شناسهٔ خبر: 58604742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فرشاد گل‌سفیدی در گفت و‌گو با «جام‌جم»:

«هفت بهار نارنج» فیلم شریفی است

فرشاد گل‌سفیدی با سابقه 22 ساله در زمینه فیلمبرداری تا به حال مدیر فیلمبرداری و فیلمبردار فرهنگ و هنر 21 فیلم سینمایی و 18 کار تلویزیونی بوده و امسال در اولین تجربه فیلمسازی خود هفت بهارنارنج را در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دارد. گل‌سفیدی این فیلم را به دلیل علاقه به زیبایی‌شناسی‌های تصویری، فیلمنامه و همچنین محک زدن تجربیات خود در تعامل با کارگردانان شناخته‌شده، ساخته‌است. هفت بهار نارنج، روایتگر عشقی اساطیری و نایاب بین شمس و طلعت است. یکی از نکاتی که می‌تواند مخاطب را به دیدن این فیلم ترغیب کند، حضور و همکاری علی نصیریان با این فیلم است. اولین حضور گل‌سفیدی در مقام کارگردان در جشنواره فجر بهانه‌ای برای گفت‌و‌گو با او می‌شود کهاز نظر می‌گذرانید:

صاحب‌خبر -
 چه دغدغه‌هایی موجب شد پس از سال‌ها تجربه مدیریت فیلمبرداری، به ساخت «هفت بهارنارنج» تمایل داشته‌باشید و چه و‌یژگی هایی برای شما داشت که سراغ چنین مضمونی رفتید؟
احساس کردم این قصه از نظر زیبایی‌شناسی و تصویر پروژه ویژه‌‌ای برای من است و آن زمان بیشتر به این فکر می‌کردم که می‌توانم کار ویژه‌ای در تصاویر با توجه به ساختار آن انجام دهم و دنبال لوکیشن می‌گشتم. بالاخره لوکیشن مورد نظرم را بعد از یک‌سال پیدا کردیم و کارمان شروع شد. فیلمنامه این کشش را برای من داشت که کارگردانی آن را به عهده بگیرم و احساس کردم کمی این فیلمنامه با فیلمنامه‌های دیگر از لحاظ فضا متفاوت است. با توجه به این‌که سرمایه‌گذار، مجری طرح، فیلمبردار و طراح صحنه هفت بهارنارنج نیز بودم، احساس کردم از لحاظ شکل اجرایی، به شیوه‌ای که دوست دارم انجام دهم، آن را به سرانجام برسانم. به طور کلی سعی کردم فیلم با آبرو و با شخصیتی باشد و احساس می‌کنم هفت بهارنارنج فیلم شریفی است. 

لوکیشن هفت بهارنارنج کجا بود و چه مدت زمانی صرف فیلمبرداری کردید؟
لوکیشن ما خارج از تهران و در شمال ایران بود و آماده‌سازی آن حدود دو ماه طول کشید. علاوه بر این، یک‌سال پیش تولید و یک‌سال و نیم، پس‌تولید داشتیم. من خیلی با وسواس کار را پیش بردم و مونتاژها، صداگذاری‌های متعدد و موسیقی پشت هم داشتیم و ساخت موسیقی فیلم هم هفت ماه طول کشید که مجموع فرآیند ساخت موسیقی در کشور آلمان انجام شد.
 
چه چالش‌ها و سختی‌هایی برای ساخت این فیلم داشتید؟
مهم‌ترین چالش ما بودجه بود. متأسفانه در شروع فیلم متوجه شدیم سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده واقعی فیلم را نداریم و خودم با فروش خانه و ماشینم هزینه فیلم را تأمین و ساخت آن را به سرانجام رساندم. 

 چطور علی نصیریان برای بازی در هفت بهارنارنج مجاب شد؟
فکر می‌کنم آقای نصیریان تا حدود زیادی با فیلمنامه همذات‌پنداری کردند و آن را دوست داشتند و به دلیل این‌که در دوران کرونا بودیم، حدود یک‌سال معطل فیلمنامه شدیم. به هرحال روزهای سختی بر ما گذشت و حدود سه سال پیش این فیلم را راه انداختیم. 

