شناسهٔ خبر: 58610305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: در ارتباط با عربستان همواره بر دیپلماسی تاکید کرده ایم/با باکو در جهت گسترش روابط تلاش می کنیم

کنعانی گفت: ما در ارتباط عربستان سعودی همواره بر مسیر دیپلماسی تاکید و تصریح کرده ایم که از گام های برداشت شده در این زمینه که منجر به مذاکرات شده است، حمایت می کنیم و همچنان به این مسیر پایبند هستیم. این اصول جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه خواهد داد و چنانچه اقدامات مثبتی از کشورهای دوست از جمله عراق انجام بگیرد نیز ایران از آنها استقبال خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست امروز مطبوعاتی خود با خبرنگاران ضمن گرامی داشت دهه فجر و تبریک میلاد امیرالمونین حضرت علی (ع) به پرسش های آنان پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه "پنج شنبه هفته گذشته، بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به بغداد سفر کرد و گفته شد هدف از این سفر آماده سازی مذاکرات ایران و عربستان به میزبانی عراق بوده است. همزمان مراکش اعلام کرد که فعال شیعه عربستانی محکوم به اعدام را به عربستان تحویل خواهد داد. پیش از این ما شاهد بودیم که اعدام جمعی از شهروندان شیعه عربستانی سبب شد تا مذاکرات ایران و عربستان به تعویق بیفتد. به اعتقاد شما آیا الان هم این اتفاق ممکن است بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیر بگذارد؟" گفت: ما در ارتباط عربستان سعودی همواره بر مسیر دیپلماسی تاکید و تصریح کرده ایم که از گام های برداشت شده در این زمینه که منجر به مذاکرات شده است، حمایت می کنیم و همچنان به این مسیر پایبند هستیم. این اصول جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه خواهد داد و چنانچه اقدامات مثبتی از کشورهای دوست از جمله عراق انجام بگیرد نیز ایران از آنها استقبال خواهد کرد.

وی درباره مطالبات ایران از کره جنوبی گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران مطالبات موجود در بانک های کره را مطالبات قطعی ملت جمهوری اسلامی ایران می داند و با جدیت تا زمان وصول تمامی این دارایی های ملی پیگیری خواهد کرد. ما اراده جدی داریم برای این که این مطالبات را به طرق مقتضی در اسرع وقت دریافت کنیم. متاسفانه دولت کره تا الآن اراده لازم برای حل این مساله از خود نشان نداده است. البته ما تلاش می کنیم برخی از این منابع را برای منافع جمهوری اسلامی ایران برداشت کنیم. اینکه بخواهیم در این زمینه شکایتی انجام بشود، دولت در زمان های مناسب در این زمینه تصمیم خواهد گرفت و گام های لازم را برخواهد داشت. ما امیداوریم که تلاش ها در این زمینه به نتیجه برسد و دولت کره به تعهداتش سریعا عمل کند. 

کنعانی سپس گفت: لازم است در اینجا به نکته دیگری نیز اشاره کنم، ما در روزهای اخیر اظهارات رئیس جمهوری کره جنوبی در سفرش به امارات متحده عربی را شاهد بودیم. ما در این زمینه توضیحات قانع کننده ای را از دولت کره جنوبی خواستار شده ایم، متاسفانه تا الآن توضیحات قانع کننده ای نشنیده ایم و در صورتی که این توضیحات قانع کننده نباشد این اظهارات را موضع رسمی دولت کره خواهیم دانست و بر مناسبات دوجانبه تاثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه حمله به سفارت آذربایجان در تهران گفت: این حادثه ای تلخ بود، ما این حادثه را در زمان وقوع بلافاصله قویا محکوم کردیم و با سفیر و خانواده داغ دیده ابراز همدردی کردیم. ضارب این حادثه فورا دستگیر شد و مورد تحقیقات قضایی قرار گرفته، تحقیقاتی که انجام شده و اظهارات شخص ضارب، نشان می دهد که انگیزه این حادثه شخصی بوده است. ضارب خود در این رابطه توضیحاتی داده که همسرش که شهروند و تبعه جمهوری آذربایجان بوده، چند ماهی بوده منزل را ترک کرده و به ادعای ضارب به سفارت آذربایجان مراجعه کرده و دیگر با خانواده اش تماس نگرفته است. ضارب گمان می کرد همسرش در سفارت آذربایجان است و سفارت میلی به همکاری نداشته است. اینها همه اظهارات ضارب است و شواهد و قراین متعدد نیز همین را نشان می دهد. اینها تحقیقات اولیه ای است که صورت گرفت اما دستگاه قضایی و امنیتی همچنان در حال بررسی این ابعاد تلخ هستند. در همین زمینه وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری کشورمان بلافاصله با مقامات مربوطه و همتایانشان تماس گرفتند و تلفنی گفت وگو کردند و ابراز آمادگی کردند تا در همکاری مشترک ابعاد این حادثه روشن شود. اما متاسفانه مقامات دولت آذربایجان در این رابطه تصمیم به تعلیق فعالیت سفارتشان در تهران گرفتند و این اقدام را انجام دادند. جمهوری اسلامی ایران قائل به ضرورت خویشتنداری و طمانینه و پرهیز از شتابزدگی و قضاوت زودهنگام نسبت به این حادثه تلخ است و همچنان بر این موضع تاکید دارد و همه وظایف خود را در این زمینه انجام داده است و خواهد داد. ما در همین چارچوب منطقی و اصولی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم که روابط دو کشور همسایه و دوست که منافع مشترک ناگسستنی دارند بیش از این از این حادثه تلخ متاثر نشود.

