شناسهٔ خبر: 58613583 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

از اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه چه می‌ دانید؟

پالایشگاه آبادان، اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه بود که در سال ۱۲۹۱ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس تأسیس شد و هم‌اکنون با ظرفیت پالایش ۴۳۰ هزار بشکه در روز مهمترین پالایشگاه ایران محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -
  • اهمیت جغرافیایی آبادان
  • پالایشگاه آبادان در گذر از جنگ‌ها
  • تولیدات پالایشگاه 

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، پس از اینکه نفت در مسجد سلیمان کشف شد نیاز وجود یک پالایشگاه نیز در منطقه احساس می‌شد و همین نیاز بود که ساخت و طراحی پالایشگاه آبادان را در سال ۱۲۸۷ کلید زد و پس از ۳ سال، در سال ۱۲۹۱ این پالایشگاه راه‌اندازی و وارد مدار تولید شد.

اهمیت جغرافیایی آبادان

از آنجا که آبادان از موقعیت بندرگاهی خوبی برخوردار بود و همچنین به چاه‌های نفت کشور نزدیک بود باعث شد تا اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه در آن احداث شود. 

 نزدیکی به مناطق نفت‌خیز، قرار گرفتن در میان رودخانه‌های اروند و بهمنشیر، در فاصله ۷۱ کیلومتری خلیج فارس و قابل دسترسی به آب‌های آزاد دنیا، آبادان را در مرکز توجه‌ها قرار داد‌.

پالایشگاه نفت آبادان، تاریخ بلند و روزهای سختی را از سر گذرانده، از جنگ جهانی اول و دوم گرفته تا جنگ تحمیلی ایران و عراق؛ در این میان زخم خورده، ایستادگی کرده و همواره پیروز مانده است‌.

پالایشگاه آبادان در گذر از جنگ‌ها

در سال‌های جنگ جهانی اول، نیاز کشتی‌های جنگی به سوخت بیشتر باعث گسترش پالایشگاه آبادان شد. در جنگ جهانی دوم نیز پالایشگاه آبادان به دلیل تهیه سوخت هواپیما به مقدار ۲۵ هزار بشکه در روز شهرت جهانی یافت، به‌طوری‌که تهیه سوخت مورد نیاز هواپیماهای متفقین سهم بسزایی در پیروزی‌های آن‌ها داشت.

متأسفانه این پالایشگاه در جنگ ایران و عراق، متحمل آسیب‌هایی شد که جبران آن‌ها کاری سخت و زمان‌بر بود؛  این پالایشگاه به دلیل نزدیکی به مرزهای عراق، عملاً در میدان جنگ قرار داشت و امکان فعال‌سازی آن غیرممکن بود. کارگران این واحد تولیدی، تنها قادر بودند با چیدن بشکه‌های فلزی و ماسه، از تأسیسات پالایشگاه حفاظت کنند و با تخلیه مخازن عظیم نفتی آن، آن‌ها را از انفجار مصون نگه دارند.

این پالایشگاه به دلیل وارد آمدن خسارات و صدمات شدید در طول دوره‌ی جنگ تحمیلی، بسیاری از واحدها و دستگاه‌های خود را از دست داد که از جمله آن‌ها می‌توان به چهار برج تقطیر، هر یک با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ هزار بشکه در روز، یک واحد تقطیر با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه و دو واحد تقطیر در خلأ، هر یک با ظرفیت ۴۰ هزار بشکه و چندین واحد تولید فراورده و نیز حدود ۲۰۰ مخزن ذخیره مواد نفتی اشاره کرد. 

تولیدات پالایشگاه 

تمام این واحدها پس از جنگ در دست تعمیرات اساسی قرار گرفتند و هم‌اکنون این پالایشگاه با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین، به‌طور روزانه ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تأمین می‌کند.

همچنین گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، روغن‌موتور پایه، قیر، حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتا و گاز همراه از جمله تولیدات پالایشگاه آبادان است.

شرکت نفت ایرانول و شرکت نفت پاسارگاد، از زیر مجموعه‌های این پالایشگاه هستند. 

این پالایشگاه هم‌اکنون با ظرفیت پالایش ۴۳۰ هزار بشکه در روز، بزرگترین پالایشگاه نفت ایران به‌شمار می‌رود.

نظر شما