شناسهٔ خبر: 58611516 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت؛

چای خور ها بخوانند!

چای از نوشیدنی‌ های مفید و گرم است اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی پرطرفدار می‌تواند با اثرات منفی همراه شود.

صاحب‌خبر -
چای خور ها بخوانند!به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، سلول‌های بدن ما دارای تعداد فراوانی پمپ‌های سدیم و پتاسیم در سطح خود هستند، به وسیله خارج کردن دائمی یون‌های سدیم از سلول و وارد کردن یون‌های پتاسیم به سلول، بدین صورت که به ازای سه یون سدیم خارج شده از سلول تنها دو یون پتاسیم به سلول وارد می‌شود.
الکتریسیته داخل و خارج سلول را تنظیم می‌ کند و اختلاف پتانسیلی مابین داخل و خارج سلول ایجاد می‌کنند که در سطح سلول قابل سنجش بوده و حدود ۶۵- میلی ولت است، این اختلاف پتانسیل موجب عملکرد صحیح سلول ها، بخصوص سلول‌های عصبی در تولید و انتقال تکانه‌های عصبی می‌گردد.
لذا هر عاملی که موجب کمتر کارکردن پمپ‌های سدیم و پتاسیم سطح سلول‌ها شود، می‌تواند باعث تغییر پتانسیل الکتریکی سطح سلول‌ها شده و در نتیجه اگر برای تحریک یک سلول ۱۰ واحد انرژی لازم بود حال با میزان کمتر مثلا ۷ واحد سلول تحریک می‌شود که این تحریک پذیری در اعضای مختلف بدن آثار متفاوتی خواهد داشت.
به طور مثال در عملکرد سلول‌های مغزی شخص زودتر عصبانی می‌شود و تحمل کمتری خواهد داشت و یا ممکن است فرد دچار تشنج گردد
خلاصه اینکه؛ یکی از عوامل کاهش قدرت عملکردی پمپ‌های سدیم – پتاسیم سطح سلول ها، مصرف چای سبز (برگ سبز چای معمولی) و سیاه است که این پدیده در اثر واکنش انرژی گیر این دارو‌های گیاهی اعمال می‌شود
به طور مسلم کاهش قدرت عملکردی سلول‌های بدن در عملکرد تمام بافت‌های بدن از جمله بافت همبند، عضلات، سیستم ایمنی، قلب و عروق، کلیه و کبد و سایر بافت‌ها اثر میگذارد و موجب سوء عملکرد آن‌ها می‌شود.
به طور مثال در بافت‌های همبند موجب سستی سلول‌های بافت همبند شده و باعث کاهش قوام اعضای بدن می‌گردد که تبلور این پدیده در شلی دریچه میترال قلب یا بیماری ام وی پی بارز می‌گردد.
و یا در عضلات می‌تواند هم موجب پرش‌های غیر عادی عضلات و هم شلی و سستی آن‌ها شود که نهایتا می‌تواند منجر به بزرگی شکم و بدشکلی و بدحالتی کل بدن در ایستادن و نشستن شود و فرد قدرت عضلانی پایینی در انجام کار‌های خود داشته باشد. 
در خصوص سیستم ایمنی، چون سلول‌های این سامانه شدیدا مصرف کننده انرژی هستند و واکنش چای سبز و سیاه در بدن واکنشی انرژی گیر می‌باشد، لذا مصرف چای موجب کاهش انرژی این سلول‌ها شده و می‌تواند باعث مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری‌های عفونی باکتریایی، قارچی، ویروسی و حتی افزایش بروز سرطان‌ها شود.
مصرف چای می‌تواند موجب ضعف سلول‌های پوششی عروق خونی شده و آن‌ها را در مقابل آسیب‌های وارده از محیط حساس‌تر کند و در نتیجه فرآیند چسبیدن پلاکت‌ها به لایه زیرین سلول‌های سطحی و ایجاد پلاک‌های آترومی مسدود کننده عروق قلبی و همچنین سایر عروق تسهیل شود.
با مصرف چای به علت تغییر پتانسیل غشاء سلول‌های هدایتی جریان الکتریسیته قلب این سلول‌ها تحریک پذیر از حالت عادی خارج شده و مستعد بروز آرتیمی‌ها یا نامنظمی‌های ضربان قلب خواهد شد
خوردن چای در کلیه‌ها موجب کمتر شدن قدرت عملکرد سلول‌های توبول‌های کلیه شده و در نتیجه کلیه‌ها نمی‌توانند بازجذب مایعات و مولکول‌های مهم را به درستی انجام دهند لذا این فرآیند موجب از دست رفتن این مواد با اهمیت از بدن می‌شود
همچنین ورم سلول‌های کلیه‌ها سایر عملکرد‌های این سلول‌ها را تحت تاثیر قرار داده و به طور مثال موجب کمتر ترشح شدن هورمون ارتروپوثیتین از کلیه‌ها وایجاد کم خونی در اثر نقص در تولید سلول‌های خونی می‌ شود.
چون کبد عمل اصلی متابولیسم مواد در بدن را انجام می‌دهد.
مصرف چای سبز و سیاه باعث کاهش فرآیند متابولیسم مواد در سلول‌های کبدی و در نتیجه موجب افزایش میزان چربی خون می‌گردد.
همچنین ساخت پروتئین‌ها را در سلول‌های کبدی کاهش می‌دهد و نیز می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود که علت اصلی آن کمبود انرژی سلول‌های کبدی است.
به علاوه مصرف چای به علت داشتن اگزلات می‌تواند هسته اولیه تولید سنگ‌های کلیوی باشد که به دنبال آن امکان رسیدن آسیب‌های فیزیکی و عملکردی به کل بدن وجود دارد.
مصرف چای به علت تمایل این ماده به چسبیدن به آهن باعث رسوب آهن مفید و قابل مصرف برای سلول‌ها برای خون سازی شده و درنتیجه یکی از علل کم خونی مصرف چای است.
مصرف چای با اختلال عملکرد سلول‌های سازنده استخوان (استئوبلاست) یکی از علل کم شدن چگالی استخوان‌ها و ایجاد بیماری پوکی استخوان می‌باشد.
مصرف چای با برخی هورمون‌های بدن تداخل نموده و می‌تواند موجب کم کاری و یا پرکاری تیروئید و گاهی افزایش هورمون پرولاکتین شود و همچنین می‌تواند نظم هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون را برهم زده و باعث بروز اختلالات قائدگی و بی نظمی پریود گردد.
چای به علت کاهش متابولیسم سلولی، عملکرد سلول‌های مغزی را کاهش داده و باعث خواب آلودگی و کرختی می‌گردد و همچنین از قدرت اراده انسان می‌کاهد.
بعضی از انواع چای‌های خارجی دارای مواد افزودنی طعم زا، رنگ و مواد تخدیری هستند و همین مطلب است که باعث می‌شود ترک چای برای بیماران بسیار مشکل باشد و چند روزی هم در صورت ترک چای سردرد و ناراحتی روحی ناشی از وابستگی به این ماده ایجاد می‌شود.
به هر حال با ترک چای می‌توان از عوارض متعدد سوء مصرف این گیاه در امان بود ومی توان به جای چای از ده‌ها نوع جوشانده و دمجوش ایرانی استفاده کرد.

نظر شما