکی، همکاری در چارچوب سازمان‌ شانگهای و بریکس از جمله مهمترین محورهای همکاری دو کشور در شرایط جدید است.

پرونده‌های حوزه سیاست خارجی از جمله جنگ اوکراین، افغانستان و سوریه از دیگر موضوعاتی است که طرفین در خلال دیدارهای دوجانبه در مورد آن بحث و گفتگو خواهند کرد.

چنانچه پیشتر نیز از سوی مقامات جمهوری اسلامی به صراحت تاکید شده، رویکرد تهران در این حوزه‌ها، حل مسئله بر مبنای «گفتگو، اتخاذ راهکارهای سیاسی و توقف اقدامات نظامی» است.

جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت‌های در اختیار برای متقاعدسازی طرفین منازعه در بحران اوکراین برای دستیابی به راه حل سیاسی و اجتناب از تداوم جنگ و خونریزی اعلام کرده است.

کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا به دلیل بهانه‌جویی برای پیگیری سیاست تداوم جنگ فرسایشی در اوکراین تلاش می‌کنند با فضاسازی‌های دروغین، محور اصلی همکاری‌های دوجانبه میان ایران و روسیه را خرید و فروش تجهیزات نظامی، آن هم با هدف تقویت بنیه تهاجمی مسکو در این جنگ معرفی کنند.

واقعیت این است که مهمترین نقطه اشتراک ایران و روسیه که مناسبات دوجانبه را در شرایط جدید شکل داده، تبادل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری برای بی‌اثرسازی تحریم‌های غیرقانونی است.   

اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آبان‌ماه سال جاری در واکنش به سفر مشاور امنیت ملی روسیه به تهران و تاکید بر این گزاره که «همکاری و در برخی موارد همکاری رو به رشد» ایران و روسیه یک «تهدید عمیق» در عرصه جهانی است، نشان می‌دهد آن‌چه که آمریکا آن را تهدید می‌شمارد، پهپاد و موشک و تجهیزات نظامی نیست بلکه نزدیک شدن کشورهای مستقل به یکدیگر و هم‌افزایی برای بی‌اثرسازی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است که طی سال‌های متمادی به عنوان مخرب‌ترین سلاح برای تحمیل اراده سیاسی خود به کشورهایی که حاضر به پذیرش سلطه غرب نبوده‌اند از آن بهره برده است.

انتهای پیام/

نظر شما