شناسهٔ خبر: 58597678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بومی سازی ۸۰ درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حدود ۹۹ کاتالیست در صنعت پتروشیمی داریم که تا به حال حدود ۸۰ عدد از این کاتالیست‌ها بومی سازی شده است و باقیمانده راه را هم تا پایان این دولت بومی سازی می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد با موضوع عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واحد‌های پایین دستی میزبان آقای مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

سوال: در خبر‌ها داشتیم که امروز از سه کاتالیست بومی سازی شده رونمایی شده کاتالیست‌هایی که به کمک صنعت پتروشیمی می‌آیند تا از خروج ارز جلوگیری شود امروز بحث مان در میز اقتصاد به طور کلی اختصاص دارد به جایگاه صنعت پتروشیمی در کشورمان، چقدر توانستیم در این صنعت پیشرفت کنیم و برنامه هایمان برای این که عمر ساخت داخل مان را بومی سازی را بیشتر کنیم چی هست. در مورد مباحث شرکت‌های دانش بنیان، جایگاه صنعت پتروشیمی که عرض کردم، پارک هاص تخصصی و کاتالیست‌هایی که خیلی اهمیت دارد صحبت می‌کنیم. آقای شاه میرزایی از همین کاتالیست‌ها شروع کنیم که امروز رونمایی داشتید چقدر به صنعت پتروشیمی ما کمک می‌کند و مشخصا چه اقدامی صورت گرفته است.                                                                                                                                

سوال: آقای شاه میرزایی در خصوص رونمایی که امروز داشتید بفرمایید.                                                            

 شاه میرزایی: ما در سال دانش بنیان اولین نمایشگاه کاتالیست را همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی و به طور کلی صنایع نفت، گاز و حتی کاتالیست ساز‌های حوزه‌ی فولادی و سرامیکی هم دعوت شده بودند در شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم سمیناری داشتیم که کاتالیست ساز‌ها ارائه داشتند و همین الان که من خدمت شما هستم گروه‌های کاری و پنل‌های تخصصی در حال اجراست. همزمان هم نمایشگاه کاتالیست ساز‌هایی که تولیدات خودشان را در نمایشگاه عرضه کردند و به نمایش گذاشتند؛ لذا جا داشت که این محصول راهبردی برای توسعه صنعت پتروشیمی میزبانی اش را شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام بدهد و از همه ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کنیم در حاشیه‌ی آن از سه تا از محصولات مهم و قرارداد‌هایی که میان شرکت پژوهش فناوری متقاضیان آن شرکت‌هایی که قرار است در آینده مثل شرکت لورچ که امروز آمد قرارداد محصول را با شرکت پژوهش فناوری منعقد کرد، بنابراین از همه‌ی سرمایه گذاران و مجریان طرح‌های داخل کشور دعوت می‌کنم که توجه شان را دیگر به ساخت داخل توجه داشته باشند به کاتالیست ایرانی و دانش فنی‌هایی که تاکنون ایرانی شده و از طرفی ضرورت حرکت به سمت زنجیره ارزش و تکمیل آن زنجیره نیاز ما را بیش از پیش به کاتالیست ایرانی، کالا و تجهیزات ایرانی و همین طور دانش فنی یا اصطلاح لاتین آن لایسنس هست که توجه همه را جلب می‌کند و، چون سال دانش بنیان بود جا داشت که ما یک چنین نمایشگاه راهبردی را تشکیل بدهیم و امیدوارم که کمکی به ما کند در ارتقاء سطح دانش و فناوری دانشگاه و مراکز پژوهشی.

