شناسهٔ خبر: 58583548 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بورس به روند صعودی برمی‌گردد؟

ترس از ریزش شاخص در بین سهامداران باعث شده سهامداران همگی در صف فروش بنشینند تا از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند و این در حالی است که همچنان کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار ارزندگی خود را دارد. علاوه بر اینکه با افزایش قیمت دلار، سهام صادراتی بازار نیز ارزنده‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که بورس تا اواخر دی‌ماه روند صعودی به خود گرفته بود، از ابتدای بهمن‌ماه این روند معکوس شد و شاخص کل بورس شروع به ریزش کرد. دستگاه‌های اجرایی این روزها درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا اختلافاتی دارند که همین موضوع یکی از عوامل اصلی ریزش بورس بوده است.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس بیش از سه درصد افت داشت. این درحالی است که شاخص کل هم وزن نیز بیش از ۱۴ هزار واحد کاهش داشته و بازدهی آن منفی ۴.۹ درصد بوده است. در حالی که ارزش معاملات در اولین هفته بهمن ماه بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان بود، ارزش معاملات هفته گذشته فقط ۳۸ هزار و ۸۳۲ میلیاردتومان بود که نشان دهنده افت ۳۶ درصدی ارزش معاملات است.

علاوه بر این، شاهد کاهش ۲۶ درصدی ارزش معاملات خرد در هفته گذشته نیز بودیم. همچنین در ۱۰ روز گذشته خروج پول حقیقی از بازار شدت گرفته و بیش از سه هزارمیلیادتومان پول از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیش از آن ۳۳ درصد افزایش داشته است.

ترس از ریزش شاخص در بین سهامداران باعث شده سهامداران همگی در صف فروش بنشینند تا از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند و این در حالی است که همچنان کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار ارزندگی خود را دارد. علاوه بر اینکه با افزایش قیمت دلار، سهام صادراتی بازار نیز ارزنده‌تر شده است.

درخصوص علل ریزش بورس، مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در مدت اخیر، بازار سرمایه رشد خوبی تجربه کرد اگر چه این رشد در مقابل رشد در مقابل رشد سایر بازارها چندان به چشم نمی‌آید، اما در مقیاس بازار سرمایه و در سهام برخی از شرکت‌ها شاهد رشد بسیار خوبی بودیم.

وی اضافه می‌کند: مسلم است که پس از چنین رشدی، بازار سرمایه و برخی از اهالی آن با ریسک بالاتری عمل کرده و از هر خبری واکنشی می‌گیرند تا بخشی از سود خود هرچند اندک باشد را ذخیره کنند؛ با اتفاقاتی که در روزهای گذشته در عرصه‌های مختلف رخ داد و همچنین اختلافات شورای رقابت و بورس کالا، در این شرایط بازار، انگیزه‌های روانی برای بالا رفتن عرضه در بازار ایجاد شد.

بورس به کمی اصلاح نیاز داشت

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: هرگاه فشار فروش در بازار بالا می‌رود افراد به دنبال دلیلی برای این اتفاق می‌گردند، کما اینکه برای افت بازار گفته می‌شود بازار رشد کرده و نیاز به اصلاح داشت.

ساسانی اضافه می‌کند: بازار سرمایه ریسک گریز بوده و نقد شوندگی بالایی دارد بنابراین اتفاقات اخیر باعث فشار فروش بسیار بالایی در بازار سرمایه شد.

بازگشت آرامش نسبی به بازار

وی با بیان اینکه البته در ادامه با ورود صندوق‌های توسعه و تثبیت و حتی برخی از حقیقی‌ها در حجم‌های بالا، کمی از فشار فروش کاسته شد و آرامش نسبی به بازار بازگشت، ادامه می‌دهد: از طرفی اختلاف بین وزارت صمت، شورای رقابت و بورس کالا حواشی را پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: خروجی جلسه‌ای که در هفته گذشته وزارت اقتصاد برای بررسی این مسئله برگزار کرد توانست شفافیت بیشتری برای ادامه یا توقف فروش خودرو در بازار ایجاد کند و اطمینان را به سرمایه گذاران بازگرداند. اخبار مثبت از این جلسه می‌تواند پتانسیل روانی مثبتی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

بورس پتانسیل رشد دارد

ساسانی تصریح می‌کند: با توجه به اصلاحات کوتاه مدت و مقطعی فعلی پس از بازار سرمایه بعد از رشدی که از آبان ماه شروع کرد، می‌تواند مقدمه باشد تا پس از کف سازی جدید، بتوان نتیجه گرفت بازار در سال آینده پتانسیل رشد دیگری را دارد.