 چقدر به سیمرغ و جایزه فکر می‌کنید و اگر جایزه بگیرید، فکر می‌کنید مسیر را برای فیلمسازی شما آسان می‌کند یا سخت‌تر یا این‌که کلا نفس فیلم ساختن برای شما مهم است؟
من اصلا به فیلمسازی در آینده و این‌که بخواهم کارگردان باشم، فکر نمی‌کنم. من بیشتر به این‌که کار خوبی انجام داده‌باشم، فکر می‌کنم. به این دلیل این کار را ساختم که تجربه 22 سال فیلمبرداری خودم را به چالش بکشم و دنبال پاسخ به این پرسش بودم که در طول این 22 سال کنار کارگردانان شناخته شده با توجه به کارنامه کاری آنها و خودم، چه چیز یاد گرفتم و ترجیح دادم این کار را انجام دهم. بنابراین هفت بهارنارنج یک کار تجربی است و اصلا به سیمرغ و کار بعدی فکر نمی‌کنم. آقای نصیریان بازی بسیار متفاوتی در این فیلم داشته‌است و امیدوارم بازی ایشان دیده شود و سیمرغ را بگیرد. 

 با توجه به این‌که فیلم‌های جشنواره در اولویت اکران هستند، چقدر فکر می‌کنید فیلم خودتان گیشه یا برای مخاطب جذابیت داشته باشد؟
مطمئنم این فیلم برای مخاطب جذاب است اما این‌که چقدر گیشه دارد را مخاطب تعیین می‌کند و واقعا با توجه به شرایط، به این مسائل فکر نمی‌کنم. در حال حاضر هزینه سینما رفتن برای یک خانواده حداقل 300 هزارتومان است؛ بنابراین، به نظرم مخاطب امروز با سال‌های گذشته خیلی متفاوت و با شعور است و نمی‌شود سر مخاطب کلاه گذاشت، چون وقتی وارد سالن می‌شود به اندازه‌ای هوشمند است که می‌داند با چه فیلمی روبه‌روست. پس، اگر فیلمی می‌فروشد به نظرم بستگی به ویترینش ندارد، بلکه قطعا فیلمنامه در این فرآیند نقشی اساسی دارد و حتما شایسته فروش است و اگر هم نمی‌فروشد شرایط برایش مشخص است. 
 
سال‌های زیادی است که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و فکر می‌کنید چه تأثیری در سینمای ایران داشته و حضور فیلمسازان بزرگ و اول چه تأثیری توانسته در جشنواره بگذارد؟
این فیلم اول من است و اصلا به ساخت فیلم‌های بعدی فکر نمی‌کنم، چون من عاشق فیلمبرداری و حرفه خودم هستم و به قدری برایم انواع دوربین و نورها جذاب است که به کارگردانی فکر نمی‌کنم. همان طور که گفتم هفت بهارنارنج یک کار تجربی است و دوست داشتم تجربه‌ام را در ساخت فیلم محک بزنم. درباره جشنواره هم می‌توانم بگویم همیشه حضور در جشنواره فیلم فجر برای همه فیلمسازان و اهالی هنر وسوسه‌برانگیز است و همه آدم‌ها دلشان می‌خواهد فیلم‌شان در جشنواره حضور داشته‌باشد. به جز این، شرایط اجتماعی و جامعه هم در این زمینه تأثیرگذار است. امیدوارم هفت بهارنارنج به حق واقعی خود در جشنواره، اکران برخط و مردمی به دور از هرگونه حاشیه و قضاوت نادرستی، برسد. این فیلم نه به این دلیل که من آن را ساخته‌ام بلکه به دلیل وجود بازیگران، قصه و عوامل خوب، فیلم شریفی است. 

نسرین بختیاری - گروه فرهنگ

نظر شما