سوال: این کاتالیست‌ها که اگر قدری بخواهید برای بینندگان باز کنید که چقدر اهمیت دارند در صنعت پتروشیمی که امروز صحبتش را می‌کنیم و چقدر ارزشمند هستند؟                                                                                       

شاه میرزایی: از آنجایی که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و به طور کلی در صنعت پتروشیمی شما فرآیندهایت فرآیند‌های شیمیایی است نه فرآیند‌های فیزیکی؛ بنابراین در یک فرآیند شیمیایی برای این که مولکول‌ها از یک حالتی به حالت دیگر تبدیل بشوند نیاز به کاتالیست و یا شرایط فرآیندی، دمایی و شرایط خاص فرآیندی دارد که عمدتا در صنعت پتروشیمی کاتالیست‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کنند. یعنی شما وقتی محصول صنایع نفت و گاز یعنی گاز را بعنوان ماده خام وارد مجتمع پتروشیمی می‌کنید برای این که از سوی دیگر آمونیاک و یا متانول را برداشت کنید نیاز دارد که علاوه بر شرایط فرآیندی کاتالیست بعنوان ماده ضروری این فرآیند حساب می‌شود که در راکتور‌ها کاتالیست‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کنند؛ بنابراین اگر کاتالیست را از صنعت بگیریم عملا ما چیزی بعنوان صنعت و صنعت پتروشیمی نداریم.

سوال: چقدر الان جلوگیری کردید از خروج ارز با این بومی سازی هاییکه انجام دادید؟
شاه میرزایی: خوشبختانه در سال گذشته روز پتروشیمی یعنی در ۸ دیماه سال ۱۴۰۰ قرار ما با شرکت پژوهش فناوری و شرکایشان این بود که تا پایان این دولت همه کاتالیست‌های صنعت نفت را بتوانیم بومی سازی کنیم که برابر برنامه سند جامع کاتالیست یعنی همه کاتالیست ساز‌ها برنامه‌ای که باید به ایشان داده می‌شد این را آماده کردیم در نمایشگاه ایران پلاست در اوایل مهرماه سال جاری، سند جامع کاتالیست آماده شد، امضا شد، هم عزم شدند همه کاتالیست ساز‌ها با شرکت پژوهش فناوری که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌ها بومی شود.

سوال: الان چقدرش بومی است؟
شاه میرزایی: مستحضرید که حدود ۹۹ تا کاتالیست، جاذب و یا آغازگر را ما در صنعت پتروشیمی داریم که تعداد معدودی از آن برای صنعت پالایش است و عمده این‌ها برای صنایع پتروشیمی است؛ بنابراین تا به الان به ضرس قاطع می‌توانیم حدود بالغ بر ۸۰ تا از این کاتالیست‌ها بومی سازی شده است و ما مصمم هستیم که باقیمانده راه را هم تا پایان این دو سال، تا پایان این دولت بتوانیم طی کنیم.

سوال: ارزش ارزی اش چقدر است؟
شاه میرزایی: سالیانه ما حدود دو میلیارد دلار مصرف کاتالیست داخل کشور در صنایع گوناگون پتروشیمی، پالایش و بعضا فولادی است. یک رقمی بسته به قیمت‌های جهانی رقمی به دو میلیارد دلار است که ما در حال حاضر توانستیم از لحاظ قیمتی بعضی از کاتالیست‌هایی که وابسته هستیم قیمتش بالاست، اما از لحاظ تناژ بالغ بر ۹۰ درصد تناژ نیاز کاتالیستی کشور خوشبختانه بومی سازی شده به ویژه در سال گذشته که اهتمام ویژه کاتالیست ساز‌ها و صنعت پتروشیمی روی این متمرکز شد بحمدالله توفیقات خیلی خوبی عاید شده است.

سوال: این ۹۰ درصد به لحاظ ریالی بخواهیم بحث کنیم چقدر می‌شود؟
شاه میرزایی: از لحاظ ریالی حدود ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین بکنیم، چون بعضی از کاتالیست‌هایی که ارزان‌تر است خوشبختانه در گذشته آن‌هایی که تناژ بالا دارند و در بعضی از صنایع مثل صنایع بالادست پتروشیمی مصرف انبوه دارد و در صنایع پالایشی در داخل بومی سازی شده است.

