شناسهٔ خبر: 58603408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

رئیس سازمان سینمایی:

مردم ما را غافلگیر کردند

در چهارمین روز از چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مهمان تحریریه روزنامه صبا در پردیس سینمایی ملت محل سینمای رسانه‌های جشنواره فجر شد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

در چهارمین روز از چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مهمان تحریریه روزنامه صبا در پردیس سینمایی ملت محل سینمای رسانه‌های جشنواره فجر شد. صبا گفت‌وگویی با رئیس سازمان سینمایی انجام داد که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید.

چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر تا امروز چطور بوده و چه تفاوتی با دوره‌های قبلی داشته است؟
خود شما واقعیات و فراز و نشیب‌های جشنواره امسال را رصد می‌کنید. من هم خبرها را هم به‌صورت حضور میدانی در سالن‌ها و هم از خبرگزاری پیگیری می‌کنم. در مجموع باید خدمت‌تان عرض کنم که با وجود فضایی که قبل از جشنواره شکل گرفته بود و تقریبا 4‌ماه اکثر رسانه‌های خارجی روی این پروژه کار می‌کردند که ما شاهد هیچ حرکت فرهنگی‌ای در ایام دهه فجر نخواهیم بود، تمام اتفاقات روزبه‌روز باشکوه‌تر برگزار می‌شد. تئاتر را دنبال می‌کردم و می‌دیدم که چقدر استقبال خوبی شده و مردم حضور داشتند و آمدند و شاید امسال حضور جمعیت نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود و ما را غافلگیر کرد. در حوزه تجسمی هم همین روال جریان داشت. در حوزه سینما هم شاهد همین حضور پررنگ هستیم. در سالن‌های اکران مردمی، گاهی صد‌درصد سالن و در بعضی دیگر 70 ، 80 درصد سالن پر می‌شود. حتی پیش آمده که سانس فوق‌العاده هم داشته‌ایم.
در بعضی از پردیس‌های سینمایی مردم اعتراضاتی داشتند مبنی بر اینکه نتوانستند بلیت تهیه کنند، در این زمینه اطلاعی دارید؟
ما 2شیوه بلیت‌فروشی داشتیم؛ یک شیوه‌ای که پیش‌فروش اعلام می‌شود و مردم از قبل مراجعه کرده و بلیت خودشان را تهیه می‌کنند؛ شیوه دیگر هم شیوه روز‌فروش است. مقدار کمی هم به این بخش اختصاص داده می‌شود تا مردم بتوانند در روز به گیشه مراجعه کرده و از آنجا بلیت تهیه کنند. خب بله، ظرفیت روز‌فروش 10درصد بیشتر نیست و به همین دلیل ممکن است خیلی‌ها مراجعه کنند و بلیت نباشد و مجبور باشند برگردند.
درباره شیوه‌ اطلاع‌رسانی بخش بین‌الملل جشنواره بگویید... ارزیابی خودتان از این بخش چیست؟
بیش از 500 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. برای بخش‌های مختلف، جام جهان‌نما، سینمای سعادت و سینمای آسیا فیلم انتخاب شد و از یک‌ماه قبل هم فیلم‌های انتخاب‌شده مشخص شدند. ما به‌دلیل فضایی که در رسانه‌های بین‌المللی موجود بود، نام فیلم‌های راه‌یافته را اعلام نکردیم. این مسئله شوخی نیست که 40سال است کشورهای مختلف درصدد تحریم ایران هستند، حالا معمولا به شکل تحریم اقتصادی بوده، اما امسال تحریم فرهنگی جدی‌تر از قبل به آن اضافه شده است. اینها تا ایران در حوزه سینما و یا کلا در هر بخشی از حوزه فرهنگ و هنر به موفقیتی دست پیدا می‌کند، شروع به تخریب می‌کنند، اگر ما اسامی را اعلام می‌کردیم طبیعتا فشارهایی را به فیلمسازها وارد می‌کردند و ما شاهد ریزش می‌بودیم. این فیلم‌هایی که انصراف دادند، پذیرفته بودند که در جشنواره حضور پیدا کنند، اما فشاری که به آنها آورده شد، باعث شد کنار بکشند. براساس وجود این ماجراها سیاستی در سازمان سینمایی شکل گرفت و تبیین شد‌ که ما در هر مرحله‌ای که نیاز است، اطلاعات را به‌صورت قطره‌چکانی در اختیار اصحاب رسانه و مردم بگذاریم.  امسال احتمالا این شکل اطلاعات‌دهی باعث سوءتفاهماتی شده است، اما ما هدف متعالی‌تری را دنبال می‌کنیم و آن این است که جشنواره باشکوه، درست و با سلامت برگزار شود. آمار فیلم‌ها هم به این ترتیب است که، در بخش سینمای سعادت 11فیلم، در بخش سینمای آسیا 11فیلم و بخش جام جهان‌نما هم اعلام شده است. الان میهمان‌های خارجی ما بعضی‌هایشان آمده‌اند و در هتل اقامت دارند. بعضی از داوری‌ها هم آغاز شده است. در روزهای آینده هم بازار فیلم شروع به‌کار می‌کند و میهمانان رسما معرفی خواهند شد.
با تمام این تفاسیر این ماجرا دیر دارد اتفاق می‌افتد و چند روز از جشنواره گذشته و ما هنوز در میلاد، اکران یا معرفی‌ای از فیلم‌های بین‌الملل نداشته‌ایم؟
هرسالی که جشنواره تلفیق شده، ماجرا همین‌گونه بوده است. ما چند روز بیشتر میهمانان خارجی را نداشته‌ایم و 6روز اول جشنواره میهمان‌ها به بازار می‌آمدند و بعد به جشنواره برلین می‌رفتند. باتوجه به اینکه امسال جشنواره برلین عقب افتاده است، ما تصمیم گرفتیم در 6روز پایانی جشنواره در خدمت میهمانان خارجی باشیم و برای نخستین‌بار هر دو اختتامیه را باهم برگزار کنیم.
در بخش سینمای سعادت که گفتید 11فیلم حضور خواهد داشت، شنیده‌ها حاکی از این است که فیلمسازان فیلم خودشان را از جشنواره خارج کرده‌اند و حدود 5 یا 6فیلم باقی مانده است. این ماجرا چه اندازه حقیقت دارد؟
وقتی فیلم‌ها اعلام نشده است، چطور می‌تواند این خبر درست باشد؟! قوانین پذیرش و حضور اثر در جشنواره کاملا مشخص است. در دنیا یا تهیه‌کننده و یا پخش‌کننده فرم حضور در جشنواره را پر می‌کند. وقتی اثر به جشنواره‌ای ارسال می‌شود، یعنی حضور در جشنواره را پذیرفته است. حالا به‌دلیل فشار ‌یا هر چیز دیگری انصراف داده شود بحث دیگری است.



 

نظر شما