شناسهٔ خبر: 58609449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

تمرین مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان کرمانشاهی در اعتکاف

کرمانشاه- استقبال چشمگیر نوجوانان کرمانشاهی از مراسم معنوی اعتکاف رجبیه در مسجد عمادالدوله این شهر تمرینی برای مسئولیت پذیری اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: سه روز مهمان خانه خدا شده‌اند و معجونی از عبادت‌ها همچون نماز و روزه تا امر به معروف و نهی از منکر را به صورت زبانی و عملی تمرین می‌کنند نوجوانان و جوانانی که اغلب اولین حضورشان در مراسم معنوی اعتکاف را تجربه می‌کنند.

مراسم معنوی اعتکاف یک فرصت مناسب و مغتنم برای تفکر و اندیشه و خودسازی انسان به شمار می‌رود و تشنگان انس و الفت با آفریدگار هستی با حضور در مساجد در جمع با صفا و صمیمی معتکفین، چند روزی از دنیا دل بریده و دل به باری تعالی می‌سپارند و عطش معنوی خود را در خلوت خویش با حضرت حق سیراب می‌کنند تا در مسیر پر فراز و نشیب زندگی امید به خداوند بزرگ و توسل به مقربان درگاهش را سرلوحه خویش قرار دهند.

امسال حال و هوای اعتکاف شهر کرمانشاه با سال‌های دیگر تفاوت دارد و اعتکاف ویژه نوجوانان در مسجد عمادالدوله با حضور ۱۱۰ دانش آموز کرمانشاهی برپا شده و شور و اشتیاق نوجوانان برای انجام عبادات خاص مراسم معنوی اعتکاف دیدنی است.

نوجوانان در اینجا شیرینی عبادت را به صورت فردی، گروهی و جمعی میچشند و خالص شدن و خالصانه زیستن را تمرین می‌کنند و لذت بندگی را در نشاط معنوی درمی‌یابد.

۱۱۰ نوجوانان کرمانشاهی در اعتکاف مسجد عمادالدوله حضور دارند

اکبر ویسمرادی مسئول هماهنگی مراسم اعتکاف نوجوانان در مسجد عمادالدوله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دعوت نوجوانان به مراسم معنوی اعتکاف از ایده‌های مسئولین حوزه علمیه مشکات کرمانشاه بود و نوجوانان چند محله کم برخوردار در شهر کرمانشاه از جمله محله ملاحسینی، کرناچی، چوب فروش‌ها و حکمت آباد به عنوان تجربه اول به این مراسم اعتکاف در مسجد عمادالدوله، دعوت شدند و تعداد ۱۱۰ نوجوان و دانش آموز به نام نامی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مراسم اعتکاف حضور یافتند.

وی افزود: در شهر کرمانشاه مراسم اعتکاف در ۲ مسجد جامع و حاج شهباز خان ویژه خواهران و برادران در حال برگزاری است و برای حضور نوجوانان در مراسم معنوی اعتکاف تصمیم بر این شد تا فضایی متناسب با روحیات و سن و سال نوجوانان فراهم شود تا اولین تجربه حضور آنها در مراسم اعتکاف شیرین و به یادماندنی باشد.

تمرین مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان کرمانشاهی در اعتکاف

مسئول هماهنگی مراسم اعتکاف نوجوانان در مسجد عمادالدوله تصریح کرد: دانش آموزان از مدارس صدرا، شهید علیخانی و امام مهدی (عج) در مراسم اعتکاف حضور فعال دارند و ایده اصلی این کار را به پیشنهاد مجموعه حوزه علمیه مشکات در مسجد عمادالدوله برگزار شده است.

وی ادامه داد: از محله ملاحسینی حاج آقا کاظمی، از محله حکمت آباد حاج آقا حجت دوست، از محله کرناچی حاج آقا تیموری و از محله چوب فروش‌ها حاج آقای حیدری‌سیرت برای هماهنگی این مراسم معنوی باشکوه معنوی پای کار بودند.

هویت سازی و بصیرت افزایی نوجوانان در مراسم معنوی اعتکاف

حجت الاسلام ابوالفضل نجادی مدیر حوزه علمیه مشکات کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع مهمی که در سن نوجوانی باید به آن توجه شود که در هویت سازی و شخصیت سازی نوجوانان بسیار است و بحث معرفی الگوهای تربیتی برای نوجوان باید به شکلی درست تعریف شود.

وی افزود: فراهم سازی بستر مناسب و فضای تربیتی ویژه نوجوان و جوان و انتخاب دوستانی که با آنها ارتباط برقرار می‌کند در فضای معنوی اعتکاف امکان پذیر است و نوجوان و جوان در فضای معنوی مسجد که ساکن می‌شود و با ویژگی‌های افرادی خاص در مکان اعتکاف آشنا می‌شوند و در زمان کوتاهی محدود سه روز اعتکاف با دوستان جدید انس می‌گیرند و یک فضای دوست یابی سالم و صالحی اتفاق می‌افتد.

مدیر حوزه علمیه مشکات کرمانشاه تصریح کرد: الگوها برای نوجوانان در مراسم معنوی اعتکاف تعریف می‌شود؛ در حالی که نوجوانان خود به گروه‌ها و دسته‌هایی تقسیم کرده و مسؤلیت پذیرفته‌اند و نام یک شهید را برای گروه خود انتخاب کرده‌اند؛ و در این بین ۱۳ گروه تربیتی تشکیل شده و در هر یک از این گروه‌های معرفتی راجع به شهدا و موضوعات معرفتی گفتگو می‌کنند.