سوال: فرمودید به لحاظ ریالی ۶۰ درصد آن دو میلیاردی که فرمودید؟
شاه میرزایی: حدودا بالغ بر یک و دو دهم.

سوال: یک و دو دهم میلیارد دلار شما بومی سازی صورت گرفته و صرفا چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات داریم.
شاه میرزایی: به فضل خدا در تلاشیم که بتوانیم از لحاظ قیمتی هم کاتالیست‌های گران قیمت را بتوانیم در داخل تولید کنیم.

سوال: برنامه تان تا چه سالی است؟
شاه میرزایی: تا پایان دولت سیزدهم هم عهد شدیم همه کاتالیست ساز‌های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان که بتوانیم برای همیشه تاریخ مسئله کاتالیست را از روی میز صنعت پتروشیمی، پالایش و بخش‌های دیگر انشاالله حذف شود و رفع شود.

سوال: این برنامه‌ای که می‌فرمایید جزئی ترش را هم می‌توانید بفرمایید:
شاه میرزایی: در سند جامع کاتالیست جزئیات این آمده که در اختیار کاتالیست ساز‌ها قرار گرفته و جزئیاتش را آقایان در برنامه شان است.

"پخش گزارش "
سوال: ما الان جایگاه صنعت پتروشیمی مان چقدر تغییر کرده و چقدر ارتقاء دادیم و چقدر برنامه هست که بیشتر بتوانیم بها بدهیم و زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و ارزش افزوده مان را ارتقا بدهیم؟
شاه میرزایی: سوال بسیار خوبی است، چرا که مناسبتش همین ایام الله دهه فجر است و در آستانه چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، جا دارد که ما به این صنعت راهبردی و فوق تخصصی هم نگاهی داشته باشیم.‌
می‌دانید ما حدود ۱۱۵ سال قبل اولین چاه نفت در مناطق جنوبی کشور جوشش کرد، ولی پنجاه و نهمین سال تاسیس صنعت پتروشیمی را در کشور سپری می‌کنیم. یعنی حدود ۶۰ سال عقب ماندگی از پیدایش نفت تا زمانی که اولین کارخانه شیمیایی در داخل کشور پایه گذاری شد در مرودشت شیراز، زمان گذشت و ما باید این عقب ماندگی را در انقلاب اسلامی در زمان استقلال سیاسی – اقتصادی و صنعتی کشور بایستی جبران می‌کردیم. برای همین مثل عرصه‌های دیگر من جا دارد که از همه جوان‌ها، متخصصان و دانشگاهیان دعوت کنم به این موضوع توجه خاص داشته باشند. در روز پیروزی انقلاب، آن مستنداتی که موجود است حدود یک و نیم میلیون تن ما تولید صنعت پتروشیمی را داشتیم یعنی عملکرد قریب به یک و نیم میلیون تن در سال بوده است؛ و حدود ۶ تا مجتمع را داشتیم و تعدادی از واحد‌هایی هم در حال اجرا بود که متوقف شد با مخصوصا اوایل انقلاب که با رویداد جنگ، عملا جنگ تحمیلی که آغاز شد همین طوری متوقف بود تا این که بعد از جنگ و بعد از شروع بازسازی‌ها حوزه صنعت پتروشیمی هم در خط مقدم توسعه قرار گرفت و امروز که ما با همدیگر صحبت می‌کنیم آن ۶ تا مجتمع حدود ۷۰ تا مجتمع تولیدی هستند که سه تا از این مجتمع‌ها، مجتمع‌های زیرساختی هستند یعنی خدمات جانبی، آب، برق و بخار می‌دهند اصطلاحا می‌گوییم یوتیلیتی و سایر مجتمع‌های ما مجتمع‌های تولیدی هستند که ۲۱ مجتمع مان در منطقه ماهشهر، ۲۱ مجتمع در منطقه عسلویه و سایر مجتمع‌های دیگر در نقاط مختلف کشور سرتاسر کشورما امروز شده کارزار و باصطلاح مناطق پتروشیمی به ویژه خط اتیلن غرب کشور، یعنی ما یک ...

