شناسهٔ خبر: 58625677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چرا شبکه‌های ضد انقلاب از عفو گسترده محکومان کیفری ناراحت هستند؟

بزرگان سیاسی کشور از همه گروه‌ها و جناح‌ها نسبت به عفو گسترده محکومان توسط رهبر معظم انقلاب واکنش نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. یکی از چهره‌هایی که در این باره صحبت کرده است محسن هاشمی، شهردار سابق و اصلاح‌طلب تهران است. او گفته است: عفو محکومان تحریکات ضدانقلاب را بی‌اثر می‌کند.

صاحب‌خبر -

آزادی محکومان و متهمان حوادث اخیر فرصتی را بدست می‌دهد تا آتش زیر خاکستری هم اگر باقی‌مانده به‌نوعی خاموش شود. او البته ابراز امیدواری کرده است فائزه هاشمی هم مشمول این عفو قرار گیرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در سخنانی این عفو را نشانه‌ای پدرانه معرفی کرده و گفته است: رهبر معظم انقلاب با محبت اخیر خویش نقشی بی‌بدیل در ترمیم اجتماعی و احیای اتحاد و همدلی ملی ایفا کردند.
خبر خوش بعدی در همین زمینه را هم سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد. ستایشی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: برای افرادی که امروز عفو شدند، پیشینه محکومیت مؤثر کیفری ثبت نخواهد شد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود بسیاری از عفوشدگان در ادامه برای حضور در مشاغل دولتی مشکلی نداشته باشند.
محمدعلی ابطحی دیگر فعال باسابقه اصلاح‌طلب هم در واکنش به این عفو گسترده گفت: عفو اخیر شکاف‌های پیش آمده را ترمیم می‌کند. این روحانی اصلاح‌طلب ادامه داد: نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه در خارج کشور علاقه‌مند نیستند در اتفاقات اخیر نگاه‌های محبت‌آمیز مطرح شود. موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر می‌تواند گشایشی باشد در امور سیاسی کشور. این موضوع کمتر سابقه داشته است که به‌صورت رسمی در مورد زندانیان امنیتی و سیاسی اعلام شود.
علی مطهری نماینده اصلاح طلب چند دوره مجلس هم یکی از اولین اصلاح‌طلبانی بود که در این باره موضع گرفت و در توییتی نوشت: عفو رهبری، اینترنشنال و بی‌بی‌سی را خلع سلاح کرد. این چهره سیاسی همچنین گفت: موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد. این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است. با اینکه کشور در آرامش است، اینترنشنال و بی‌بی‌سی هنوز هم سعی می‌کنند تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده است.این موضع علی مطهری البته بیراه هم نبود چراکه با وجود استقبال همه چهره‌های سیاسی کشور اما نهادهای غربی همچنان تلاش می‌کنند در آتش اغتشاشات بدمند و شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر کنند. یک گروه که عنوان «سازمان حقوق بشر ایران» را برای خود انتخاب کرده و اعضای آن چندان مشخص نیست در بیانیه‌ای این عفو را ریاکارانه خواند و نوشت: عفو ریاکارانه معترضان ... یک اقدام تبلیغاتی است.
ایران اینترنشنال هم در برنامه‌های مختلف عصبانیت خود را از این عفو گسترده به‌نمایش گذاشت و تلاش کرد آن را تبلیغاتی معرفی کند. محسن سازگارا، فروغ کنعانی، رضا اکوانیان و طیفی دیگر از چهره‌های ضدانقلاب اسلامی در برنامه‌های مختلف این شبکه سعودی تلاش کردند ابعاد اجتماعی و حقوقی این عفو را مخدوش کنند. بی‌بی سی فارسی هم در تلاش برای مخدوش کردن این اقدام انسان‌دوستانه ایران، با تأکید بر عدم بخشش محاربان و قاتلان دستگیرشده تلاش کرد این عفو را محدود نشان دهد. تعداد افرادی که در نتیجه اقدام به قتل یا محاربه در اغتشاشات اخیر تاکنون به اعدام محکوم شده‌اند کمتر از ۱۵ نفر است.
سردرگمی این شبکه‌ها در حالی است که تا پیش از این با انتشار بیانیه‌های مختلف روی «ابطال احکام» اغتشاشگران مانور می‌دادند، اما حالا که در اقدامی انسان‌دوستانه تقریباً همه بازداشت‌شدگان اخیر عفو می‌شوند عصبانی شده‌اند، نقاب حقوق‌بشری خود را برداشته‌اند و صدای دندان‌قروچه آن‌ها به گوش می‌رسد.

نظر شما