شناسهٔ خبر: 58625705 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کاهش مفهوم جغرافیایی زمستان در ایران/ بررسی علل افزایش حرارت و خشکسالی در کشور

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا شانزدهم بهمن‌ماه به ۲۱ میلیارد و ۱۳ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

براساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، درصد پرشدگی سدها تا ۱۶ بهمن‌ به ۴۳درصد رسیده و حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری رقم ۲۱میلیارد و ۱۳ میلیون مترمکعب ثبت شده و این در حالی است که این رقم در سال آبی گذشته ۲۱میلیارد و ۴۴ میلیون مترمکعب بوده است.

آماری از میزان ورودی آب به سدهای کشور
میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ بهمن ۸میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۰ میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب بوده، ۲۱درصد کاهش داشته است. براساس گزارشی که روز گذشته از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، حجم خروجی آب از سدها از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ بهمن‌ رقم ۶میلیارد و ۸۵ میلیون مترمکعب بوده، درحالی‌ که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷میلیارد و ۹۲ میلیون مترمکعب بوده و به میزان ۱۴درصد کاهش یافته است.

نگاهی به آخرین وضعیت آب شرب و کشاورزی
وضعیت برخی سدهای مهم (شرب و کشاورزی) تا ۱۶ بهمن بیانگر این است که در هفت سد میزان پرشدگی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد منفی است. در واقع در سد شمیل و نیان استان هرمزگان با ۵۴درصد، سد تهم استان زنجان ۵۵درصد، سد شهر بیجار استان گیلان ۵۳درصد، سد ساوه استان مرکزی ۵۶درصد، سد شهید رجایی مازندران ۵۷درصد و در چاه‌نیمه‌های سیستان‌وبلوچستان با ۵۷درصد اختلاف پرشدگی مخازن سدها نسبت به سال گذشته مواجه‌ایم. در این بین سد رودبال داراب استان فارس بیشترین اختلاف را در حجم پرشدگی نسبت به سال پیش دارد به گونه‌ای که در حال حاضر حجم مخزن این سد نسبت به پارسال ۷۷درصد کاهش داشته است.

کاهش ۹ درصدی نزولات آسمانی
ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱/۹میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌هایی در درازمدت که عددی معادل ۱۱۹/۶میلیمتر بوده، ۹درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۲۴/۸میلیمتر بوده، ۱۱درصد کاهش داشته است.

کاهش مفهوم جغرافیایی فصل زمستان از ۵/۵ ماه به دو ماه
به گفته هاشم رستم‌زاده، استادیار گروه آب و هواشناسی دانشکده‌ برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، ما مفهوم جغرافیایی فصل زمستان را از دست داده‌ایم به‌طوری که پیشتر فصل زمستان ۵/۵ ماه بود اما اکنون فصل زمستان در دی و بهمن خلاصه شده است و با این اوصاف دوره‌ مصرف آب بیش از اندازه افزایش خواهد یافت. بنابراین کشاورزی ما باید به‌گونه‌ای تغییر کند که درختان به جای بهمن، اسفند و فروردین، در اردیبهشت شکوفه دهند، چراکه ‌شکوفه‌ها به‌دلیل نوسان‌های آب‌وهوایی آسیب‌پذیر هستند. ما در آینده بیش از اندازه با توده‌ هوایی فروردین ماه و سرمازدگی دیررس مواجه خواهیم شد. موج گرما در ۱۰ سال اخیر بیش از اندازه افزایش یافته و از اواخر خرداد و اوایل تیر آغاز می‌شود که به شدت درختان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی اتحادیه‌ اروپا روی این موضوع میلیاردی هزینه می‌کند. تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است که در برخی کشورهای آسیایی که به‌صورت جزیره‌ای هستند (مانند مالدیو)، بر اثر بالا آمدن سطح آب، بخشی از این جزیره‌ها به‌صورت کلی زیر آب قرار می‌گیرند و در برخی از کشورهای آمریکای شمالی و مرکزی، شاهد بروز طوفان‌های شدید هستیم که ممالک را به‌لحاظ جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی به‌هم می‌زنند.

سیستم پرفشار سیبری، عامل انتقال بارش‌ها به سمت عربستان
هاشم رستم‌زاده معتقد است سیستم پرفشار سیبری که به نوعی خاورمیانه را به سمت پایین فشار می‌دهد، مانند مانعی بزرگ در مسیر سیستم‌ بارش‌ها قرار گرفته و منجر به تغییر مسیر بارش‌ها به سمت استان‌هایی مانند یزد یا کشورهایی مثل عربستان شده است و تا زمانی که این مانع عقب‌نشینی نکند، ما در استان شاهد بارش نخواهیم بود و بارش‌های روزهای اخیر نیز به‌همین علت و پس از عقب‌کشی سیستم پرفشار سیبری انجام شد. تغییر اقلیم انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نوع تغییر اقلیم در منطقه ما عبارت است از پایین آمدن توده‌ پرفشار سیبری که دلیل اصلی بارش برف در عربستان در هفته‌های اخیر نیز پایین آمدن توده‌ پرفشار سیبری است که موجب انتقال موج سرما به سمت عربستان شده است. همچنین شهری مانند یزد که ما کمتر شاهد بارش برف در این شهر بودیم، به‌دلیل همین موضوع، امسال سفیدپوش شد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها:

نظر شما