شناسهٔ خبر: 58604316 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۱۲ هفته هیجان‌انگیز با این بازیکنان؛

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

بازیکنان خارجی تیم‌های مدعی لیگ برتر به دلیل سبک بازی و تجربه بالا توانایی تغییر قهرمان لیگ ۲۲ را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر تقریباً بیشتر اهالی فوتبال گمان می‌کردند به دلیل حضور سرمربیان خارجی دارای رزومه همانند ژوزه مورایس، ریکاردو ساپینتو و قربان بردیف در رأس کادر فنی تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی، شاهد یک لیگ جذاب و مهیج باشیم اما طولی نکشید که همه چیز برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت رقم خورد زیرا قربان بردیف از هدایت تراکتور تبریز کناره‌گیری کرد و پس از آن پاکو خمز به عنوان سرمربی روی نیمکت پرشورها قرار گرفت و بازیکنانی که توسط سرمربیان تازه وارد به لیگ برتر ایران آمده بودند با موجی از انتقاد روبه‌رو شدند.

در هر حال تمام خارجی‌های لیگ برتر با هدف بهبود کیفیت فوتبال ایران جذب می‌شوند و بدون تردید عملکرد آن‌ها در سطح متوسط، انتقادات فراوانی را به دنبال خواهد داشت اما نباید از این موضوع غافل شد که سطح عملکرد بازیکنان وابسته به سبک و سیاق مربی است و در همین لیگ برتر موارد زیادی بوده‌اند که در طول دو فصل و در دو تیم عملکردهای متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته‌اند و این مسئله در پست مهاجم و هافبک به وضوح و بیشتر از سایر پست‌های فوتبال دیده می‌شود، بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایلی که سبب ضعف بازیکنان خارجی در خط حمله یا هافبک تیم‌های ایرانی می‌شود تفکرات دفاعی و گاهی ضدفوتبالی است، چراکه مهاجمان و هافبک‌های ایرانی نیز شرایطی بهتر ندارند و ضعف چارچوب‌شناسی یکی از مشکلات ریشه‌دار فوتبال ایران در چند فصل اخیر است.

یورگن لوکادیا؛ این مهاجم مهارنشدنی!

لوکادیا، مهاجم هلندی پرسپولیس تهران از هفته سوم رقابت‌های فصل جاری به این تیم پیوست و تا هفته دهم مسابقات موفق شد شش گل به ثمر برساند و در صدر بهترین گلزنان لیگ برتر قرار بگیرد.

مهاجم هلندی قرمزپوشان از هفته دهم به دلایل مختلف و بدون اطلاع باشگاه پرسپولیس در تمرینات گروهی حاضر نشد و پس از آن به بهانه مرخصی چندروزه به کشور هلند بازگشت و قرارداد خود با شاگردان گل‌محمدی را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد.

با قاطعیت می‌توان گفت کلاس کاری لوکادیا یک سروگردن بالاتر از لیگ برتر ایران بود و بدون تردید اگر این بازیکن در پرسپولیس ماندنی می‌شد می‌توانست راه رسیدن به قهرمانی را برای شاگردان گل‌محمدی هموار کند زیرا آمار و ارقام نشان می‌دهد بالاترین سطح فوتبال ایران سبک و سیاقی تدافعی دارد و میزان گلزنی در آن پایین است، همچنین اگر نگاهی به صدر جدول گلزنان لیگ برتر بیندازیم متوجه می‌شویم اگر چه لوکادیا از هفته دهم ایران را ترک کرده اما تا هفته هجدهم هنوز مهاجمی موفق نشده است از آمار او عبور کند و تنها شهریار مغانلو مهاجم طلایی‌پوشان، محمد عباس‌زاده مهاجم تراکتور تبریز و رضا اسدی هافبک این تیم موفق شده‌اند به همین تعداد گل دست پیدا کنند.

بنابراین چارچوب‌شناسی دقیق لوکادیا و هوش گلزنی این بازیکن می‌توانست در نبردهای حساس عصای دست کادر فنی قرمزپوشان باشد و به نوعی قهرمانی را برای آنها رقم بزند.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

ریکاردو آلوز؛ مهندس پرتغالی تی‌تی‌ها را به کورس رساند!