سوال: به طور کلی الان چقدر میزان تولیدمان شده است؟
شاه میرزایی: امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ما ۹۱-۹۲ میلیون است که تا پایان سال طرح‌هایی که در حال نهایی سازی و آماده بهره برداری آن‌ها را جشن خواهیم گرفت تا پایان سال به ۹۴ میلیون تن دست خواهیم یافت یعنی ظر فیت نصب شده کشور ما در حوزه صنعت پتروشیمی ۹۴ میلیون تن می‌شود.

سوال: تا پایان امسال چند تا طرح افتتاح خواهد شد؟
شاه میرزایی: ۶ تا طرح آماده کردیم که باصطلاح عیدی و در ایام ماه رجب، اعیاد ماه رجب و شعبان به ساحت ملت پیشکش خواهد شد.

سوال: کجاست و چه طرح‌هایی هست؟
شاه میرزایی: طرح‌هایی که آماده کردیم در منطقه ماهشهر و در منطقه عسلویه است هم واحد‌های بالادست دارد و هم واحد‌های پایین دست که یکی پس از دیگری وقتی به بهره برداری رسید به اطلاع ملت خواهد رسید، یک طرح هم در منطقه اردبیل داریم که تلاش شده که آنجا زنجیره را از آغاز تا پایان یعنی از گاز که وارد مجتمع می‌شود تا محصول نهایی که حوزه صنعت هست محصول نهایی هم تولید شود، این‌ها مجموعه تولید صنعت پتروشیمی ماست البته برنامه‌ی توسعه‌ای که برای این صنعت داریم بسیار بسیار برنامه‌ی بزرگ، خیره کننده‌ای خواهد بود که برای دانشمندان ...

سوال: برنامه سال آینده تان است؟
شاه میرزایی: برنامه ۵ ساله بعدی ماست یعنی در برنامه شکوفایی هفتم کشور ما و در برنامه شکوفایی هشتم ما طرح‌های جدیدی را خواهیم داد که در برنامه‌ی هفتم توسعه رقم فعلی که نزدیک به ۹۰ میلیون تن هست به نزدیک به ۱۴۰ میلیون تن دست خواهیم یافت. البته تا پایان برنامه هفتم است.

سوال: برای سال اول که یک سال اینده باشد تا پایان سال آینده چقدر ...
شاه میرزایی: این برنامه تا پایان سال آینده ما به مرز صد میلیون تن دست خواهیم یافت

سوال: با افتتاح چند طرح برای سال آینده؟
شاه میرزایی: ۶ تا طرح امسال خواهد بود، حدود ۷ تا با چند تا از خرده طرح‌هایی که داریم مجموعا حدود ۷ تا طرح هم در سال آینده خواهیم داشت که انشاالله ما را به صد میلیون تن نزدیک خواهد کرد.

سوال: این ۹۲ میلیون تنی که الان می‌فرمایید نصب شد ه و داریم تولید می‌کنیم ارزآوری اش برای کشور چقدر است؟
شاه میرزایی: سال گذشته سال بسیار خوبی را داشتیم با این که برنامه‌ها به ما می‌گفت حدود ۶ و نیم میلیارد دلار فروش و صادرات ما خواهد بود، ولی بحمدالله با تلاش و همتی که در سال گذشته انجام شد توسط متخصصان و حمایتی که دولت سیزدهم انجام داد و تدبیری که شد خوشبختانه ما مجموعا در مرز ۱۵ میلیارد دلار را ثبت کردیم یعنی حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی بود که ۱۲ و ۷ دهم آن به سامانه نیما عرضه شد مابقی هم برای خرید کالا و تجهیزات و محصولات شیمیایی که نیازمند این صنعت است و هنوز ما وابسته هستیم مصروف برای آن شد.

