شناسهٔ خبر: 58612912 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اعتراض شدید پکن به واشنگتن برای شلیک به بالون چینی

مهر

وزارت خارجه چین با اشاره به تصمیم واشنگتن در سرنگون کردن بالون تحقیقاتی پکن، اعلام کرد که این اقدام، روابط بین دو کشور را «شدیدا تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه وارد کرده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، به‌دنبال تصمیم واشنگتن مبنی بر سرنگون کردن بالونی که به ادعای پکن بر اثر وزش باد تغییر مسیر داده و وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این تصمیم روابط دو کشور به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

این شی‌ء که واشنگتن مدعی است بالون جاسوسی بوده، چندین روز بر فراز آمریکای شمالی پرواز کرد؛ موضوعی که واشنگتن را بر آن داشت تا سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین را لغو کند.

واشنگتن روز شنبه اعلام کرد که یک فروند جنگنده این بالون را بر فراز ساحل کارولینای جنوبی سرنگون و دلیل این اقدام را نقض غیرقانونی حاکمیت ارضی و هوایی آمریکا اعلام کرد.

پکن با اعتراض به این اقدام، اعلام کرد که بالون، غیرنظامی بوده و با وزش باد به طور اتفاقی وارد حریم هوایی آمریکا شده و روز یکشنبه نیز شکایت رسمی خود را به سفارت آمریکا در چین ارائه کرد.

شی فِنگ، معاون وزیر خارجه چین در این شکایت نوشت: اقدامات آمریکا، تلاش‌ها و پیشرفت‌های طرفین در راستای ایجاد ثبات در روابط چین-آمریکا پس از اجلاس بالی را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه زده است.

در جریان اجلاس بالی در نوامبر ۲۰۲۲، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و جو بایدن، همتای آمریکایی وی با یکدیگر دیدار کردند.

پکن در ادامه این اعترض آورده است: چین تحولات در شرایط به دقت رصد کرده و حق واکنش‌های مقتضی بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد.

مقامات پنتاگون روز جمعه این بالون را «شیء جاسوسی در ارتفاع بالا» توصیف و اضافه کرد که واشنگتن با هدف ممانعت از جمع‌آوری اطلاعات حساس توسط این بالون، تدابیری را اتخاذ کرده است.

یک روز بعد، مقامات پنتاگون مدعی شدند که یک بالون دیگر در منطقه‌ای بر فراز آمریکای لاتین مشاهده و ردگیری شده و مقامات نیروی هوایی کلمبیا مدعی شدند که این شیء نیز «مشخصات مشابهی با بالون مشاهده‌شده در آمریکا» داشته است.

نظر شما