شناسهٔ خبر: 58625628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با 10 هزار قدم پیاده‌روی روزانه

صاحب‌خبر -

به گفته محققان، پاسخ به اینکه چند قدم برای کاهش وزن لازم است، چندان ساده نیست. به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، «آماندا پالوچ»، استادیار دپارتمان حرکت‌شناسی دانشگاه ماساچوست، می‌گوید: «درحالی‌که شواهد در مورد اینکه دقیقاً چند قدم در روز برای کاهش وزن نیاز است محدود است. کارشناسان می‌گویند که هر هفته حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید برای کاهش وزن مؤثر است.»
به گفته وی، «این میزان به‌طور متوسط ۲۲ دقیقه در روز در سطح پایین و ۴۵ دقیقه در سطح بالا است و ما می‌دانیم که برای کاهش و حفظ وزن، واقعاً باید به سطح بالاتر رسید.» نتایج یک مطالعه نشان داده است که ۱۰ هزار قدم در روز که حدود ۳۵۰۰ قدم از آن‌ها به‌عنوان فعالیت بدنی متوسط تا شدید برای حداقل ۱۰ دقیقه باشد، با افزایش کاهش وزن در یک مداخله رفتاری همراه با یک رژیم غذایی با کالری محدود مرتبط است.
مطالعه دیگری نشان داد که به ازای هر ۲۰۰۰ قدم ثبت شده توسط یک شرکت‌کننده در مطالعه، خطر مرگ زودهنگام بین ۸٪ تا ۱۱٪ کاهش می‌یابد. محققان همچنین دریافتند که ۹۸۰۰ قدم در روز بیشترین فایده را دارد.
مغز اندامی است که به سوخت‌وساز زیاد نیاز دارد و برای رساندن مواد مغذی ضروری و اکسیژن به بافت‌های آن، به جریان خون فراوانی نیاز دارد. همچنین مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی در روز خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. به گفته محققان، پیاده‌روی یا دویدن بیشتر برابر است با کالری سوزی بیشتر. به‌طورکلی، به ازای هر ۱.۵ کیلومتر راه رفتن یا دویدن ۱۰۰ کالری سوزانده می‌شود.

 

چرا فست‌ فودها سرطان‌زا هستند؟
یک فوق تخصص تغذیه درباره مضرات فست فودها می‌گوید: فست فودها آغشته و انباشته از چربی‌های جامد هستند. چربی‌های جامد، چربی خون را بالا می‌برد و موجب کبد چرب می‌شود؛ بنابراین هم خطر سکته را بالا می‌برد و هم خطر کبد چرب و سرطان کبد را به همراه دارد. نکته بارز دیگر این است که وقتی فست فود می‌خورید تعادل تغذیه‌ای ندارید.
دکتر علی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با شفقنا اظهار داشت: عموماً در نگهداری فست فودها از نیترات استفاده می‌شود و این ترکیب در تماس با پروتئین‌ها و به‌ویژه تماس با اسیدآمینه‌ها ترکیبات نیتروزآمین حاصل می‌کند که ترکیبی شناخته شده است و خطر سرطان‌زایی به همراه دارد. مصرف دراز مدت فست فودها این خطر را دارد.
وی افزود: کسی غذای کامل می‌خورد که بر اساس گروه‌های چهارگانه غذایی تغذیه کند و هرروز حداقل یکی از این‌ها را بخورد. گروه اول نان و برنج و ماکارونی و سیب زمین است. گروه دوم گوشت و مرغ و ماهی است. گروه سوم لبنیات و شیر و کشک و دوغ است و گروه چهارم سبزی‌ها و میوه‌ها است که معجون سلامتی هستند و موجب کارکرد طبیعی دستگاه گوارش می‌شوند و از سرطان و بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کنند. سبزی‌ها و میوه‌ها مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و عناصر معدنی را به بدن می‌رسانند، ولی ما در فست فودها از این گروه محروم می‌شویم؛ بنابراین مصرف دراز مدت فست فودها تعادل تغذیه‌ای را به هم می‌زند. کمبود ویتامین و عناصر معدنی به‌خودی‌خود احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها را زیاد می‌کند. مصرف بالای چربی نیز به‌مرور موجب چاقی و کبد چرب می‌شود. ابتلا به مرض قند هم اتفاقی است که بعد از مصرف فست فودها حاصل می‌شود. او در خصوص اینکه آیا این گمان عامیانه که موادی مثل سوسیس و کالباس در معده فاسد می‌شوند، درست است؟ گفت: سوسیس و کالباس علاوه بر نیترات که افزودنی این محصول است به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی دارای ازت در محصولات اولیه مقدار ازت بالایی دارد. ازت بالا در مواد غذایی نیتریت بزاقی را افزایش می‌دهد. در محیط اسیدی معده نیتریت با اجزای سوسیس و کالباس ترکیب می‌شود و باز نیتروت آمین در معده ساخته می‌شود. این عمل ترکیبی سرطان‌زا می‌سازد.

برچسب‌ها:

نظر شما