سوال: این برای چه دوره‌ای است؟
شاه میرزایی: کل سال قبل، امسال پیش بینی می‌کنیم که این رقم به حدود ۱۷-۱۸ میلیارد دلار برسد، چون نوسانات قیمت جهانی روی ارز آوری آن تاثیر می‌گذارد.

سوال: تا به الان آمار ده ماهه را اگر به ما بدهید؟
شاه میرزایی: تا به الان خوشبختانه ما مرز ۱۵ میلیارد دلار را رد کردیم.

سوال: چقدرش عرضه شده به نیما؟
شاه میرزایی: که از این حدود ۱۳ و خورده‌ای میلیارد دلار آن به نیما عرضه شده است

سوال: مابقی آن هم که پیش بینی شماست که تا پایان سال اتفاق بیفتد.
شاه میرزایی: مابقی اش هم سرمایه در گردشی است که تا زمانی که برگردد ارز مان و یا سایر کالا‌ها و مواد شیمیایی لازم باشد این راتامین کنیم.

سوال: در برنامه‌های توسعه‌ای که به آن اشاره کردید در فرمایشات شما تکمیل خط لوله تیلن غرب بود آن را هم می‌فرمایید که در چه مرحله‌ای هستیم.
شاه میرزایی: خط اتیلن غرب که باید گفت شاهکار نیرو‌های معتقد و متخصص نظام هست و در دوره‌ی دولت نهم بیشترین تلاش برای شکوفایی آن انجام شد، بحمدالله این طرح در وزارتخانه در زمان وزارت جناب آقای دکتر میرکاظمی و مرحوم رستم قاسمی در دستور کار به جد قرار گرفت و بیشترین تلاش را در آن دوره داشتیم. بحمدالله این خط از منطقه‌ی عسلویه که باصطلاح آغاز می‌شود تا استان آذربایجان شرقی در تبریز به پتروشیمی تبریز انتهای آن است و در مسیری که این مسیر طولانی را طی می‌کند استان‌های مختلف را در می‌نوردد و مجتمع‌هایی مثل مجتمع گچساران که به زودی وارد مدار تولید خواهد شد در ماه‌های آینده، همین طور در ادامه مسیر می‌آید در منطقه ماهشهر برخی گیرنده هستند، برخی دهنده و همین طور استان لرستان در استان ایلام، در استان کردستان، در استان زنجان و همدان در آینده واحد‌هایی که متصل نیستند این‌ها متصل می‌شوند و در استان آذربایجان غربی، در میاندوآب و در استان آذربایجان شرقی ...

سوال: این ماه‌های آینده که می‌فرمایید می‌شود مشخص‌تر بفرمایید؟
شاه میرزایی: ما از منطقه سیاهمکان تا گچساران یکی از انشعاب‌های ما است. منطقه سیاهمکان در جنوب و منطقه گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد که در واقع اولفین گچساران را متصل می‌کند به خط اتیلن غرب که در حال انجام هست و بزودی این خط پیش بینی شده که تا اواسط اسفند یا اواخر بهمن ماه اجرای خط تمام می‌شود و برخی اقدامات تکمیلی در اسفندماه خواهد بود. در ارتباط با آن شاخه است. بعضی از مجتمع‌های ما، چون هنوز اجرا نشدند انشعاب طبیعی است که منتظر اجرای آن است که ما مثلا در خط اتیلن تحت عنوان خط اتیلن دنا بعضی از مجتمع‌های آن وارد مدار نشدند بنابراین بسته به این که مجتمع‌ها در آینده که می‌آیند وارد مدار می‌شوند و ضرورت ایفا می‌کند، انشعابات خط اتیلن غرب به آن‌ها وصل می‌شود. خط در واقع در حال حاضر از نقطه ابتدایی تا نقطه انتهایش مشخص و اجرا شده است و در مدار هست یعنی از عسلویه مجتمع کاویان تا مجتمع تبریز همه این خط در مدار است، منتها انشعاب‌های آن بسته به این که مجتمع‌های فرعی وقتی که می‌آیند وارد مدار تولید می‌شوند زمانی که مجتمع‌ها به ۴۰-۵۰ درصد پیشرفت برسند ما شروع می‌کنیم خط را اجرا کردن که همزمان با بهره برداری از آن مجتمع خط، هم متصل شود به ...

