شناسهٔ خبر: 58620412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

پنجمین روز از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به میزبانی کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم اولی نشست.

باشگاه خبرنگاران

استقبال از دو فیلم سینمایی و حضور پورعرب در روز پنجم جشنواره

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، پنجمین روز از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی در پردیس سینمایی ملت (خانه اصحاب رسانه و منتقدین) و در برج میلاد (خانه هنرمندان) در حال برگزاری است. این جشنواره هر سال از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

 

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز خود به میزبانی ابوالفضل پور عرب نشست و شاهد اکران دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و«کت چرمی» بود.

 

ابوالفضل پور عرب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: همه اقشار جامعه اگر به موضوع یا سیاستی اعتراض دارند بیایند و گفت‌وگو و مذاکره کنند. شکستن شیشه و تحریم جشنواره راه درستی نیست.

 

پورعرب در حاشیه جشنواره فیلم فجر از اینکه عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان ومحکومان، از سوی رهبر انقلاب مورد موافقت قرار گرفته است، ابراز خوشحالی کرد و گفت: الهی شکر که این اتفاق افتاد؛ اگر آشتی ملی هم صورت بگیرد عالی می‌شود تا بتوانیم لب‌های خندان مردم را ببینیم.

 

او با اشاره به درخواست اخیرش روی آنتن زنده برای عفو جوان‌های بازداشتی، خاطرنشان کرد: من آن شب از آبرویم مایه گذاشتم،آبرویم را گرو گذاشتم و خواهش کردم که این اتفاق بیفتد. ممنونم که این اتفاق افتاده است.

 

در ادامه اکران فیلم «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی با استقبال خوب مخاطبان همراه بود به طوریکه پس از پایان فیلم اکثر افراد حاضر در سالن با چهره رضایتمندی از آن خارج شدند.

 

در نشست خیری این فیلم محمود بابایی تهیه کننده آن گفت: آخرین گروهی بودیم که برای جشنواره فجر فیلم ساختیم، اگر اشتباه نکنم ۶ آذر ماه بود که تازه کلید زدیم.

 

رضا نجاتی، کارگردان «بعد از رفتن» بیان کرد: این فیلم را پس از فیلم کوتاه «شوفر» و «ارفاق» کار کردم. در این سه سال، اتفاق‌های خوب و بد بسیاری برای من رخ داد و نتیجه آن فیلم «بعد از رفتن» شد.

 

او در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی ریتم فیلم کند می‌شود، گفت: زمانی که ما ریتمی را برای فیلم انتخاب می‌کنیم، نمی‌توانیم آن را دستکاری کنیم. همچنین مخاطب برای موضوع‌هایی که در فیلم مطرح می‌شود نیاز به زمان دارد تا فکر کند.

 

نجاتی ادامه داد: روز اولی که به دفتر آقای بابایی رفتم، گفتم من تلاش می کنم (لطفا دقت کنید من ادعایی نکردم و‌ ندارم فقط می گویم تلاش کردیم) یک فیلم شریف بسازم . سعی کردیم از جریان حال سینمای ایران دور شویم و به حال جدیدی در سینمای ایران برسیم.

 

کارگردان فیلم «بعد از رفتن» درباره ژانر فیلم بیان کرد: ممکن است فیلم بعدی‌ام خشن یا تند باشد اما من در این فیلم انتخاب کرده‌ام که در این ژانر فیلم باشد.

 

امیرحسین حداد، طراح صحنه فیلم گفت: گروه تولید این فیلم بسیار میل به خلاقیت داشت و گاهی مجبور بودیم این حجم از خلاقیت را کنترل کنیم. فضایی که کارگردان به ما می‌داد، منجر می‌شد ما تعاریف جدیدی را خلق کنیم که به فیلمنامه آسیب نزد.

 

فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی از تازه‌ترین محصولات بنیاد سینمایی فارابی و موسسه ایوان آفرینش است.

 

جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، با هنرمندی پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، با معرفی سارا حاتمی و با حضور افتخاری رویا تیموریان و سیامک احصایی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند.

 

در نشست خبری این فیلم کامران حجازی تهیه کننده بیان کرد: ضمن همدردی با مردم عزیز ایران و مردم شریف خوی باید بگویم این تیم به نمایندگی از کل تیم سازنده کت چرمی اینجاست.

 

حسین میرزامحمدی کارگردان درباره دلیل ساخت این فیلم اظهار کرد: سال ۹۹ من فیلم کوتاهی داشتم که موضوع آن به پسربچه‌های بدسرپرست و بی سرپرست می‌پرداخت و در ادامه مستند خارج از محدوده را ساختم و رگه‌های «کت چرمی» از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردم و ماحصل آن‌ها به این کار بدل شد.

 

وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم «خورشید» مجیدی الهام گرفته شده است، توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال ۹۹ فیلم خورشید ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.

 

کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود خیلی در این مسیر کمک کرد.

 

سارا حاتمی بازیگر این فیلم عنوان کرد: اولین تجربه بازیگری من سریال «زخم کاری» بود و این دومین تجربه کاری من است. ما در پیش تولید تمرین‌های مختلفی داشتیم تا باورپذیر نقش شکل بگیرد؛ به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌رفتیم، پرس و جو کردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم.

 

تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر «مرد بازنده» گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد، ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است؛ آنجا نقش مرد ۶۰ ساله را دارد و اینجا ۴۵ ساله است.

 

حجازی درباره اینکه این فیلم رپورتاژی برای بهزیستی شده بود گفت: دغدغه ما آسیب‌های اجتماعی و مردم است. ما از بهزیستی کمک نخواستیم و آن‌ها هم کمک نکردند، ولی هر موضوعی درباره جایی یا نهادی ساخته می‌شود دلیل نیست که آن‌ها کمک کرده باشند.

 

وی درباره شباهت نقش جواد عزتی در فیلم با نقش او در سریال «زخم کاری» نیز توضیح داد: هیچ سنخیتی میان این کاراکتر با نقش مالک در سریال «زخم کاری» ندارد و  آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.

 

کارگردان در ادامه درباره انتخاب سارا حاتمی و نقش او در «زخم کاری» بیان کرد: من براساس سریال «زخم کاری» خانم حاتمی را انتخاب نکردم؛ از حدود ۱۴۰ نفر تست گرفتم و همینطور در مراحل مختلفی غربالگری کردم.

 

تهیه کننده درباره استفاده از جمله «با معرفی» برای سارا حاتمی در تیتراژ فیلم با توجه به حضورش در سریال «زخم کاری» بیان کرد:‌ چون این اولین کار سینمایی او بود در تیتراژ از عنوان با معرفی استفاده شد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره کم و کیف خوانش فیلمنامه توسط قوه قضاییه بیان کرد: پروسه بازنویسی فیلمنامه و اخذ پروانه از وزارت ارشاد، ۶ ماه زمان برد. ارشاد و شورای پروانه ساخت اگر فیلمنامه چالشی داشته باشد به ما اعلام می‌کند و ما با آن‌ها وارد مذاکره می‌شویم. درباره این فیلم اتفاقی نیفتاد و شاید لزومی ندیدند و ما هم با قوه قضاییه وارد گفتگو نشدیم.

 

 

 

 

نظر شما