شناسهٔ خبر: 58601228 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

خواص بی نظیر دیگ سنگی

در گذشته افراد برای طبخ غذا از ظروف سنگی و مسی استفاده می کردند. با گذر زمان متاسفانه دیگ سنگی جای خود را به ظروف تفلون که اغلب سرطان زا است داده است.

صاحب‌خبر -

امروزه انواع ظروف سرطان زا ، جای ظروف سنگی پرخاصیت را گرفته است . ظروف تفلون ، ظروف آلومینیمی و ظروف شیشه ای ، ظروف لعابی و ظروف سرامیکی . این ظروف غیر سنگی علاوه بر آن که باعث انواع سرطان ها می شوند و به مرور قسمتی از بدنه ی این ظروف وارد غذا و بدن ما شده ، تاثیر بسیار بدی هم بر مواد غذایی که در آن طبخ می شوند می گذارد . این ظروف ، بافت و ساختار غذا را تغییر می دهد. ( یکی از دلایل این تغییر، سرعت بالای داغ شدن این ظروف است. بافت و عناصر معدنی ماده ی غذایی نمیتوانند خود را با این سرعت بالا هماهنگ کنند. در نتیجه ساختار غذا که قرار است برای بدن فایده داشته باشد، به مرور تبدیل به سم و سرطان می شود ) . به نحوی که متوجه می کنید غذاهایی که در این ظروف پخته شده، به هیچ عنوان طعم و مزه ی غذاهای قدیم و مادربزرگ پز را که در دیزی سنگی و ظرف سنگی طبخ می شد، ندارد . با ما همراه باشید تا با خواص دیگ سنگی آشنا شویم .

مزایای دیگ سنگی برای سلامتی بدن

دیزی های سنگی سالم ترین ظروف ارگانیک از دیدگاه طب سنتی هستند. انسان از خاک است اگر ظرف از سنگ باشد سنخیت دارد و آرامش دهنده است لذا بهترین ظرف غذا ظروف سنگی است. اما زودپزها و ظروف تفلن همچنین ظروف آلومینیومی بیماری زا و گاها سرطان آور است .

آزاد شدن املاح مفید موجود در این قابلمه‌های سنگی، به مرور زمان و بتدریج سبب تأمین مواد مورد نیاز بدن و خوش طعم شدن فوق‌العاده غذا می‌شود.

ظرف‌های آلومینیومی سبب بروز آلزایمر و پوکی استخوان می‌شوند و عامل ایجاد زخم معده، کولیت، خشکی دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان می‌شوند. در مقابل این ظرف‌های مضر، استفاده از ظرف‌های سنگی سبب آزاد شدن آهن و مواد معدنی در بدن می‌شود که برای خون سازی، شادی و نشاط در بدن مورد نیاز است.

ظروف سنگی به خاطر خاصیت مغناطیسی که دارند، سبب تأمین آهن مورد نیاز بدن می‌شوند.

ظروف سنگی غنی از آهن و منیزیم هستند و برای بدن بسیار مفید اند. این سنگ قابلیت مطلوبی در انتقال و مقاومت در برابر حرارت داشته و ظرف‌های ساخته شده و سنگ هایی که با آن دیگ ساخته می شود، کاملاً طبیعی بوده و قابلیت تراش و چکش خوری فراوانی دارد.

هیچ‌گونه پوشش شیمیایی و غیر طبیعی داخل آن وجود ندارد تا از بیمار شدن و سرطان و… بیمناک باشیم.

جالب است که درون هرکاره معمولا خط و خش هم نمی‌افتد.

دیزی سنگی چیست؟

هَرَکارِه یا دیزی سنگی دیگ یا قابلمه از جنس سنگی معدنی به نام سرپانتین (Serpantine) (این سنگ معمولا در خراسان پیدا می شود) است که از آن به دلیل ضربه پذیر بودن و جنس نرم هم در ساخت تزیینات سنگی و هم ظروف سنگی و دیزی سنگی استفاده می شود و چون مقابل آتش مقاوم است، به دلیل پخت ملایم در ظرف سنگی، غذا را لذیذتر می کند و باعث می شود تمام مواد معدنی مورد نیاز را از قابلمه سنگی به غذا منتقل کند.

ظروف سنگی از دیرباز برای پخت و پز مناسب ترین ظروف بودند و همچنین آبگوشت و دیزی های پخته شده نیز در این ظروف واقعا خوشمزه هستند. اگر دیزی سنگی میل کرده باشید حتما این مطلب را تصدیق خواهید کرد.

خواص بی نظیر دیگ سنگی

انواع ظروف سنگی

ظرف های سنگی یا هرکاره در انواع گوناگونی از ظروف مثل: دیگ سنگی، ست فنجان و نعلبکی، لیوان دمنوش، ماهیتابه سنگی، لیوان سنگی، قوری سنگی و… تولید و عرضه می شود.

نقش ظروف سنگی در درمان کمبود آهن چیست؟

وجود فراوان آهن و منیزیم در ظروف سنگی از جمله ویژگی های ظروف سنگی  به شمار می آید، که آهن و منیزیم موجود در این ظروف از کمبود آهن جلوگیری و حتی در درمان کمبود آهن تاثیر گذار است.

کمبود آهن سبب پیدایش انواع بیماری ها در بدن انسان می شود.

مهمتر از آن خاصیت مغناطیسی دیگ های سنگی است که باعث رفع کم خونی بزرگسالان و پیشگیری از کم خونی کودکان می شود.

مطابق شواهد برخی اشخاص برای درمان کمبود آهن از نعل اسب و یا ملاقه های فلزی در غذاها استفاده می کنند که ریشه علمی ندارد.

استفاده از نعل اسب یا ملاقه های فلزی خرافات هستند، حتی این کار امکان دارد بهداشت و سلامت خانواده را به خطر بیندازد. بهتر است که دلیل کم خونی را با معاینات پزشکی جویا و آنگاه اقدام به درمان آن کنیم.

ولی فواید ظروف سنگی در برطرف کردن کمبود آهن پایه و اساس علمی دارد و به وسیله محققان به اثبات رسیده است و سبب افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیدایش بیماری ها می شود.

خواص بی نظیر دیگ سنگی

سخن پایانی

طبخ غذاهایی مانند آبگوشت، خورشت و آش در ظرف دیزی از دیرینه ای کهن حکایت دارد. ظروفی که ممکن است آماده شدن غذا در آن کمی طول بکشد اما ارزش غذایی آن حفظ می شود و طعم و عطر یک غذای اصیل را برایتان به همراه خواهد داشت.

ظروف سنگی بهترین گزینه برای پخت و پر در تعطیلات آخر هفته شما هستند، بنابراین اگر هوس دیزی و آبگوشت کردید روی دیزی پز های سنگی حساب ویژه باز کنید که حتما مزه اش زیر دندانتان خواهد ماند. مهم ترین ویژگی این ظروف عبارتست از حفظ خاصیت و ارزش مواد غذایی، پخت کامل مواد غذایی و طعم بی نظیر غذا در این ظروف.

نظر شما