شناسهٔ خبر: 58612908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خدمات بخش درمانی انگلیس دوباره فلج شد

لندن – ایرنا – ده‌ها هزار تن از کارکنان بخش بهداشت انگلیس در ادامه موج روزافزون اعتراض ها علیه بحران هزینه‌های زندگی در این کشور دست از کار کشیده و خدمات درمانی در جزیره را فلج کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که بزرگترین اعتصاب در تاریخ معاصر سازمان ملی خدمات درمان انگلیس بشمار می‌رود، کارکنان بخش اورژانس، پرستاران و خدمه آمبولانس‌ها در راستای اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، دستمزدهای پایین و نادیده گرفتن مطالبات شغلی خود از سوی دولت لندن، دست از کار کشیده‌اند.

گفته می‌شود که در نتیجه اعتصاب امروز خدمات یک سوم از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فلج شده است. مقام های دولت انگلیس به مردم توصیه‌ کرده‌اند که از خدمات اورژانس، عاقلانه استفاده کنند، زیرا در پی این اعتصاب‌ها تمامی خدمات درمانی به نقطه بحرانی می‌رسد.

استیو بارکلی، وزیر بهداشت انگلیس، این اعتصاب‌ها را تأسف‌آور خوانده و اعلام کرده این اقدام بدون شک بر بیماران تأثیر خواهد گذاشت و منجر به تأخیر در ارائه خدمات درمانی می‌شود.

کارکنان بخش درمان انگلیس طی چند ماه اخیر، چندین دور اعتصاب برگزار کرده‌اند اما دولت حاضر به بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزدهای آن‌ها نیست. این درحالیست که مقاومت دولت سبب افزایش تعداد اصناف معترض و گسترش اعتصاب‌ها شده است. طبق برنامه اعلام شده روز پنجشنبه بیش از چهار هزار تن از پزشکان فیزیوتراپیست و روز جمعه کارکنان آمبولانس‌ها اعتصاب خواهند کرد.

معترضان خواستار دریافت حقوقی متناسب با تورم دو رقمی در این کشور هستند اما چنین مطالبه‌ای برای دولت مقرون به‌صرفه نیست و اصرار دارد که این کار درشرایطی که نرخ تورم در مسیر کاهش قرار دارد، باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ بهره می‌شود.

پاتریشیا مارکیز، مدیر کالج سلطنتی پرستاری انگلیس در این باره به اسکای نیوز گفت: اعتصاب امروز کارکنان بخش درمان برای این است که صدای اعتراض‌ها به گوش ریشی سوناک برسد تا او را شخصاً برای یافتن راه حل، پای میز مذاکره بیاورد.

وی افزود: ما تاکنون تماس مستقیمی با او نداشته ایم. تمام تماس‌های ما با وزیر بهداشت بوده؛ و این تلاش‌ها واقعاً هیچ راه حلی برای ما به ارمغان نیاورده است. ما نمی‌خواهیم اعتصاب ها ادامه یابد، اما از نخست وزیر می‌خواهیم دراین مورد مداخله کند، پای میز مذاکره بیاید و راه حلی برای مشکلات ما ارائه کند.

نخست وزیر انگلیس ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت. در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها شد که برای جلوگیری از تراکم در مواقع برگزاری اعتصاب، بیماران بین مراکز مختلف درمانی توزیع شوند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و هشتاد درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحین جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بالغ‌بر ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بوده و این رقم در سال جاری میلادی به در حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.

نظر شما