شناسهٔ خبر: 58612617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همکاری اقتصادی و بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و بلاروس

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و سفیر بلاروس در این کشور در دیداری در شهر «تاشکند» چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و صنعتی بین دو کشور را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «لئونید مارینیچ» سفیر بلاروس در این کشور در دیداری در شهر «تاشکند» چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و صنعتی بین دو کشور را بررسی کردند.

در این دیدار بر سیر مثبت مبادلات بازرگانی تاکید شد. از جمله در سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی بین دو کشور 71 درصد افزایش یافته و از سطح 530 میلیون دلار فراتر رفته است. در این میان صادرات محصولات ازبکستان به بلاروس 2 برابر رشد داشته است.

طرفین آمادگی خود را برای رساندن شاخص‌های تجاری به یک میلیارد دلار در سال‌های آینده اعلام کردند.

در این دیدار همچنین چشم انداز تعمیق همکاری‌های سرمایه گذاری و گسترش همکاری صنعتی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تاکید شد که تعداد شرکت‌ها با مشارکت سرمایه بلاروس در ازبکستان به 181 واحد از جمله 77 شرکت مشترک و 104 شرکت با سرمایه گذاری خارجی رسید. تنها در سال 2022 میلادی 86 شرکت جدید ایجاد شده است. به نوبه خود، در قلمرو بلاروس بیش از 100 شرکت با سرمایه گذاری ازبکستان فعالیت می‌کنند.

در این دیدار، آمادگی برای ارائه کمک‌های همه جانبه برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید همکاری صنعتی اعلام شد.

طرفین بر اهمیت تداوم کارها برای گسترش همکاری‌های بین مناطق از طریق ایجاد کارخانجات مشترک تجاری و تولیدی تاکید کردند.

همچنین چندین پیشنهادات مهم برای اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های نساجی، چرم و کفش، الکتروتکنیکی، صنایع مبل و تولید مصالح ساختمانی مدرن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در پایان این دیدار طرفین پایبندی متقابل خود را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در چارچوب ابعاد بررسی شده همکاری دو کشور ابراز کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و بلاروس در 6 ماه اول سال 2022 میلادی در سطح 190 میلیون دلار قرار گرفته  است.

بلاروس استقلال این کشور را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 ژانویه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

نظر شما