یکی دیگر از بازیکنان با کیفیت لیگ برتر ایران که توسط قربان بردیف، سرمربی سابق تراکتور در فصل جاری رقابت‌ها به این تیم پیوست ریکاردو آلوز هافبک خلاق و بازی‌ساز پرتغالی است که می‌توان گفت یکی از دلایل موفقیت تراکتور چه در زمان بردیف و چه در زمان پاکو خمس سرمربی کنونی پرشورهای تبریزی محسوب می‌شود زیرا آلوز در ۱۸ بازی موفق شده است ۱۱ پاس گل به ثمر برساند و پاسور بی‌رقیب لیگ برتر باشد، تا اینجای کار تنها فرشاد احمدزاده و مهدی ترابی با پنج پاس گل در جایگاه پس از او قرار دارند. تراکتور در ابتدای فصل روندی نوسانی در پیش گرفته بود و با حضور در انتهای جدول کمتر کسی گمان می‌کرد این تیم موفق شود به کورس مدعیان بازگردد اما تغییر سرمربی و عملکرد بی‌نظیر آلوز سبب شد تی‌تی‌ها خودشان را در جمع تیم‌های بالای جدول قرار بدهند.

بدون تردید یکی دیگر از بازیکنانی که می‌تواند سرنوشت جام قهرمانی را مشخص کند هافبک خلاق تراکتور خواهد بود زیرا لیگ برتر ایران علاوه بر فقر گلزنی با بحران هافبک بازی‌ساز روبه‌رو است و همین فاکتور می‌تواند شاگردان پاکو خمز را از سایر مدعیان چند گام جلو بیندازد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

کوین یامگا؛ برای گل کردن پنالتی‌ها با این بازیکن تماس بگیرید!

کوین یامگا وینگر سرعتی استقلال تهران فصل گذشته با نظر فرهاد مجیدی به این تیم پیوست و پس از جدایی این سرمربی از جمع آبی‌پوشان، سبک بازی یامگا مورد پسند ریکاردو ساپینتو نیز قرار گرفت و همین مسئله سبب شد این سرمربی هم از او در ترکیب ثابت خود استفاده کند.

کوین یامگا از جمله بازیکنانی است که در حملات تیمی نقش مؤثری ایفا می‌کند و به دلیل سرعت و تکنیک بالا توانایی خلق موقعیت و بازی‌سازی برای سایر مهاجمان آبی پوش را دارد که همین موضوع باعث می‌شود او را در زمره خارجی‌های مؤثر لیگ برتر قرار دهیم، همچنین یامگا علاوه بر سرعت‌، تکنیک و خلاقیت یک ویژگی تقریباً منحصربه‌فرد دارد که در دو فصل اخیر نجات‌بخش آبی‌پوشان در رقابت‌های حساس بوده است.

وینگر استقلال تهران مرد اول آبی‌پوشان هنگام ضربات پنالتی محسوب می‌شود و نکته جالب توجه این است که تمام ضربات او تا به اینجای کار درون دروازه رقبا قرار گرفته و هیچ دروازه‌بانی موفق به مهار شوت‌های او از روی نقطه پنالتی نشده است و این فاکتور توانسته است نجات‌بخش شاگردان ساپینتو در رقابت‌های حساس باشد که نمونه بارز آن تقابل استقلال با تراکتور در مرحله یک‌شانزدهم نهایی است.

در این مسابقه اگرچه شاگردان خمز یک بر صفر از حریف خود پیش افتادند اما گلزنی ارسلان مطهری و پنالتی کوین یامگا سبب شد ساپینتو حریف خود را شکست دهد و چیزی که نظر فوتبال‌دوستان را به خود جلب می‌کند این است که در این رقابت داور به دلیل خطای بازیکنان دو تیم، چهار مرتبه اعلام ضربه مجدد پنالتی کرد و هر بار محمدرضا اخباری مغلوب یامگا شد.

