شناسهٔ خبر: 58612999 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آرش برهانی:

استقلال چه بگوید که این همه بلا سرِ داوری دیده است؟!

از نگاه آرش برهانی مدیر آکادمی باشگاه استقلال فعالیت در این عرصه دست‌کمی از مربیگری در لیگ ندارد.

صاحب‌خبر -
استقلال چه بگوید که این همه بلا سرِ داوری دیده است؟!
کد خبر: 595593
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ۱۲:۵۳:۴۴

آرش برهانی در گفت‌وگویی درباره شرایط تیم فوتبال استقلال، آکادمی این باشگاه و دیگر مسائل صحبت‌هایی انجام داد.

به گزارش تسنیم این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

فاصله امتیازی استقلال با صدر جدول به سه امتیاز رسید. فکر می‌کنی این تیم بتواند در کورس مدعیان قهرمانی باقی بماند؟

بازی‌های زیادی تا پایان لیگ باقی مانده است و جا به جایی در جدول رده‌بندی باز هم اتفاق می‌افتد. استقلال شرایط خوبی پیدا کرده، ولی بیشترین ضرر را از داوری دیده است. اگر اشتباهات داوری نبود تیم ساپینتو از خیلی از هفته‌های پیش با اختلاف در صدر جدول قرار می‌گرفت. اشتباهات داوری باعث شده است استقلال اینجای جدول قرار داشته باشد. فارغ از این مسئله، بازیکنان در این دو هفته تلاش زیادی از خود نشان داده‌اند و همدل هستند. بحث همدلی در تیم خیلی مهم است.

البته در مورد اشتباهات داوری، خیلی از تیم‌ها معترض هستند ...

بله، اما طبق آماری که ارائه شده است، استقلال 11 امتیاز بابت داوری ضرر کرده و تنها در دو سه مورد سود برده است. این امتیازها کم نیستند که به راحتی از آن بگذریم. اگر این امتیازها به استقلال داده می‌شد، با چه اختلافی در صدر جدول قرار می‌گرفت؟ یکسری تیم‌ها صحبت از اراده بر نتیجه نگرفتن تیم‌شان می‌کنند، ولی استقلال چه بگوید که این همه بلا سر داوری دیده است؟!

در پایان هفته هجدهم، دیدن بازی‌های لیگ لذتی داشته است؟

دو هفته اخیر را دوست داشتم و استقلال هم خیلی خوب بازی کرد، اما در مجموع نه! امیدوارم ادامه بازی‌های استقلال مثل دو هفته اخیر باشد، پر از موقعیت و شادابی در تیم.

آیا ساپینتو ارتباطی با شما در آکادمی دارد؟

17 بازیکن به تیم بزرگسالان دادیم که 13 نفر تأیید شده و نام‌نویسی کرده‌اند. ساپینتو درباره بازیکنانی که به تمرین بزرگسالان فرستاده‌ایم صحبت‌های امیدوارکننده‌ای مطرح کرد. نسلی که در تیم جوانان و امید بازی می‌کنند، نسل طلایی و سرمایه‌های فوتبال هستند. ما 17 بازیکن برای تیم بزرگسالان فرستادیم که بیشتر آنها اعتماد ساپینتو را جلب کردند.

باخت‌هایی که تیم‌های مختلف رده‌های پایه در دربی داشتند این تصور را به وجود آورده است که وضعیت تیم‌های پایه استقلال خوب نیست. آیا واقعاً این‌طور است؟

نتایج خوب بوده است. آقای فتح‌الله‌زاده برای دیدن دربی جوانان زحمت کشید و آمد و دید که بازی یک‌طرفه است، ولی استقلال بود که گل خورد. نتایج در مجموع خوب بوده، ولی مهم‌تر از همه، سرمایه‌گذاری بازیکن برای استقلال بوده که خوب پیش رفته است. تیم امید پشتوانه‌سازی خوبی برای سال بعد دارد و اگر همین تیم حفظ شود سال بعد می‌تواند چند هفته مانده به پایان مسابقاتش قهرمان شود. ضمن اینکه بازیکنان باتجربه می‌شوند و به تیم بزرگسالان راه پیدا می‌کنند. به نسل فعلی بازیکنانی که در رده‌های پایه بازی می‌کنند، خوش‌بین هستم. برنامه‌ریزی خوبی کرده‌ایم که شاکله بازیکنان آکادمی را حفظ کرده و رهای‌شان نکنیم. طبق این برنامه‌ریزی، قصد داریم بازیکنان را از رده نونهالان پرورش دهیم تا بالا بیایند و در نهایت بهترین‌ها به تیم بزرگسالان راه پیدا کنند. از شش بازیکنی که به ساپینتو معرفی کردیم، دو بازیکن ملی‌پوش هستند و ساپینتو آنها را پسندیده است.