وی در ارتباط با پرسش دیگری درباره پیام های رد و بدل شده میان ایران و غرب از جمله امریکا در سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران گفت: پویایی در زمینه مذاکرات به قوت خود باقی است و کشورهای علاقه مند توام با حسن نیت در حال انتقال پیام هایی هستند. در این زمینه هم وزیر محترم امور خارجه و هم مذاکره کننده کشورمان توضیحات لازم را داده اند و من حرف بیشتری ندارم که بگویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعزام سفرای جدید به کشورهای مختلف و اینکه چرا در این زمینه تعلل وجود دارد، گفت: «روند اداری در این زمینه ادامه دارد، برخی از سفر در شرف اعزام هستند بعضی ها هم تعیین شدند و منتظر انجام روند اداری هستند، ما گمان می کنیم این چرخه تغییر سفرا در سفارتخانه ها متناسب با دوره این اتفاق آغاز شده و این روند تکمیل خواهد شد.

وی درباره نشست مسکو درباره سوریه نیز گفت: نشست مشترک با مقامات دولت روسیه اخیرا در مسکو برگزار شده و طرفین در چارچوب نظرات دوره ای در رابطه با تحولات سوریه هستند و تبادل نظر کرده اند. ما در جریان این مذاکرات هستیم و امیدواریم که این مذاکرات به صلح و ثبات در سوریه کمک کند. 

کنعانی در ارتباط با سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به مسکو هم گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است. این سفر در چارچوب نشست دبیران شوراهای عالی امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان با هدف چگونگی کمک به حفظ صلح و ثبات و توسعه اقتصادی و رفع مشکلات مردم افغانستان انجام می شود. این گونه نشست ها فرصتی است برای گفت وگوهای دوجانبه، برای همین آقای دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدارهای دوجانبه ای خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره سفر آقای رئیسی به چین نیز گفت: سفر رئیس جمهوری به پکن بر اساس توافقات دو کشور در حال برنامه ریزی است و در زمان مناسب انجام خواهد شد و اطلاعات دقیق در زمان مناسب از سوی نهاد ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگری درباره حمله انجام شده به تاسیسات نظامی کشورمان در اصفهان نیز گفت: درباره حادثه تروریستی به یکی از تاسیسات نظامی ما در اصفهان اطلاع رسانی لازم انجام شده است. اقدام مذبوحانه و ذلیلانه ای بود که با دفاع مستحکم نیروی نظامی کشورمان حمله انجام شده ناکام ماند. جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض چنین حملاتی بوده و تازگی ندارد و این نشان دهنده عجز و ناتوانی دشمنان جمهوری اسلامی ایران است. چنین اقدامات زبونانه ای تاثیری در عزم و ارده ملت و کشور ایران برای پیشرفت در زمینه های مختلف نخواهد داشت.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ممکن است در اقدام متقابل سفیر کشورمان در آذربایجان به تهران بیاید و اینکه حادثه پیش آمده در تهران آیا با گذرگاه زنگه زور ارتباط دارد، گفت: اصل جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط خارجی با کشورهایی است که بر این اصل پایبند هستند و در این خصوص با همسایگان رویکرد ویژه ای داشته است. بنابراین تلاش ما عبور از این حادثه است. اصل ما بر توسعه روابط و همکاری است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدام می کند. سیاست خارجی یک مسیر دو طرفه است و مبتنی بر یک رفتار محترمانه دو طرف، و بر همین اساس اقدام خواهیم کرد.

وی درباره زمان سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به تهران نیز گفت: زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است اما ارتباطات ما همیشه با آژانس برقرار بوده است. گفت وگوهای کارشناسی هم در این زمینه انجام شده است. طبیعتا با تکمیل روند آماده سازی ها انجام چنین سفری در آینده قال تصور است اما باید زمینه سازی های فنی آن صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهایی است که همیشه دارای همکاری نزدیک با آژانس بوده است.

کنعانی درباره اتهامات اوکراین علیه ایران در رابطه با همکاری تسلیحاتی ایران با روسیه و اینکه آیا دیداری در این زمینه برای رفع سوء تفاهم ها انجام شده است یا خیر گفت: عمان میزبان یک دیداری کارشناسی میان کارشناسان کشورمان با طرف اوکراینی بوده است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل دیپلماتیک بحران اوکراین تاکید داشته و اعلام آمادگی کرده است تا برای حل دیپلماتیک این مساله کمک کند. برای حل این سوء تفاهمات برای دولت اوکراین همچنان آماده ایم و آماده ایم در صورت لزوم نشست دیگری همانند نشست عمان برگزار کنیم.  

نظر شما