سوال: اگر بخواهیم درصدی نگاه کنیم چند درصدش آماده است؟
شاه میرزایی: خط اتیلن غرب به معنای واقعی صد در صدش آماده شده است انشعاب‌های آن یعنی خط اصلی. شاخه خط اصلی فقط شاخه هاست که بعضی از مجتمع‌ها ممکن است بازنگری شود و اجرا نشود، وقتی اجرا نشود بنابراین الان ما نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم بنابراین خط را باید بگوییم خطی که نقطه آغازین آن در عسلویه و انتهایش در مجتمع تبریز هست تمام صد در صد انجام شده است.

سوال: این بازنگری که می‌فرمایید چه زمانی انجام خواهد شد؟
شاه میرزایی: بازنگری، مجوز‌هایی که سرمایه گذار نداشته باشد به هر دلیل این‌ها نتوانند تامین سرمایه کنند بنابراین در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ما تعارفی با کسی نداریم آن‌ها را غربالگری می‌کنیم و مجوز‌ها و موافقت‌های اصولی به کسانی واگذار می‌شود که اهلیت مالی داشته باشند و تخصصی و اراده بر انجام داشته باشند.

سوال: پایان این اتفاق چه زمانی خواهد بود؟
شاه میرزایی: در حال اجراست همین الان در حال جریان است، یعنی بسیاری از مجوز‌هایی که در گذشته‌های دور بعضی از مجوز‌ها سالیان قبل، یک دهه قبل داده شده بود، اراده‌ای که الان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد این است که این طرح‌ها را تعیین تکلیف کند و کسانی که صاحب مجوز هستند برای اجرا باید در این کارزار آماده شوند، در غیر این صورت شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوز‌های آن‌ها را لغو می‌کند.

سوال: برای این یک بازه زمانی تعیین کردید؟ که بررسی بکنید مثلا این شرکت صلاحیت و توانایی دارد یا خیر؟ بررسی تان چقدر قرار است طول بکشد که بعد از آن بازنگری‌ها صورت بگیرد و بعد بروید سراغ کار عملیاتی؟
شاه میرزایی: سوالتان خیلی سوال ریز و جزئی و فنی است، بنابراین من ناچارم گرچه به مذاق خیلی از سرمایه گذاران ما خوش نمی‌آید؛ تا قبل از ۳۰ درصد اعلام می‌کنیم اگر سرمایه گذاران عزیز ما به موقع و مطابق برنامه‌هایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی توقع دارد پیشرفت نداشته باشند، عملا در مرز ابطال مجوز قرار می‌گیرند؛ بنابراین تقاضا داریم که اجرای طرح‌های پتروشیمی را جدی بگیرند، اگر ما زمین می‌دهیم، موافقت اصولی برای ایشان صادر می‌شود، و یا برای آن‌ها خوراکی تخصیص داده می‌شود در اجرا هم باید آن‌ها جدی باشند، در غیر این صورت شرکت ملی صنایع پتروشیمی همانطور که تاکنون در این یک سال و نیم بازنگری جدی داشته است، در آینده هم کسانی که بخواهند همزمان با اجرای طرح‌های پتروشیمی احتمالا کار‌های دیگر انجام بدهند به آن‌ها داریم اعلام می‌کنیم که باید تمام توانشان را بیاورند که برای این که این طرح‌ها را به سر و سامان برسانیم.

