شناسهٔ خبر: 58614304 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پخش زنده ایرنا از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛

روایت سیمرغ؛ طولانی بودن فیلم‌ها آزاردهنده است+فیلم

تهران- ایرنا- مدرس دانشگاه و منتقد سینما گفت: طولانی بودن فیلم‌ها برای مخاطبان آزاردهنده است و به طور جدی بسیاری از این آثار، بعد از جشنواره فیلم فجر باید بازنگری شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «رویای سیمرغ» ویژه برنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر شب به صورت زنده از پردیس ملت (خانه رسانه) با حضور منتقدان سینما برگزار می‌شود، در پنجمین شب این برنامه مینو خانی مدرس دانشگاه و منتقد سینما به نقد و بررسی آثار اکران شده از جمله فیلم‌ «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی پرداخت.

خانی در این نشست درباره قصه فیلم «کت چرمی» و موفقیت آن در جذب مخاطب اظهارداشت: یک مساله که در بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود، این است که خیلی طولانی هستند، همان بخشی که احساس می‌کنی باید تمام شوند، دوباره یک داستان دیگری آغاز می‌شود، این موضوع در حجم زیادی از فیلم‌ها، برای ما این شکل از آثار آزاردهنده شده است، هم احساس می‌شود که فیلم‌ها طولانی هستند و هم ریتم تندی دارند و به طور جدی بسیاری از فیلم‌ها، بعد از جشنواره باید بازنگری شوند.

این منتقد سینما افزود: خیلی از فیلمسازان وقتی وارد بدنه حرفه‌ای سینما می‌شوند، اساسا تجربیاتی را گذراندند، فیلم‌های کوتاه و مستند دارند، بدون این تجربیات اصلا نمی‌توانند فیلم اولشان را بسازند. خیلی‌ها هم انقدر زبان فیلم کوتاه را تمرین می‌کنند تا اینکه بتوانند وارد سینمای بلند بشوند اما زبان فیلم کوتاه، زبان ایجاز است، حرف اصلی داستان باید خیلی کوتاه و سریع زده شود، در صورتی که در فیلم بلند باید بسط پیدا کند. این بسط پیدا کردن نیازمند تجربه‌ای است که بتواند داستان را با زبان تصویر بیان کند.

میثم کریمی مجری و کارشناس برنامه نیز در این نشست با بیان اینکه خیلی از سینماگران برجسته، فیلم کوتاه ساز بودند، اظهارداشت: یکی از نقاط قوت فیلم «کت چرمی» فیلمبرداری آرمان فیاض است که در این حوزه صاحب سبک می‌شود.

خانی نیز با تایید این موضوع گفت: این موضوع ما را امیدوار می‌کند که ما در ادامه می‌توانیم از وجود افراد حرفه‌ای، در بخش‌های مختلف سینما بهره‌مند شویم و مثل گذشته می‌توانیم همچنان سینمای خوبی داشته باشیم.

«رویای سیمرغ» ویژه برنامه ایرنا از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر امشب (۱۷ بهمن) ساعت ۲۱ با حضور حسین سلطان محمدی منتقد سینما به نقد و بررسی فیلم‌های «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی برگزار می‌شود.

چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با شعار «اخلاق، امید و آگاهی» به دبیری مجتبی امینی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران و ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره ۲۴ اثر در بخش سودای سیمرغ به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

نظر شما