شناسهٔ خبر: 58611299 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بهترین مقاصد داخلی برای نوروز ۱۴۰۲

عید نوروز فرصت مناسبی برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است؛ تعطیلاتی که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آن را در مقاصد داخلی سپری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، با نزدیک شدن به سال جدید شمسی، «نوروز کجا بریم؟»، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که در ذهن افراد شکل می‌گیرد. بسیاری از افراد برای سفر در این تعطیلات، مقاصد خارجی را مدنظر قرار می‌دهند؛ در حالی که برخی نیز ترجیح می‌دهند نوروز را در داخل ایران سپری کنند. در تعطیلات نوروز می‌توان به تمام شهرهای ایران از شهرهای شمالی گرفته تا جنوبی، شرقی و غربی سفر کرد؛ زیرا بیشتر شهرها در این زمان از سال آب و هوای دلپذیر و مطبوعی برخوردار هستند.

انتخاب مقصد سفر برای عید نوروز کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد؛ اگر مشکلی با شلوغی ندارید، مقاصدی چون شهرهای ساحلی در شمال یا جنوب کشور، شهرهای تاریخی چون اصفهان، شیراز یا یزد را برای سفر انتخاب کنید و اگر به‌دنبال آرامش و خلوتی هستید، به مقاصد کمتر شناخته شده یا تهران بیایید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از مشهورترین مقاصد داخلی گردشگری در نوروز آشنا کنیم.

جزیره هرمز

جزیره هرمز از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است؛ جزیره‌ای با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد که در کنار سایر جزایر جنوبی ایران مانند جزیره کیش و جزیره قشم از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تعطیلات نوروز و همچنین در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌آید. هرمز از معدود نقاطی در ایران است که به گردشگران اجازه ورود با وسیله نقلیه داده نمی‌شود؛ به همین دلیل، طبیعت این جزیره بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. برای بازدید از جاهای دیدنی هرمز باید پای پیاده یا سوار بر موتورهای سه چرخ محلیان، گشت‌وگذار در جزیره را آغاز کنید.

زیباترین سواحل بکر خلیج فارس با خاک‌های رنگارنگ، دره مجسمه‌ها با صخره‌هایی به‌شکل عقاب، پرنده و شکل‌هایی شبیه به حیوانات دیگر، غار الهه نمک در منطقه‌ای پر از تپه‌ها و کوه‌های رنگارنگ، ساحل سرخ، دره رنگین کمان (منطقه‌ای با خاک رنگارنگ با طیف رنگی بیش از ۷۰ رنگ)، فرش خاکی هرمز (طراحی شده با خاک‌های سرمه، سرخ، آهک، سبز و دیگر خاک‌های رنگ)، موزه دکتر نادعلیان (آشنایی با فرهنگ بومی و غنی این منطقه) و قلعه پرتغالی‌ها، از آثار به جا مانده از دوره حضور نیروهای متجاوز پرتغالی در جنوب ایران، با قدمتی از سال ۱۵۰۷ میلادی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزیره هرمز به شمار می‌روند.

ماسال

بهترین مقاصد داخلی برای نوروز ۱۴۰۲

ماسال، شهر کوچکی است که در ۵۵ کیلومتری شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان، قرار دارد؛ شهری با ییلاق‌هایی با آب و هوای پاک و بی‌نظیر، فضایی بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند، جنگل‌ها، رودخانه‌های پر آب و مراتع سرسبز بی‌انتها، که این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا روی ابرها قدم بزنید. بسیاری ماسال را با عناوینی چون بخشی از بهشت، شهر کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها یا تابلوی نقاشی سورئالیستی توصیف می‌کنند.

ماسال، در تعطیلات نوروز و همچنین فصل تابستان، میزبان گردشگرانی است که به‌دنبال یک تعطیلات آرام و به‌دور از شلوغی شهر هستند. ییلاق اولسبلنگاه، زیباترین و مشهورترین ییلاق ماسال در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا و ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال است. از دیگر ییلاقات ماسال می‌توان به ییلاق سوچاله با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا، ییلاق تلارگاه، ییلاق ملومه بند، ییلاق خندیله پشت، ییلاق اسپی دشت، ییلاق شنبه راه و ییلاق واشیار اشاره کرد. تجربه زندگی و فضای روستایی، شکم‌گردی، عکاسی، طبیعت گردی، کوهنوردی و اسب‌سواری از بهترین تجربیاتی است که می‌توان در سفر به ماسال کسب کرد.