سوال: در این یک سال و نیم که بازنگری‌ها را صورت می‌دادید به اتفاقی هم برخوردید؟
شاه میرزایی: ۱۴ تا از طرح‌هایی که آماده بودند و شخصیت‌هایی که مجوز گرفته بودند، مجوز آن‌ها لغو شده و به ایشان اعلام کردیم به جای آن اشخاصی که صاحب صلاحیت بودند آمدند اعلام همکاری کردند و برای آن‌ها زمینه برای کار و تلاش مهیا شده است.

سوال: این روند را یک کم کند نمی‌کند؟ با این دست فرمونی که داریم می‌رویم؟ برنامه ریزی شما برای بازه زمانی اش مشخص است که چه زمانی است و حد نهایی این که شروع کنند، این طور که هر شرکتی بیاید ده درصد کار را جلو ببرد و بعد برود شرکت بعدی، به نظر می‌رسد که یک کم زمان بر بشود این اتفاق.
شاه میرزایی: طرح‌های پتروشیمی، تماما بخش خصوصی اجرا می‌کند، معنی اش این نیست که اگر یک پروژه‌ای ۴۰ درصد پیش رفت نفر بعدی بیاید ۶۰ درصد بعدی را ادامه بدهد وقتی ما اعلام می‌کنیم طرح‌های برنامه هفتم اهتمام ما بر این است که سرمایه گذار باید حرکت کند، البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همه ظرفیت‌هایی که فراهم شده اهتمام بر این است که صاحب مجوز را حرکت بدهیم و طرح‌ها به سر و سامان برسد که تا به الان این طور بوده مگر کسانی که تحرکی نداشتند و یا اگر منابعی داشتند منابع خودشان را برای جهات دیگر به کار گرفتند، لکن برنامه‌های هفتم با سرعت در حال اجراست، برنامه‌های توسعه‌ی شکوفایی هشتم توسعه صنعت پتروشیمی هم، آن‌ها هم خوشبختانه در حال اجراست به طوری که برنامه‌های شکوفایی هفتم ما حدودا ۳۴ درصد مجموع، میانگین، آنهم بعضی کمترند، بعضی جلوترند ۳۴-۳۵ درصددر حال اجراست و پیشرفت است.

سوال: آخرین سوال این است که یکی از بحث‌هایی که می‌شد ساختن پارک‌های تخصصی پتروشیمی بود آن‌ها به کجا رسید و الان در چه مرحله‌ای هستیم؟
شاه میرزایی: در حال حاضر مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خوشبختانه با وزارت صمت ابتکار عملی که انجام شد تفاهم نامه‌ای میان ما و وزارت صمت و خوشبختانه معاونت مربوطه در وزارت صمت با مدیریت مربوطه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، استان به استان پیگیری می‌کنند و واحد‌های صنعتی که با ظرفیت خالی فعالیت می‌کنند آن واحد‌های صنعتی را در حال حاضر به ظرفیت می‌رسانند که خوراکشان تامین شود، از طرفی در بعضی از مناطق کمتر برخوردار و در بعضی از مناطق شرقی کشور که شرایط اقلیمی اقتضا می‌کند، پارک‌های شیمیایی را که پارک‌های زنجیره‌ی ارزش و تکمیلی هست انجام می‌شود.

سوال: یک نکته هم سر تامین خوراکشان هم بود آن‌ها قرار بود تضمین شود، الان در بورس می‌رود. به چه صورت انجام می‌شود؟
شاه میرزایی: این جمله را تمام کنم، در نوار ساحلی کشور هم خوشبختانه تعدادی از این پارک‌ها مهیا شده که هلدینگ خلیج فارس قرار شد که این موضوع را پیگیری کند. در ارتباط با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس هم مستحضرید که تمامی محصولات برابر ابلاغیه‌ای که وزارت صمت و سازمان بورس داشتند، تمامی محصولات پتروشیمی در بورس ابتدا عرضه می‌شود و مازاد آن به مقاصد صادراتی هدایت می‌شود.

نظر شما