وی ادامه داد: الگوهای درست در طول تاریخ اسلام و ایران به نوجوانان معرفی و مباحث دینی و معرفتی مطرح می‌شود؛ در این برنامه تربیتی الگوی صالح و غیر صالح برای نوجوان تعریف و نوجوانی که در فضای مجازی درگیر شده و با سلبریتی ها برای خود الگوسازی کرده است از گمراهی بیرون آمده و در شناخت، تشخیص و انتخاب درست به نوجوان کمک می‌شود.

تمرین مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان کرمانشاهی در اعتکاف

حجت الاسلام نجادی گفت: فضای معنوی اعتکاف پر از محتوای مناسب بصیرتی است و برپایی اعتکاف نوجوانان نیز با هدف بصیرت افزایی در فضای معنوی بانشاط متناسب با سن نوجوانان بود و امکان ایجاد فضای بانشاط در اعتکاف عمومی کمتر فراهم می‌شود لذا تصمیم بر این شد که اعتکاف نوجوانان در مکانی مجزا برگزار شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های شاد و بانشاط برای نوجوانان در مراسم اعتکاف حوزه علمیه مشکات مسجد عمادالدوله فراهم شد، در شب ولادت امام علی علیه السلام جشن مفصلی با حضور مولودی خوانان و مداحان و تهیه کیک بزرگ و اجرای تئاتر طنز متناسب با سن نوجوانان برپا شد.

اعتکاف نوجوانان یک دوره کارآموزی و تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی است

مدیر حوزه علمیه مشکات کرمانشاه تصریح کرد: اعتکاف نوجوانان مانند یک اردوی معنوی که در آن ارزش‌های اخلاقی و اسلامی را آموزش می‌بینند و گروه‌های نوجوانان خودشان تقسیم کار کرده و به گونه‌ای خادم اعتکاف شده و نوجوانان خودشان به صورت نوبتی کارها را انجام می‌دهند و حتی شستن ظرف‌ها و چیدن سفره کمک می‌کنند و در واقع دوره کارآموزی و تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان برپا شده است.

وی خاطر نشان کرد: مراسم اعتکاف جوانان با همت جمعی و با همکاری حوزه علمیه مشکات، حلقه‌های میانی و اجتماعی که مسئولیت کارهای جهادی را در محلات دارند و قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است و با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و اداره اوقاف در کنار گروه‌های جهادی محله‌های فقیرنشین و حاشیه شهر کرمانشاه انجام شده است و به مدارس هم فراخوان شد و دانش آموزان به صورت فردی و گروهی در مراسم معنوی اعتکاف حضور یافتند.

شور و اشتیاق نوجوانان برای انجام امور معنوی اعتکاف وصف ناپذیر است

اکبر کاظمی مدیر اجرایی اعتکاف حوزه مشکات در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مراسم معنوی اعتکاف از نوجوانان محلات حاشیه شهر کرمانشاه شرکت کردند و مدارس علوم اسلامی صدرا، امام مهدی (عج) نیز استقبال خوبی از برنامه اعتکاف مسجد عمادالدوله بازار زرگرها شهر کرمانشاه که ویژه نوجوانان بود داشتند.

وی افزود: در بحث انجام امور تربیتی برای نوجوانان، لزوم این کار مهم و مقدس احساس شد و نوجوانان و جوانان در این برنامه معنوی مذهبی شرکت کردند و از ابتدای ورود این عزیزان به مراسم معنوی اعتکاف تغییر و تحول در نوجوانان ملموس بود و در لحظات انجام اعمال وضو و نماز و قرآن خواندن آثار معنوی مشخص بود و با تشکیل گروه‌ها و حلقه‌های معرفتی و برپایی مباحث معرفتی، در کنار طلبه‌ها و دانشجویان بحث‌های آموزش و هم اندیشی دنبال شد.

تمرین مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان کرمانشاهی در اعتکاف

مدیر اجرایی اعتکاف حوزه مشکات تصریح کرد: دانش آموزان و نوجوانان خود داوطلب انجام امور معنوی اذان و قرائت قرآن می‌شوند و حتی برای انجام کارها نوبت می‌گیرند نوجوانانی که تا دیروز در این مباحث شرکت نداشتن و از مناطقی محروم و در خانواده‌هایی که بعضاً پرخطر بوده‌اند در این مراسم اعتکاف خود در انجام امور مذهبی داوطلب می‌شوند و امیدواریم با برپایی چنین برنامه‌هایی شاهد تغییرات مثبت در نوجوانان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: نوجوانان در مورد حضورشان در مراسم معنوی اعتکاف در ابتدا از ذهنیت خالی و عدم آشنایی و یا مواجه شدن سختی‌ها سخن می‌گفتند ولی کم کم با محیط معنوی انس گرفته و از استقبال خوب خود از این مراسم می‌گویند و اصرار دارند که در سال‌های بعد نیز به مراسم اعتکاف دعوت شوند؛ حس اشتیاق و تشنگی معنوی از نگاه نوجوانان مشخص و آشکار است و امیدوارم این عطش معنوی با حضور در مراسم اعتکاف سیراب شود.

کاظمی گفت: برخی از نوجوانان در ابتدا احکام وضو و نماز را نمی‌دانستند و خوشبختانه با حضور در جمع معتکفین یاد گرفتند و با حس و حال ویژه ای وضو و نماز را به جا می‌آورند و به لطف خداوند و اهل بیت به سطحی از آگاهی و معلومات نسبت به احکام و مسائل دینی رسیده‌اند.

وی یادآور شد: نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها در برپایی چنین برنامه‌هایی به کمک بیایند و بازتاب این موضوع در جامعه و زمینه تشویق نوجوانان برای حضور فراهم شود.

نظر شما