ماجرای کسر 18 امتیاز از تیم نونهالان استقلال چیست؟

شش تیم از ما به دلیل استفاده یک بازیکن نونهالان از شناسنامه برادرش شکایت کرده بودند. ما ابتدای فصل تمامی مدارک را داده بودیم و برای این مورد آزمایش اشعه ایکس، تراکم استخوان و پاسپورت را که جزو مدارک نیست، ارائه کردیم. بالاترین مراجع، سازمان ثبت احوال و وزارت آموزش و پرورش هستند که از آنها استعلام گرفتیم و متوجه شدیم بازیکن مذکور از شناسنامه برادرش استفاده نکرده است. استعلام پاسپورت نیز گرفته شد و در سیستم دیدیم پاسپورت به نام خودش ثبت شده است. ابتدا رأی به سود استقلال داده شد، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که تحت فشار قرار گرفتند و کمیته استیناف رأی به ضرر ما داد. آقایان ملک‌احمدی و هاشمی رأی را به ما دادند، ولی در مرحله بعدی رأی برگردانده شد. دقیقاً مشابه چنین اتفاقی برای آکادمی کیا افتاده بود، اما نه بازیکن محروم شد و نه فردی خاص، با این حال چون ما آکادمی استقلال بودیم به جایی نرسیدیم و نتوانستیم ثابت کنیم. نمی‌دانم چه فشاری وجود داشت که رأی را برگرداندند. شانس آوردیم نونهالان در صدر جدول بودند، وگرنه سقوط می‌کردند. ما دوباره به رأی صادر شده اعتراض کردیم تا حکم ناعادلانه را برگردانیم. به خاطر فشار چند تیم نباید قانون را تغییر داد و دل آنها را به دست آورد! این بچه‌ها زحمت کشیده‌اند و با این رأی ممکن است یک نسل از بین برود.

درباره اتفاقات بازی استقلال با مس کرمان که منجر به اخراج ساپینتو شد، چه نظری داری؟

اینکه مربی تیمی از روی نیمکت بلند شود و به سینه سرمربی استقلال بزند، کار خیلی زشتی بود. بچه‌های کرمان یک چیزی شنیده بودند که اگر ساپینتو را عصبانی کنند، او اخراج می‌شود. چطور ممکن است یک نفر به خودش اجازه دهد از روی نیمکت بلند شود و چنین رفتاری کند؟ تعجب می‌کنم چرا ساپینتو اخراج شده است. یک نفر که بود و نبودش روی نیمکت فرقی ندارد به سمت ساپینتو رفته است تا هم خودش اخراج شود و هم ساپینتو. اگر این‌طوری باشد هر بازی یک نفر از روی نیمکت تیم‌ها بلند می‌شود و سرمربی را هُل می‌دهد تا او را اخراج کنند. بهتر است کمیته‌های انضباطی و اخلاق به این مسئله رسیدگی کنند. یاسر همرنگ داور این دیدار در رده‌های پایه نیز قضاوت می‌کند و شناخت خوبی از او دارم و داور منصفی است، ولی نمی‌دانم چرا چنین تصمیمی گرفت. فکر کنم او را فریب دادند.

در گذشته نسل مهاجمانی مثل خودت، رضا عنایتی، محسن خلیلی و ... گلزن بودند، ولی در پایان هفته هجدهم، بهترین گلزنان لیگ شش گل زده‌اند.

به خاطر همین گفتم مهمترین مسئله آکادمی است. وقتی بازیکنان پرورش داده شوند و روی تکنیک‌های‌شان کار شود، در آینده اتفاقات خوبی می‌افتد. اینکه روی پایه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم معنایش هزینه کردن نیست. آکادمی خیلی خیلی مهم است، وقتی بازیکنان پرورش داده شوند دیگر قرار نیست در پایان هفته هجدهم شش گل زده باشند. از طرفی، تیم‌ها بازی‌های بسته و زشتی ارائه می‌دهند و گل زدن را سخت می‌کند.

وقتی می‌بینی هم‌دوره‌ای‌هایت در لیگ برتر سرمربیگری می‌کنند، دوست نداری به سمت مربیگری در لیگ بروی؟

در حال حاضر در مسائل فنی مربیگری می‌کنم. این فضا یک دایره کوچک است که چند تیم لیگ برتری حضور دارند و چند تیم هم در لیگ دسته اول، اما 20 برابر آن را مربی داریم. امیدوارم شایسته سالاری جای روابط را بگیرد و این‌طور نباشد که هر کسی با رابطه مربی شود. ضمن اینکه رسالتی که در آکادمی دارم کمتر از مربیگری در تیم‌های لیگ برتری نیست. وقتی می‌بینم بازیکنانم در لیگ بازی می‌کنند، لذت می‌برم.

آیا در رده پایه همچنان بحث رد و بدل شدن بازیکنان پولی وجود دارد؟

متأسفانه همچنان وجود دارد. باید بازیکنانی بیاوریم که از نظر استعداد و تکنیک بتوان روی او حساب باز کرد. وقتی این راه را درست نرویم خروجی‌اش همینی می‌شود که در لیگ خودمان می‌بینیم. مسائل حاشیه‌ای در رده پایه‌ها زیاد است و به قول معروف خانه از پای بست ویران است. جالب است کسی هم بخواهد سالم کار کند مافیای فوتبال پایه و کسانی که از آن درآمد دارند، نمی‌گذارند کار کند و بماند. اگر با اینها کار نکنید، تعامل نداشته باشید و بده و بستان نکنید، برای‌شان بد می‌شود.

 

نظر شما