شناسهٔ خبر: 58625610 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اسرائیل به دنبال تسهیل عادی‌سازی با عربستان از خلال رونالدو است

یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو به دنبال آن است که از کریستیانو رونالدو در باشگاه عربستان، برای عادی سازی روابط با دولت ریاض کمک بگیرد.

صاحب‌خبر -

شبکه «کان»رژیم صهیونیستی به نقل از وزارت امورخارجه این رژیم فاش کرد که تل‌آویو به دنبال  کمک از «کریستیانو رونالدو» ستاره پرتغالی است تا افکار عمومی در عربستان را برای عادی سازی روابط با اسرائیل آماده کند.

شبکه کان  تاکید کرد که این طرح همچنان در وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در دست بررسی است.

بر اساس گزارش این رسانه صهیونیستی، اسرائیل  تلاش می‌کند روند عادی سازی روابط رسمی با عربستان سعودی  را سرعت ببخشد و در همین زمینه به دنبال بررسی پیشنهادات اولیه برای سوء استفاده از انتقال رونالدو به لیگ عربستان و جذب او برای پیشبرد روند سازش بین تل‌آویو و ریاض است.

دو روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم اعلام کردند که بر اساس ارزیابی او طی سال جاری میلادی، توافقنامه عادی‌سازی جدیدی با حداقل یک کشور و شاید با دو کشور دیگر یعنی سودان و عربستان سعودی امضا خواهد شد.

کوهن در گفت‌وگو با کان تاکید کرد: «عربستان سعودی به وضوح درک می‌کند که اسرائیل دشمن نیست، بلکه شریک او است».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته  نیز اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی او در آینده، امضا توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

از اواسط سال 2022 و بعد از سفر جو بایدن به عربستان سعودی ، صحبت‌های زیادی به‌ویژه از جانب رسانه‌های عبری درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط ریاض و تل‌آویو مطرح شد که این صحبت‌ها با بازگشت راست‌افراطی‌های اسرائیل به قدرت و نخست‌وزیری دوباره بنیامین نتانیاهو به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت می‌کنند.

این درحالی است که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی   دو هفته گذشته تاکید کرد که توافق بر سر ایجاد کشور فلسطین «پیش شرط برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل خواهد بود».

مسئولان ارشد سعودی نیز اعلام کردند که سازش این کشور با اسرائیل تنها مساله زمان است،اما جدیدترین و بارزترین شاخص در زمینه نزدیک شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، مصاحبه نتانیاهو با شبکه سعودی العربیه بود که طی آن نتانیاهو اعلام کرد به عادی‌سازی کامل روابط با ریاض تعهد دارد.

اسرائیل به دنبال تسهیل عادی‌سازی با عربستان از خلال رونالدو است

«دنی دانون» عضو کنست از حزب لیکود و نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیش بینی کرد که عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض سال 2023 به مرحله نهایی خود خواهد رسید.

شبکه آی24 نیوز اسرائیل در این چارچوب با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منتظر است مدتی از آغاز به کار بنیامین نتانیاهو بگذرد. ناظران معتقدند عربستان و ولیعهد جوان آن که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا سعی کردند زمینه‌های آماده‌سازی افکار عمومی سعودی و کل کشورهای عربی را به منظور امضای توافق سازش با صهیونیست‌ها آماده کنند، بازگشت نتانیاهو به قدرت را فرصت مناسبی برای تحقق این امر می‌دانند.

رسانه‌های عبری گزارش دادند بن‌سلمان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل شروطی را مطرح کرده است که حفظ حمایت‌های آمریکا از عربستان، تعهد ایالات متحده به ارسال تسلیحات برای ریاض به‌طوری که انگار عربستان نیز یکی از کشورهای ناتو است و انعقاد قراردادی که به سعودی‌ها اجازه ‌دهد از ذخایر عظیم اورانیوم برای برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند، از جمله این شروط است.

محمد بن سلمان که با حفظ منصب ولیعهدی چند ماه قبل از جانب «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی حکم نخست‌وزیری عربستان را نیز دریافت کرد اکنون در آستانه نشستن بر تخت پادشاهی قرار گرفته است و با خیالی آسوده‌تر به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد. برخی معتقدند که انتقال قدرت در عربستان حتی ممکن است پیش از مرگ ملک سلمان اتفاق بیفتد. طبق قرائن موجود یکی از اولویت‌های بن‌سلمان در سیاست خارجی خود، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که در این صورت به همه ادعاهای آل‌سعود درباره حمایت از آرمان فلسطین و لزوم تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی پایان داده می‌شود، به‌ویژه اینکه با روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو موج تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها ضد فلسطینیان آغاز شده است.

 

نظر شما