شناسهٔ خبر: 58601966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب انجام شد

عفو عزتمندانه

روزنامه جوان

عفو بزرگ محکومان و متهمان در فجر انقلاب، به‌واقع یک عفو انقلابی، عزتمندانه و بی‌سابقه بود. «بی‌سابقه» از دو جهت، هم اینکه چنین گستردگی‌ای در عفو متهمان، سابقه نداشت و هم از آن‌نظر که قرار است سابقه متهمان، پاک شود و آینده آنان بدون پرونده قضایی باشد. عزتمندانه بود از آن‌نظر که امام‌صادق فرمود «العفو زکاة‌الظفر، زکات پیروزی، بخشش خطاکاران است» و این اوج عزت پیروزمندانه است. اما این عفو، انقلابی بود، نه‌فقط از آن‌جهت که در فجر انقلاب بود، بل به این دلیل که همه ملاحظات بروکراتیک و دیپلماتیک را کنار گذاشت و بدون بیم از آزادی خطاکاران و فتنه دوباره خوارج و خارجی‌ها، تصمیم انقلابی و حکیمانه با منش پیامبرانه گرفته شد، همچنان‌که حضرت صادق می‌فرماید: «العفو عند‌القدرة من سنن‌المرسلین و‌المتقین»، بخشش در عین قدرت، روش پیامبران و پرهیزکاران است». عفو دهها‌هزار نفری متهمان و محکومان بدون درج در پرونده، بیش از هرچیز نشان می‌دهد که نظام به ادعای خود درباره فریبکاری و نقشه‌کشی دشمن باور دارد و محکومان اخیر را خطاکارانی می‌داند که در بازی تجزیه‌طلبی و ضد ملی دشمن قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -
با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، مورد عفو و بخشش قرار گرفتند. 
پنجم آذر ماه گذشته بود که رئیس دستگاه قضا در پی پیروزی شورانگیز و بازی غیرتمندانه ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم ملی ولز و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی و تجلی و تبلور روح جمعی و اتحاد و همبستگی ملی، دستور ویژه‌ای را برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی و بازگشت آنان به آغوش گرم خانواده صادر کرد؛ دستوری که بر اساس آن تعداد ۷۰۹ نفر از زندانیان واجد شرایط آزاد شدند. 
دیروز، اما به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب و در پی پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند. اقدامی که بر اساس آن به گفته مسئولان قوه قضائیه، ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان محاکم قضایی مورد عفو وبخشش قرار می‌گیرند و با رأفت اسلامی به آغوش خانواده باز می‌گردند. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در نامه حجت‌الاسلام اژه‌ای به رهبر معظم انقلاب آمده است: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتار‌های نادرست و جرائمی شدند که علاوه بر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریان‌های ضد انقلاب و ضد مردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند. 
رئیس قوه قضائیه در نامه خود نوشته است: کلیات شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان پس از انجام کار‌های کارشناسی و مشورت با مقامات ذی صلاح در دو بخش تهیه شده است. در بخش اول این نامه ضمن اعلام شروط عفو و تخفیف مجازات برای متهمان و محکومان حوادث اخیر تأکید شده است: پرونده متهمان و محکومان درصورت داشتن شرایط مندرج، در هر مرحله‌ای که باشد، مختومه می‌گردد. 
 شرایط عفو و تخفیف متهمان و محکومان
در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر آمده است: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تأسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی. 
در بخش دوم درخواست رئیس قوه قضائیه برای برخورداری محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از عفو و تخفیف در مجازات نیز شرایطی اعلام شده است که از جمله آن‌ها نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی، باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یک سال درصورتی که تا ۲۲ بهمن حداقل یک ماه را تحمل کرده باشند، سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال در صورتی که تا ۲۲ بهمن یک پنجم آن را تحمل کرده باشند، یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا بیست سال مشروط به آنکه تا ۲۲ بهمن حداقل دوسال حبس را تحمل کرده باشند و باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیر عمد است. 
 اعلام شرایط ویژه برای محکومان زن که به حکم قانون، سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را برعهده دارند و برای محکومانی که دارای بیماری صعب‌العلاج یا لاعلاج هستند، محکومان ذکور بالای ۷۰ سال و اناث بالای ۶۰ سال و همچنین برای محکومانی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند، از دیگر مندرجات نامه درخواست عفو و تخفیف مجازات است. 
در نامه رئیس قوه قضائیه چند گروه از شمول این عفو مستثنی شده‌اند که از جمله آن‌ها مرتکبین خرید، فروش و قاچاق سلاح گرم، افراد دارای جرم سرقت و راهزنی، جرائم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای و عمده کالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی، و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی هستند. 