به طور کلی کوین یامگا از جمله بازیکنان خارجی محسوب می‌شود که توانایی تغییر سرنوشت لیگ برتر را دارد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

ایگور کاتاتو؛ اسلحه پنهان مورایس برای رقبا؟

ایگور کاتاتو مهاجم ۲۸ ساله و برزیلی سپاهان است که در نقل و انتقالات نیم‌فصل توسط مورایس به خدمت گرفته شد ،‌این بازیکن سابقه بازی در لیگ A و B برزیل را در کارنامه خود دارد و فصل گذشته نیز در ۱۹ بازی موفق به زدن شش گل برای تیم خود شده است.

ایگور در هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر برای اولین بار مقابل گل‌گهر سیرجان از دقیقه ۷۰ وارد زمین مسابقه شد و در همان مدت زمان حضور خود عملکرد مطلوبی را به نمایش گذاشت و بدون تردید اگر تیر دروازه محسن فروزان نبود کاتاتو می‌توانست در اولین بازی با پیراهن طلایی‌پوشان اولین گل خود در لیگ برتر ایران را به ثمر برساند.

سبک بازی ایگور اینگونه نشان داد که این مهاجم برزیلی می‌تواند در ادامه راه اسلحه پنهان مورایس در مقابل رقبا باشد و بعید نیست که زوج او و شهریار مغانلو سبب شکل‌گیری یک خط حمله آتشین در لیگ بیست‌ودوم باشد.

هرچند که به‌غیر از کاتاتو، مانوئل فرناندز نیز از بازیکنان خارجی و تأثیرگذار سپاهان در خط هافبک محسوب می‌شود که برای این گلزنی هم کرده است و بدون تردید اگر مصدومیت گریبانگیر او نشود، می‌تواند با سبک بازی فانتزی و تجربه بالای خود خط هافبک مورایس را بیمه کند تا تیم یکدست این سرمربی حالا که صدرنشین جدول رقابت‌ها شده است با دست پر به سمت کسب جام قهرمانی گام بردارد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

روبرتو تورس؛ خرید لالیگایی جواد نکونام خوش درخشید!

جواد نکونام در بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل دست به خرید روبرتو تورس هافبک ۳۴ ساله اوساسونا زد تا به نوعی با خرید یک بازیکن با تجربه که سابقه بازی در اسپانیا را دارد خط میانی زمین خود را تقویت کرده باشد.

روبرتو تورس اگرچه فصل گذشته یکی از نیمکت‌نشینان تیم خود محسوب می‌شد اما پس از حضور در ایران موفق شد در نخستین بازی با پیراهن فولاد گل تماشایی و سه امتیازی را برابر پرسپولیس به ثمر برساند تا در همان ابتدای کار ثابت کند اگر چه وظیفه بازی در کمربند میانی زمین را دارد اما چارچوب‌شناسی دقیق او می‌تواند سنگربانان تیم حریف را با چالش‌های فراوانی مواجه کند.

در هر حال تورس در دو بازی خود برای فولاد خوزستان عملکرد مطلوبی به جا گذاشته است و بعید نیست که این بازیکن نیز از خارجی‌هایی باشد که توانایی تغییر سرنوشت لیگ برتر را داشته باشد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

لئوناردو پریرا _ شیخ دیاباته؛ مأموریت دشوار خارجی‌های قرمزپوش

پرسپولیس تهران نیز در فصل نقل و انتقالات به دلیل جدایی یورگن لوکادیا برای پر کردن جای خالی مهاجم شش دانگ خود دست به خرید لئوناردو پریرا زد تا در کنار شیخ دیاباته خط آتشین قرمزپوشان در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر باشد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

پریرا اگرچه هنوز برای تیم یحیی گل‌محمدی راهی میدان نشده است و به احتمال فراوان از هفته نوزدهم شاهد حضور این بازیکن در ترکیب قرمزپوشان باشیم اما او فصل گذشته در لیگ چین موفق شده است در ۵۳ بازی ۹ گل به ثمر برساند. در هر حال نباید از این موضوع غافل شد که پرسپولیس تهران از جمله تیم‌هایی محسوب می‌شود که بهترین وینگر و هافبک‌های لیگ برتر را در اختیار دارد و این موضوع می‌تواند سبب درخشش پریرا در خط حمله شود. دیاباته نیز تنها یک گل برای قرمزپوشان به ثمر رسانده است اما بدون تردید اگر او با مصدومیت‌های پی در پی مواجه نشود به همراه پریرا می‌تواند سرنوشت قهرمان را مشخص کند.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

آتش‌های زیر خاکستر را بیشتر بشناسید!