سیاوش وکیلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: از سال ۹۹ با توجه به خلف وعده‌های مسئولان دولت قبل، بازار سرمایه با نبود اعتماد مواجه شد. اکنون سهامداران و سرمایه‌گذاران نمی‌دانند نگاه دولت به شرکت‌های بورسی چیست.

وی اضافه می‌کند: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها افزایش یافت و همچنین پیش بینی فروش نفت در بودجه با توجه به وضعیت مبادلات سیاسی و ارتباطات جهانی امکان تحقق کمی دارد. کارشناسان معتقدند همین موضوع منجر می‌شود که دولت با کسری بودجه مواجه شود. این مسئله می‌تواند در سود شرکت‌های بورسی تأثیرگذار باشد.

نرخ جدید خوراک، بخشی از سود شرکت‌ها را کم می‌کند

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بالاترین نرخ خوراک گاز در جهان امروز برای شرکت‌های تولیدی بورسی تعیین شده و سهامداران به کسب سود شرکت‌های بورسی در سال آینده اعتماد داشته باشند. هرسال در زمان تصویب لایحه بودجه، با تعیین نرخ جدید خوراک، بخشی از سود شرکت‌ها کاسته می‌شود.

وکیلی تاکید می‌کند: نااطمینانی آسیب‌های بسیاری به بازار سرمایه زده است. صرفاً نمی‌توان گفت اختلافات موجود در عرضه خودرو در بورس منجر به ریزش بورس شده است. فشارهای ناشی از نااطمینانی در زمان‌های مختلف بروز می‌یابد و شاهد ریزش‌های یکباره بازار هستیم.

بورس ایران خبر محور است

وی تصریح می‌کند: سرمایه گذاران در زمان‌های ریزش بورس در صف فروش می‌نشینند تا سهام ارزان‌تری خریداری کنند. بورس ایران خبر محور است. فرایند سرمایه گذاری حداقل بازه زمانی شش ماهه را باید طی کند اما متأسفانه در بازار سهام ایران این دید وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در سایر بازارها همچون ملک شاهد چنین نوساناتی نیستیم اما بازار سرمایه بر پایه تکنولوژی شکل گرفته است. افراد در این بازار با اشاره انگشت خود در صفحه موبایل می‌توانند در نقش خریدار یا فروشنده قرار بگیرند.

نقش پررنگ حقیقی‌ها در بورس

وکیلی اضافه می‌کند: چندسالی است نقش حقیقی‌ها در حجم معاملات بسیار پررنگ بوده و این در حالی است که حقیقی‌ها کمترین مالکیت را در بورس دارند. بنابراین حقیقی‌ها در روند بازار تعیین کننده‌اند. همین اتفاقی که درخصوص عرضه نشدن خودرو در بورس کالا انجام شد و با دستور شفاهی یکی از مسئولان در دقیقه آخر عرضه خودرو در بورس متوقف شد به نااطمینانی‌های بازار دامن می‌زند و سهامداران حرکات هیجانی انجام می‌دهند و شاهد نابسامانی در وضعیت معاملات و شاخص بورس هستیم.

وی تصریح می‌کند: فرایند پذیرش بورس کالا در چندماهه اخیر به خوبی انجام شده بود. اما اینکه عرضه خودرو در بورس به یک باره غیرقانونی خوانده شود فقط به سهامداران ضربه می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: آرام‌بخشی و ثبات تصمیمات و اعلام آن به سهامداران می‌تواند به بورس کمک کند. اگر سرمایه‌های مردم در بورس که یک بازار شفاف است معامله شود نفع بیشتری نیز نسبت به بازارهای غیرشفافی همچون دلار و طلا دارد که کشور را نیز دچار التهابات اقتصادی می‌کند.

وکیلی خاطرنشان می‌کند: دولت نقش بسیار تعیین کننده‌ای در سرنوشت بازار سرمایه دارد و با تصمیم‌گیری مطمئن و ثبات در تصمیم‌گیری‌های خود می‌تواند پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را از طریق بورس به مردم نشان دهد.

نظر شما