شناسهٔ خبر: 58625527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین الملل و نویسنده در گفت‌وگو با ستاره صبح:

احیای برجام وقتی مفید است که اختلافات غیربرجامی با غرب حل شود

ستاره صبح: جیمی کویین در نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» نوشت: به نظر می‌رسد حامیان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران امیدوارند که روزی بتوانند آن را احیا کنند. دو گزارش حاکی از آن است که ارتباط ایالات متحده با جمهوری اسلامی پشت صحنه ادامه دارد و طرفداران سیاست خارجی حامی برجام بی سر و صدا در حال ایجاد زمینه‌های سیاسی برای احیای آن هستند.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته تلاش می کند تا برجام احیا شود زیرا راهی جز برجام وجود ندارد.علی باقری نیز گفته که ایران تلاش می کند تا از طریق مذاکره برجام را احیا کند.برخی منابع خبری نیز از آماده شدن متن خبر می دهند اما نظر جو بایدن خلاف آن را ثابت می کند زیرا گفته است:برجام مرده است.در داخل نیز حسین شریعتمداری گفت:برجام یک جسد متعفن است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

  به نظر شما چرا با وجود موانع فراوان بین ایران و غرب برخی در اروپا و آمریکا به دنبال احیای برجام هستند؟
علت این است که در جوامع غربی آرمان ارزشی ندارد و مسئله ای مانند ایثارگری برای آنها معنی پیدا نمی کند،انها سیاست را صفر و صدی نمی بینند بنابراین جنگ را فقط به مثابه هزینه می بینند.کشورهای غربی قبل از هر اقدامی نسبت هزینه و فایده آن را می سنجند و اگر اقدامی هزینه ی زیادی داشته باشد از آن صرف نظر می کنند.
شرکای کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه نیز با همین رویکرد فشار وارد می کنند تا برجام احیا شود.
کشورهای عربی در دهه های گذشته از بیابان های خشک به کشورها مهمی مانند قطر،امارات،عربستان و ... تبدیل شده اند.شهرهای بیابانی کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل به مناطق گردشگری و تجارت جهانی شده است.این کشورها نگران هستند که با شروع جنگ در منطقه ترکش های آن باعث توقف روند توسعه در این کشورها شود.به طور مثال حتی اگر سخنی از جنگ زده شود دیگر توریست ها به این مناطق نخواهند آمد.
از سوی دیگر جمهوری اسلامی می داند که بالا بردن سطح غنی سازی می تواند سطح تنش را به طور فزاینده ای افزایش دهد.اسرائیل در جهت بحرانی شدن پرونده هسته ای ایران تلاش های فراوانی کرده و می کند و به نوعی با کشورهای غربی در این موضوع اتمام حجت کرده است.البته برخی کشورهای غربی نیز تلاش می کنند با عقلانیت جلوی تنش بین ایران و اسرائیل را بگیرند.
به عقیده بنده جمهوری اسلامی اگر با غرب توافق نکند با اسرائیل درگیر می شود.
هرگونه تنش بین تهران و تل آویو سایر کشورهای منطقه مانند قطر،عربستان،آذربایجان،ترکیه و یا حتی پاکستان را درگیر می کند منتهی با این تفاوت که این کشور ها با حمایت قاطع آمریکا و اروپا علیه ایران بسیج می شوند.

  اگر فرض را بر این بگیریم که برجام احیا شود آیا این توافق می تواند آغازی برای سایر مذاکرات بین ایران و غرب باشد؟
برجام سال 2023 منافع اقتصادی برجام سال 2015 را نخواهد داشت بنابراین لازم است در صورت احیای برجام برای کسب منافع اقتصادی آن سایر مذاکرات موردی با غرب انجام شود.
به عقیده بنده اسرائیل جدی ترین مانع احیای برجام بوده و هست و تا مادامی که این رویکرد خصمانه تل آویو باشد احتمال احیای برجام نزدیک به صفر خواهد بود.
مسائلی مانند حقوق بشر که مانع ارتباط ایران و غرب شده است بهانه است.زیرا اگر مسئله حقوق بشر بود چرا ارتباط عربستان با آمریکا و غرب تنش آلود نیست؟آیا عربستان حقوق بشر را رعایت می کند؟طبیعتا خیر. اصل موضوع حفظ و حراست غرب از اسرائیل است.

  اگر برجام احیا نشود ایا ارتباط ایران با کشورهای همسایه عادی می شود؟
خیر تا مادامی که برجام احیا نشود ارتباط ایران با کشورهایی مانند عربستان عادی نمی شود.
مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به دلیل تلاش های دولت روحانی در تنش زدایی با اروپا و آمریکا بود.ریاض تصور می کرد ایران با برجام مشکلاتش با آمریکا و اروپا کاهش می یابد به همین دلیل به جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان داد.
اسرائیل در تجاوز گری نشان داده که اگر لحظه ای تصور کند که خطر هسته ای شدن ایران وجود دارد در جنگ تردید نمی کند و آغازگر جنگ خواهد بود.رژیم اشغالگر وقتی خطر را احساس کند از به کار بردن بمب هسته ای نیز ابایی ندارد. برای بازدارندگی در مقابل تهدیدات اسرائیل باید توان اقتصادی در کشور بالا رود و رابطه با غرب بهبود یابد.قدرت زیر سایه دلار است.توان اقتصادی منجر به افزایش توان نظامی خواهد شد.اگر شرایط حال حاضر به لحاظ اقتصادی ادامه پیدا کند توان کشور پایین می آید. رژیم هایی مانند اسرائیل معتقدند ایران را باید درگیر جنگ فرسایشی کرد تا بتوانند هم زمان با جنگ نظامی جنگ اقتصادی را بر کشور مقابل تحمیل کنند.

نظر شما