 عفو جوانان بدون ثبت سوء پیشینه
 حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز طی سخنانی در همایش مشترک حمایت اجتماعی و قضایی با اشاره به اِعمال رأفت اسلامی و عفو اخیر صورت گرفته گفت: با پیشنهادی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و با موافقت معظم‌له همراه بود، پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است. 
 قاضی‌القضات گفت: بسیاری از این دستگیرشدگان جوان‌هایی هستند که به محض آنکه متوجه توطئه دشمنان در جریان اغتشاشات اخیر و اقدامات خبیثانه‌ای نظیر آتش‌زدن قرآن و پرچم ایران شدند، برائت جسته و صف خود را از عناصر اصلی اغتشاشات جدا کردند؛ این جوانان به هیچ‌وجه در‌مقابل نظام جمهوری اسلامی نیستند لذا ما نیز با پیشنهاد عفو و مختومه شدن پرونده آن‌ها در هر مرحله‌ای که قرار دارد این فرصت را برای آنان فراهم کردیم تا آینده‌شان به واسط ثبت کیفری، تحت تأثیر قرار نگیرد؛ بدیهی است چنانچه این افراد عفوشده مجدد مرتکب جرم شوند، طبق قانون برخورد سنگین‌تری با آن‌ها خواهد شد.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضایی از همان ابتدا، تفکیک قایل شدن میان معترضان و عناصر اصلی اغتشاشات بود؛ بر همین اساس اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند، اما عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند و یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند در زمره عفوشدگان قرار ندارند. رئیس عدلیه بیان داشت: همچنین سایر زندانیان واجد شرایط نیز که آزادی آن‌ها از زندان برای امنیت مردم مضر نمی‌باشد به موجب عفو اخیر، از زندان آزاد خواهند شد و یا با تخفیف مجازات مواجه می‌شوند. 
 استقبال فعالان دانشجویی و توئیتری
 در پی پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، که به آزادی هزاران نفر از محکومان و متهمان منجر شد، فعالان دانشجویی و توئیتری از این تصمیم مدبرانه توأم با رأفت اسلامی استقبال کردند. 
امیر محمد کولانی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با فارس، گفت: چیزی که رسانه‌های غربی القا می‌کردند این بود که اگر اغتشاشات ادامه نداشته باشد برخورد با محکومان سخت‌تر و شدیدتر خواهد بود، ولی عفو رهبری نشان داد جمهوری اسلامی وجه رأفتی دارد که جوانان کشور را مانند فرزندان خود می‌داند. محمد مهدی نوینی فرد، دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد نیز گفت: این عفو نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی در عین اینکه خط قرمز‌هایی دارد و با اغتشاشگران برخورد می‌کند، با جوانان فریب خورده نیز برخورد رحمانی خواهد داشت. نرجس فرهمندفر، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی نیز در گفتگو با فارس، با اشاره به عفو محکومان حوادث اخیر گفت: بار دیگر شاهد مواجهه پدرانه و هوشمندانه رهبرکبیر انقلاب در برخورد با خاطیان و محکومان و موافقت با عفو و تخفیف مجازات آنان بودیم. این اتفاق اثباتی بر نگاه وسیع ایشان در مقابله با نظرات مخالف است. 
واکنش‌ها به اعلام عفو عمومی متهمان در فضای مجازی با هشتگ عفو پدرانه بسیار گسترده بود. کاربری نوشت: در شرایطی که دشمنان خارجی برای براندازی نظام و تجزیه کشور دندان طمع تیز کردند، انقلاب اسلامی فرزندانش را زیر بال و پر گرفت و با رأفت اسلامی و عفو پدرانه یک بار دیگر همبستگی و همدلی میان مردم و دولت ایجاد شد. دیگری نوشت: عفو پدرانه یعنی بخشیدن افرادی که اگر در هرکجای دنیا یک هزارم این هنجارشکنی‌ها را انجام می‌دادند، زنده ماندنشان شبیه به معجزه بود چه رسد به اینکه در دادگاه عادلانه به وضعیتشان رسیدگی بشود و بعد هم پدرانه بخشیده شوند و برگردند به آغوش گرم خانواده هایشان. کاربر دیگری نوشت: حکمت و رأفت نظام را می‌شود در این عفو مشاهده کرد. نظام در اوج صلابت از خودش رأفت نشان داد و فریب‌خوردگان را به آغوش خانواده برگرداند. همه این‌ها فرزندان ایران هستند و صد البته مقام معظم رهبری در نقش پدر امت کار بسیارحکیمانه‌ای کردند.
 فعال توئیتری دیگر نوشت: وقتی آشوب خیابان جمع شده و ایران اسلامی اقتدارش را باز به رخ کشیده، طبعاً باید از موضع قدرت به پیاده نظامی بنگرد که حالا دربند هستند و موضع قدرت اسلامی هم موضع بخشش و رأفت است. موضع بزرگ‌تری کردن؛ موضع رهبری. مناسبت انتخاب شده برای عفو هم قابل تأمل است، دهه فجر مبارک. 
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس هم از نگاه دیگری به این عفو عمومی پرداخته است: موافقت رهبری با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد. این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است. با اینکه کشور در آرامش است، اینترنشنال و بی‌بی‌سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند، اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما