شناسهٔ خبر: 58625719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

شریعتی:

فرمان عفو جنبه اقتدار و رأفت نظام اسلامی را به صورت همزمان متجلی کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمان عفو اخیر رهبری، گفت: فرمان عفو رهبری جنبه اقتدار و رأفت نظام اسلامی را به صورت همزمان متجلی کرد و این مدل، می‌تواند الگویی برای سایر کشورها نیز باشد.

صاحب‌خبر -

  مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عفو گسترده محکومان و متهمان توسط رهبر معظم انقلاب گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر چهار گروه نقش ایفا کردند. یک گروه، افرادی بودند که واقعاً علم پیدا نکرده بودند که ماجرا چیست و اعتراضی داشتند و می‌خواستند اقناع شوند و آن‌ها مخاطب این ماجرا نیستند. چرا که این افراد یا از همان روزهای اول، صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و یا اگر در همان روزهای اول بازداشت شده بودند، بلافاصله آزاد شدند و مسئله ما این افراد نیستند.

وی افزود: دسته دوم افرادی هستند که  در فضای پرتنش و تهاجم رسانه‌ای دشمن، دچار هیجان شدند و فریب خورده بودند و بدون برنامه‌ریزی و سوءنیت به خیابان آمده بودند و آسیب خاصی هم به افراد، وارد نکرده بودند. آنان مخاطب این عفو هستند که رهبری با این فرمان عفو، این دسته از افراد را که فریب خورده بودند، مورد بخشش قرار داد و مشکل آن‌ها حل شد.

شریعتی در ادامه اظهار کرد: دسته سوم کسانی هستند که در اثر تبلیغات، آسیبی به افرادی زدند که شاکی خصوصی دارند و موجب نقص عضو و یا فوت برای کسی شدند که آنان باید جبران خسارت کرده و شامل این عفو نیستند.

وی افزود: دسته چهارم نیز که تعداد آن‌ها بسیار کم است اما ممکن است که بسیار مؤثر بوده باشند، کسانی هستند که مزدور بوده‌اند و یا عوامل سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و شبکه نفاق بوده‌اند که با دریافت مبالغی به‌عنوان عامل و گماشته‌ دشمن عمل کرده‌اند که آنان هم قاعدتاً مجازات خواهند شد، اما مجموعه این چهار دسته، اکثریتشان شامل این عفو گسترده شده‌اند.

شریعتی در ادامه تصریح کرد: این عفو نشان‌دهنده جنبه عطوفت و رأفت نظام اسلامی است و در کنار آن اقتدار نظام نیز با عدم گذشت از افرادی که به دلایل وجود شاکی خصوصی شامل این عفو نشده‌اند نشان داد  که نظام در مواردی از قانون خود کوتاه نمی‌آیند.

فرمان عفو جنبه اقتدار و رأفت نظام اسلامی را به صورت همزمان متجلی کرد

وی در ادامه گفت: بنابراین ماجرا به شکلی نیست که اتفاقی خارج از تدبیر رقم خورده باشد، بلکه اتفاقی کاملاً عالمانه و همراه با عطوفت است که مصداق آیه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم است. یعنی اگر اثبات شود که کسی از این افراد عضو خود مردم بوده‌است و عامل سرویس‌های دشمن نبوده است، شامل عفو و رحمت نظام می‌شود و اگر فردی ارتباطی با سرویس‌ها و گروهک‌های معاند داشته باشد،‌مورد مجازات قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرمان عفو رهبری جنبه اقتدار و رافت نظام اسلامی را به صورت همزمان متجلی کرد و این مدل، می‌تواند الگویی برای سایر مدل‌های حکمرانی در کشورهای دیگر نیز باشد.

 

نظر شما