علاوه بر بازیکنان خارجی که تا اینجای فصل از ستاره‌های لیگ برتر به شمار می‌روند عده‌ای دیگر هستند که به نوبه خود عملکرد خوبی ارائه داده‌اند و آن‌ها نیز در ادامه فصل می‌توانند به طور ناگهانی سرنوشت لیگ برتر را تحت تأثیر قرار دهند. بدون تردید گئورگی ولسیانی مدافع اهل گرجستان پرسپولیس در زمره همین افراد قرار می‌گیرد زیرا این بازیکن در پست دفاع میانی بازی می‌کند اما در مسابقات حساس همچون دربی تهران و تقابل قرمزپوشان با نساجی موفق شده است دروازه رقبا را باز کند، در شهرآورد تهران یحیی گل‌محمدی تقریباً در خط حمله کم و کاستی‌هایی داشت و همین مسئله باعث می‌شد بیشتر فوتبال‌دوستان نتیجه این مسابقه را به نفع استقلال ببینند اما بر خلاف تصور عموم هرگاه شاگردان ساپینتو از حریف سنتی خود پیش افتادند، ولسیانی در نقش مهاجم ظاهر شد و در نهایت با دبل او این دیدار با تساوی به پایان رسید، بنابراین می‌توان گفت او هم در ادامه مسیر می‌تواند یکی از عوامل مؤثر کسب قهرمانی برای پرسپولیس باشد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

همچنین رافائل داسیلویرا و عزیزبک آمانوف مدافع و هافبک استقلال می‌توانند تأثیرگذاری فراوانی بر حفظ عنوان قهرمانی آبی‌پوشان داشته باشند، داسیلویرا مدافع بلندقامتی است که همواره به عنوان بازیکن اصلی در ترکیب ریکاردو ساپینتو قرار می‌گیرد و عملکرد مطلوب او باعث شده است دروازه این تیم تا حدودی محفوظ بماند، آمانوف نیز اگرچه بازیکن نیمکت‌نشین استقلال است اما سبک فانتزی بازی او می‌تواند مشکل بازی‌سازی آبی‌پوشان در ادامه فصل را بر طرف کند و به نوعی تأثیرگذاری فراوانی در روند امتیازگیری ساپینتو داشته باشد.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

سپاهان نیز روی نیمکت خود کامسوبا وینگر سرعتی و تکنیکی را در اختیار دارد که هرگاه برای تیم خود راهی میدان شده نقش مؤثری در حملات این تیم ایفا کرده و مدافعان حریف را در محوطه جریمه با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است و به همین دلیل می‌توان گفت این بازیکن نیز توانایی این را دارد که در ادامه برای طلایی‌پوشان مؤثر واقع شود و مسیر قهرمانی را به سمت و سوی اصفهان بکشاند.

به غیر از این، گل‌گهر سیرجان نیز از جمله تیم‌هایی است که بازیکنانی همچون اریک باینما، کی‌روش استنلی و ولسی گومز را در اختیار دارد و اگرچه تا کنون آن‌ها درخشش چندانی نداشته‌اند اما نباید از ضربات سر استنلی که هر دروازه‌بانی را با اما و اگر روبه‌رو می‌کند، غافل شد، نمونه بارز آن گلزنی برابر سپاهان در هفته هجدهم بود که کلین شیت پیام نیازمند را از بین برد؛ به همین دلیل خارجی‌های گل‌گهر نیز می‌توانند در کسب جام قهرمانی توسط امیر قلعه‌نویی مؤثر ظاهر شوند.

سرنوشت قهرمان لیگ در دست خارجی‌ها است؟

نظر شما