تهران

تهران، پایتخت ایران، در بیشتر روزهای سال، شهری شلوغ، پرهمهمه، آلوده و پر از ترافیک‌های سنگین در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است. تهران در ایام نوروز برخلاف روزهای دیگر سال، تبدیل به شهری خلوت و دوست‌داشتنی می‌شود؛ زیرا بیشتر شهروندان آن برای گذران تعطیلات به شهرهای دیگر سقر می‌کنند. آب و هوا در طول عید نوروز یا روزهای اول ماه فروردین بسیار متعادل و دلپذیر است و بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن نظیر جاذبه‌های طبیعی، هنری، اماکن تاریخی و فرهنگی، مراکز ورزشی و تفرجگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی، بازارها و مراکز تجاری بزرگ فعال هستند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تهران می‌توان کاخ گلستان، مجموعه تاریخی نیاوران، کاخ سعد آباد، سردر باغ ملی و میدان مشق، موزه‌های متنوع، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی را نام برد. دربند، درکه، روستای وردیج و واریش، فرحزاد، روستای آهار، باغ پرندگان و پل طبیعت نیز از جاذبه‌های طبیعی شهر به شمار می‌روند که بازدید از آن‌ها روزی مفرح را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در سفر نوروزی خود به تهران بازدید از جاذبه‌های فرهنگی پایتخت نیز مانند برج میلاد، برج آزادی و سالن‌های تئاتر، اماکن مذهبی مانند امامزاده صالح و مرقد شاه عبدالعظیم و همچنین تفریح در مراکز تفریحی نظیر کارتینگ‌ها، اتاق فرارها، زیپ‌لاین‌ها، مراکز بیلیارد و بولینگ، شهربازی‌ها و گشت‌وگذار در بازارهای قدیمی و مراکز خرید مدرن و متنوع را نیز فراموش نکنید.

شیراز

شیراز، شهر عشاق و بهارنارنج، از برترین مقاصد گردشگری داخلی است؛ شهری که در تمام طول سال به‌خصوص در عید نوروز گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. شرکت در برنامه‌های زمان سال تحویل در آرامگاه حافظ، بازدید از باغ ارم شیراز، آرامگاه سعدی، مسجد نصیرالملک، جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز مانند دشت ارژن، آبشار کوهمره سرخی و گردشگاه هفت برم، بازار وکیل، مجموعه‌های پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رجب و نقش رستم از جمله تجربیات محبوب گردشگران در شیراز هستند.

اصفهان

بهترین مقاصد داخلی برای نوروز ۱۴۰۲

اصفهان از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران در زمان عید نوروز است. میدان نقش جهان با جاذبه‌های تاریخی متعدد و بازارهای سنتی، محله جلفا با کلیساها، کافه‌ها و فضایی شبیه به پایتخت‌های اروپایی، کوه صفه و بوستان اطراف آن، کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت، سی‌وسه پل، عمارت عالی قاپو، منار جنبان، آتشگاه، پل خواجو، پارک جنگلی ناژوان (باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم، تله‌سیژ و موزه صدف) و دهکده چادگان از جاذبه‌های مهم اصفهان هستند که با یک برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان از تمام آن‌ها در طول تعطیلات دیدن کرد.

شهرهای مازندران، گیلان و گلستان

برخی از شهرهای مازندران، گیلان و گلستان در تعطیلات نوروز، کماکان آب و هوایی سرد و بارانی دارند؛ با این وجود، بسیاری این مقاصد را برای سفر در عید انتخاب می‌کنند. تمام شهرهای شمالی در حاشیه دریای کاسپین از بندر آستارا گرفته تا دشت ترکمن صحرا از محبوب‌ترین مقاصد سفرهای نوروزی ایرانیان به شمار می‌آیند.

جنگل‌های بکر هیرکانی، جنگل‌های دو هزار و سه هزار تنکابن، پاسند بهشهر، ییلاق مازیچال کلاردشت، تالاب میانکاله، تالاب کیاکلایه، روستای ماسوله، رشت، لاهیجان، رامسر، محمودآباد، بابلسر، منطقه خورگام، پارک جنگلی خانیکان و جنگل الیمستان، از جمله شهرها و جاذبه‌های پرطرفدار نوروزی در تعطیلات نوروز هستند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما